Deprimerad katt?
Hej, min pojkvän och vår kompis skaffade en varsin katt (bröder) Och dom var tio veckor när vi fick dom den 14e december. Nu är det så att Kevins (inte min pojkvän) katt Neo fick tyvärr lämna oss idag. Detta är jag väldigt upprörd över då jag gillar inte när folk väljer avlivning.. Men aja till saken: Neo var underviktig när Kevin fick honom medans Max var frisk som en nötkärna. Dom sa åt Kevin att Neo behövde stödmatning och sådant men även att han kunde fått stanna kvar lite längre och fortsätta få modersmjölk. Dum som jag var så föreslog jag inte att vi "bytte" katt och hoppades bara på att han skulle gå med på att låta Neo stanna, men icke.
Så efter att Kevin tog hem honom så har jag inte sett Neo alls tyvärr :( Så egentligen vet jag ju inte hur det gick för honom. Men enligt Kevin å min pojkvän så var han fortfarande väldigt liten medans Max blev större. Dagarna innan här slutade han äta och gå på lådan eller nån annanstans heller och blev bara liggandes. Kevin och Dennis jobbar i Norge så dom är borta 11 timmar om dan och Kevins lägenhet består utav en liten etta med kök medans Dennis lägenhet dubbelt så stor typ och ska dessutom flytta till större i feb.
Så min fråga är var Neo deprimerad? För jag har haft en råtta som var deprimerad och den åt inte, satt bara i sitt hörn och sånt och symptomen känns lika. Råttan blev ju bättre så fort vi skaffa en till liten tös veckan efter. Jag föreslog även att dom skulle lämna katterna tillsammans hos någon av dom medans dom var på jobbet men dumma pojkar lyssnar inte -_-
Finns det något man hade kunnat göra åt det? För jag tycker det känns fel att han blev avlivad innan han ens hade hunnit bli ett halvår! Och om det INTE var depression så vad kan det ha varit? Dennis vägrar fråga och jag vet inte hur jag ska kunna fråga Kevin utan att råka förmedla hur arg jag är! Min största skräck är ju att det händer Max!
Neo och Max var ju inte riktigt redo att flytta hemifrån. Varför togs de redan vid 10 veckor? Du kan anmäla uppfödaren till länsstyrelsen, för lagen säger att man inte får skilja kattmamma från ungar innan minst 12 veckor.
Det kan kanske vara det som gjorde att Neo inte utvecklades till en pigg och go katt. Han var verkligen inte redo att flytta. Han kan ju ha blivit sjuk också. Var han vaccinerad?
Hoppas de tänker sig för ordentligt innan de skaffar en ny katt, avliva en katt bara så där tycker jag inte är okej.
Han dom köpte katterna av är deras jobbarkompis så ja, tror inte det blir nån anmälan direkt. Dom sa ju dessutom att han borde stanna men Kevin ville ha honom -_- och det var väl ganska nyligen dom ändrade till 12 innan var det 8 väl så mittemellan borde ju för friska katter inte göra något då dom andra katterna i kullen mådde bra? Jaa nåra vaccinationer hade dom fått och avmaskning.
Jag tror inte han skaffar katt igen… Eller jag hoppas inte det. Tror mest det var en inpuls grej då Dennis skulle köpa en :/
Det var många år sen de ändrade till 12 veckor, så det var inte nyligen. Att lagen har sagt 8 veckor förut gör det inte okej att släppa iväg dem vid 10 v. nu. Det finns en anledning till att lagen finns. Och det såg ni ju med lille Neo. Jag hoppas att du och din pojkvän också lärt er något av detta nu.
Att släppa iväg 10 v kattungar är som att låta ett 12-årigt barn flytta hemifrån på egen hand och klara sig själv.
Max som fortfarande lever riskerar att få beteendestörningar för att han inte har hunnit få lära sig att vara katt. Det kan bl a visa sig i aggressioner, att han kan börja bitas, rivas eller kissa inne. Har ni någon mer katt hemma nu? Det skulle kunna vara till en god hjälp för honom, att ha någon vuxen katt där som kan lära honom kattvett. Större chans att han kan klara sig bättre då.
