Slänger sig på rygg
Vi fick en älgklöv till hundarna idag och när dom var nöjda gick Katten fram.
Först la han sig och slog lite på den och sen helt plötsligt slängde han sig på rygg. Ett par sekunder bara sen på mage som vanligt igen, och sen slängde han sig på rygg. Så höll han på bra många gånger.
Inte nå intresserad av att smaka.
Men varför slänger han sig på rygg för? Är det något han bara fått för sig eller är det vanligt?
Måste ju erkänna att det såg väldigt kul ut 
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Jag skulle tro att han doftmarkerar genom att gnida doftkörtlarna mot handduken som benet ligger på.
Sajtvärd Katter iFokus
Men han gnider sig inte mot något, utan bara slängde sig på rygg och låg still.
//Helene
Min katt gör så ibland, och jag tolkar det som att det är när hon blir uppspelt. När jag tar fram laserpekaren gör hon så ibland innan hon börjar leka, och så gör hon ofta när jag kommer hem från jobbet. Och när hon leker med en ny kattmynteleksak.
Jag är också jättenyfiken på om andra har teorier om detta beteende, då min katt gör det ganska ofta.
Min ena katt (birman) lägger sig gärna på rygg.
Jag har läst på flera ställen att det är en "vänlig" handling och det kan det nog vara ibland men hon gör det även framför hunden och då är det snarare en utmaning: gå förbi mig om du vågar… det vågar inte hunden (försöker hunden gå förbi så blir katten irriterad). Så det verkar som det kan ha en hel del olika betydelser beroende på omständigheten.
Några länkar om katter beteende där man tar upp just att lägga sig på rygg
http://www.wildartnet.com/nerotheocicat/beteendesida.htm
http://www.hemmetsjournal.se/katt/Artiklar/Reportage/Lar-dig-forsta-din-katt/
:O Är det bara jag som mår lite illa över den där älgklöven? är det nått du snubblade över i skogen?
Go vegan or die trying.
Det står ju "vi fick" :) Alltså känner de säkert en jägare som erbjudit dem benet efter att ha skjutit älgen.
5# reagerade också på den… :S
Okej. Det är alltså rätt vanligt. Ja, han sover på rygg ibland, men här verkligen kastade han sig ju..
Hehe. Nu var klöven rensad och fin efter hundarna ju
Fin mat åt både hundar och katter :)
Men den är inte hittad nej ;) Det lönar sig med jägare i släkten och hos vänner 
//Helene
Så gör våran katthona ibland, om jag t.ex "knuffar" ner henne från sängen, så gör hon det, eller om hon t.ex vill ha uppmärksamhet eller är busig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.