Kattkiss fläck på parketten =(
Hjälp!
Bor i hyreslägenhet och upptäckte nu att katten har satt sig i hörnan i vardagsrummet och det är en vacker fukt fläck på parketten. =(
Tips?? Har skurat med såpa, försökt torka ut det med potatismjöl och Försökt hårtorka den torr (ja, desperat) HAr hört skräck historier om hur mycket pengar det kostar att fixa i ordning golv.. Hyresvärden kommer bli så lycklig.
Är det kört? Bara att fiska fram den obefintliga plånboken och inse att det älskade kattkräket gjort detta och jag får snällt betala tusentals kr för det..
Aj då, vilket besvär. Tyvärr har jag inte bra tips för sånt där. Vi får hålla tummarna på att hyresvärden kanske ser det som "normalt slitage".
Ring en golvläggare och fråga hur du ska göra.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Hej! Ingen rolig sits du hamnat i. Jag pratade med min kille som är golvläggare och han sa att det inte går att göra något om inte golvet är oljat, men är det de så går det att slipa om och borde då inte kosta sååå mycket! Hoppas det löser sig! :)
Har fläcken gjort att det ser ljusare ut eller mörkare? Hur stor är fläcken?
Den är mörkare, ser fuktigt ut liksom. Kan vara så illa att det runnit ner vid listen också och ligger under golvet =( Då det är i hörnan. Ser liksom ut som det runnit från kanten och ut på golvet. (jag är sååå bra på att förklara)
Värsta biten är ganska stor fläck. =(
Är det äkta parkett eller laminatgolv? Om det är äkta parkett så hade jag tvättat hela golvet och sen oljat in det med parkettolja. Har golvet redan blivit svart är det svårare att få bort det men oljar du in det undviker du fler olyckor. Parkettolja finns i varuhuset och ska inte blandas ihop med oljan man använder efter en omslipning. Funkar det inte får du köpa riktigt olja som har lite färg i sig. Lite slitage och skador på ett parkettgolv blir det alltid. Det får hyresvärden tåla.
Glad Skåning
Och vad är det för träslag? Tror du att det är lackat eller oljat? Hur gammalt är golvet, ser det slitet ut?
En mörk fläck brukar betyda att det är träet som mörknat, att det gått under ytan. Att det går under ytan betyder att det som orsakade fläcken fick ligga där ifred ett tag och sabba. Det är ju också lättare för en fläck att uppstå om golvet är slitet, alltså att ytskiktet inte är så motståndskraftigt mot fläckar. Är det slitet och gammalt kan du ju inte behöva stå för en hel renovering av det.
Vi har löst det, köpte ett paket med ek-parkett golv och bytte ut de plankorna bara. Inte helt 100% i färg men man måste kolla noga för att hitta dem så vaktmästaren tyckte det var fin fint. Phuu, lättnadens suck.
en 1000-lapp gick det på och lite svordomar då parkett-pussel inte var det lättaste. Hade blivit billigare om vi inte råkat ha sönder listerna så vi fick köpa nya sådana + lite vit färg med.
Och det luktar inte alls efter vårt skurande med urine off och ättika.
Mycket lättad.
Då är det bara att gratulera🙂., trots priset.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Skönt det löste sig!
Glad Skåning