Nu läser jag lite mer i trådinlägget och ser att Neo behövde stödmatas och trots detta släpptes iväg.
Och nya ägaren jobbar 11 h om dagen. Man kan bli chockad för mindre… Neo lär väl knappast ha blivit stödmatad då, misstänker jag? Så depressionssymptomen var nog helt enkelt undernäring.
Man kan anmäla anonymt också.
Max får va hos Dennis mamma ibland och hon har två katter så :)
Hans flickvän gick hem på lunchen och mata honom oftast. Och med stödmatas så menade dom alltså lite tjockare mat som välling och sånt som är till för småkatter. Inte matas med flaska :)
Max verkar inte ha nåra sånna personlighetsstörningar, dock är han klumpig men det vet jag många kattungar är och han är ett riktigt litet matvrak och försöker inte ens attackera mina råttor när dom är i buren :) Han sitter och tittar på som eller sätter sig på buren men försöker inte attackera och han är igång i 20 min, sover 20 min och är igång osv x) Världens bästa katt faktiskt :D
Att impulsköpa djur brukar aldrig bli bra. Att kattungarna dessutom var för små och sen bli lämnade ensamma 11 timmar/dag, bli avlivad sen utan vidare. SKRÄMMANDE. 
Skrämmande att öht släppa iväg kattungar som impulsköp! Inte blir det bättre av att de var tagna från mamman olagligt tidigt och att en uppenbart inte var helt frisk.
Att låta en babykatt vara ensam nästan halva dygnet är skandalöst dåligt ägarskap! Att ibland få tillsyn och kanske litet stödmatning känns inte heller som om man har någon som helst koll på att ha katt. Det borde vara förbjudet att köpa katt på impuls!! Det kan bara sluta med katastrof - för den arma katten.
Att din pojkväns katt f.n. verkar OK betyder inte att dessa störningar kan ge sig till känna senare. Då gäller det att komma ihåg att det inte är kattens fel att den beter sig på ett mindre bra sätt. Felet är helt och hållet ägarens!! Så skaffa en vuxen katt som sällskap till ungen och se för guds skull till att lära er någonting om katter NU!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Just därför förmedlar vi aldrig ensamma kattungar och inte heller till någon som jobbar mycket. katter är sociala djur och behöver värme, tröst och uppfostran genom en annan katt.
Jag hade också slutad äta. För visst kan katter blir deprimerade.
Här kan du läsa mycket om kattungar: http://katter.ifokus.se/articles/4d714794b9cb46222105c779-varfor-bor-kattungarna-vara-minst-12-veckor
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
det man kunde gjort att inte tagit katten alls. En 10v katt ska vara hos sin mamma i minst 2v till och en 10v katt ska inte vara mager utan de äter självständigt och behöver ej "stödmatas". En kattunge ska alltid ha fri tillgång på kattmat för kattungar.
En 10v katt som inte äter och är mager är inte normalt utan de kan ju ha varit sjuk redan då. Jag antar att ingen veterinärbesiktning gjordes innan köpet?
Jag antar att då katten blev dålig uppsökte er vän aldrig veterinären? :( med tanke att du skrev "Dagarna innan här slutade han äta och gå på lådan eller nån annanstans heller och blev bara liggandes" + att de jobbar 11 timmar per dag
"Uppfödaren" borde först o fremst inte sålt kattungen är hen visste dessutom att kattungen behövde stödmatas. Kattungen behövde sin mamma, det är jättetydligt!
En 10 veckors kattunge bör absolut inte lämna sin mamma men samtidigt måste det varit något annat som inte stämde. En såpass gammal kattunge ska inte behöva stödmatas. Att för det första sälja en kattunge som mår dåligt är galet och att sen inte ta kattungen till veterinär, fy!
Hoppas både ni och kompisen läser på lite mer, det finns så många fel i detta att jag blir riktigt upprörd.
Eller ja impuls och impuls, han bestämde det i lag med att Dennis börja prata om det då katterna föddes. Medans Dennis visste att han ville skaffa katt redan då han flytta hemifrån. Hur ska uppfödaren kunna veta om det är ett impulsköp? Men ja det är hemskt att vi valde att ta dom och att dom släppte iväg dom. Neo hade tydligen diarré (vilket jag dumt nog glömt nämna) och därför var han underviktig. Med stödmatas menar jag att han behövde kattungemat OCH något extra fett som välling och sådant INTE att han behövde nappflaska! Han hade ju självklart en skål med torrfoder och fick en skål mitt på dan och en på kvällen med välling.
Jag ska övertyga Dennis om att vi borde skaffa en till katt, han ska som sagt flytta till större lägenhet och han har faktiskt nämnt det själv att om han får en större blir det kanske en till men då var han osäker på när han skulle få en. Jag vill då jätte gärna rädda en kattt från djurskyddet här i Karlstad :)
Vi gjorde ingen vetrinärsbesiktning om du menar att vi skulle göra det? :O Men han är iallafall avmaskad och han har fått mot kattpest/snuva också och jag såg nu att dom ska ha't igen vid 12v så det får jag säga till om :)
Jo det är klart han gick till vetrinären när han blev bättre sen drastiskt sämre, sen att han valde att ta ner honom, har jag ingen aning om och är väldigt arg över tills jag får veta anledningen!
Den största anledningen till att han valde att ta Neo, och dom släppa iväg honom är nog för att det var en bra bit att åka :/ Dålig ursäkt jag vet men Kevin har ingen bil och är inte den bästa på att ställa upp på att betala om någon skjutsar honom någonstans dom själva inte ska :/ Jag är jätte upprörd över hela situationen!
Enklaste sättet att få bort impulsköp är att tvinga köparen att göra fler besök. Dvs du kan inte komma och titta på katten, tycka den är söt och ta den med hem omgående.
Det är säljaren som ska veterinärbesikta föräldrarna före parning för att säkerställa att de inte har ärftliga sjukdomar. Sedan ska säljaren ha vaccinerat (2 gånger) mot kattpest och kattsnuva, avmaskat och id-märkt katten. Då börjar vi närma oss seriös uppfödning.
Att släppa iväg en katt som är under 12 veckor och dessutom inte är frisk borde anmälts för vanvård till länsstyrelsen. Kan man inte ta sig tillbaka till uppfödaren för att man inte har bil så har man heller inte rätt önskan om att verkligen få just den katten. Varningsklockorna ringer så det dånar när jag hör såna dåliga skäl.
Det ska gå 3 veckor mellan vaccinationerna, så om ni vaccinerade när katten var 10 veckor så får du skjuta upp omvaccinationen. Snälla, för kattens skull: skaffa en bra kattbok och läs och lär, samt prata med er veterinär. Det dåliga som redan är gjort behöver ju inte förvärras. Att vara okunnig är inte ett brott, men att inte skaffa sig kunskap tycker jag nästan är det. I och med att du skriver här så uppfattar jag det i alla fall som att du är intresserad av att lära dig mer om katter. Det ska du ha en eloge för. Se bara till att kattägaren också lär sig. Kattungen är hans ansvar eftersom han är ägaren.
Okej, jag vet inte om dom gjort vetrinärsbesikting för jag tror inte att det var en planerad kull om man säger så när dom är ute katter. Jadå jag ska tjata på honom nu i helgen att han ska försäkra Max också, 48 spänn har nästan jag råd med med studentbidrag på 1050 och han får 10000 varannan vecka (han jobbar i Norge) ska även tjata på honom om ny katt från något slags djurhem här i närheten när han flyttat den 1a och det har nog gått tre veckor sen han fick dom första två sprutorna men så fort vi försäkrat honom så ska jag dra med honom till vetrinär för en undersökning :)
Klart jag vill lära mig jag hatar vanvård av djur och nu när jag är halvt delaktig till Neo så mår jag illa! Dennis kommer dock nog inte börja läsa om hur man tar hand om en katt men jag lovar att jag ska förmedla allt nytt och viktigt jag lär mig :)
#14 Jättebra att du är så engagerad. Men du får tjata på Dennis om att man faktiskt måste kunna litet om katter för att de ska må bra. Det är hans katt och han kan inte skjuta över ansvaret på dig.
Hoppas du kan se till att Kevin (?) aldrig mer köper en katt. Eller åtminstone inte till dess han har skaffat sig både mer mognad och kunskap.
Försäkring är ett 'måste' när man har katt. Förr eller senare kommer katten att behöva veterinärvård och det är dyrt! Gillar att du tänker ta nästa katt från ett katthem. Det finns ett överflöd av huskatter och man ska inte köpa katt av oseriösa BYB (backyard breader). Det gör bara att det kommer att födas än fler katter som riskerar att hamna i dåliga hem eller ute som hemlösa.
Jadå :) Det är helg nu så nu snart så ska jag hem till honom så kan jag titta på honom läskigt så gör han allt jag säger till om x)
Tror inte Kevin vill det själv faktiskt han är inte en sån som direkt ersätter djur. Jag vet, jag har tjatat på honom som as men nu får jag väl skrika på honom om nånting ska hända -_-' Köpa katt från djurhem är något jag alltid velat göra :) Så fort jag flyttat hemifrån och fått en stadig ekonomi ska jag köpa två stycken runt 4-5 år :) Sen är det massa olika coola raser jag vill ha som Ragdoll, Munchkin och Scottish Fold men dom får vänta :)
Hej jag har nu faktiskt fått reda på vad det var för fel på Neo kan ju börja med att säga att deras kull skulle varit på 4 st men en föddes död med missbildningar och hål genom huvudet. Sen visa det sig att Neo var halvt missbildad inuti, hans tarmar var huller om buller så han kunde inte äta eller skita som han skulle och han hade fått en stroke så det var därför han bara låg D: Men nu har vi försäkrat Max som tur är frisk som en nötkärna :) Ska även tvinga på Dennis en till katt nu när han flyttat till större :)
Ja se till så ungen får en äldre kompis för att minska risken för bekymmer katter som tagit från mamman förtidigt, många av dom får bekymmer rätt långt senare vilket gör att folk inte sätter det samman med att dom tagit för tidigt. Många visar bland annat bekymmer som att dom blir aggresiva och bitiga när dom leker.
#17 Fy f-n för den s.k. uppfödaren som inte ens har koll på att de katter han säljer är friska!
Lycka till med att prata på pojkvännen en katt till. Det kommer Max ha nytta och glädje av.
#17 Bra av dej att ta reda å mer och hjäler till och försöka skaffa en till katt :) killar kan man få tjata på ibland ;P
Skulle oxå vilja säga att se till att kastrera kattungen så fort han blivigt stor nog! :) du kan ju kolla med veterinären där ni bor hur tidigt dom kastrerar, vanligtvis är det vid 6 månder.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#18 Biter inte alla katter när dom leker? ._., Har alla mina innan gjort?
#20 Kastrering var vi redan överens om innan vi ens skaffat honom :) Ja det brukar vara vid halvåret, han är ju innekatt så superbråttom är det ju inte :) Tänkte att när han börjar komma i den åldern att jag kollar lite extra så att båda trillat ner, lite onödigt och boka tid så är inte båda nere. Inte för att jag vet hur stor tidsskillnad det är på dom och så eller om dom kanske oftast åker ner samtidigt :O Meeen det lär jag ju märka :)
#18 hanar föds med kulorna nere, de ramlar inte ner vid en viss ålder. Är inte båda nere blir det en öppenbukoperation som honor kastreras på
En del veterinärer kasterar redan vid 12 veckors ålder så man behöver inte vänta till halvåret och riskera att dom börjar skvätta omkring om dom blir könsmogna tidigt.
#23 Jahaaaa :) Okej x) vi får åka och kolla upp det då :)
#21" jovisst biter alla katter men det är skillnad på att nafsa och lossas bita eller att huga och bita hårt vilket många katter som tagit förtidigt aldrig fått lära sig..Kattungar lär ju sig av varandra och mamman hur man ska leka och en unge som tagit för tidigt har sällan fått lära sig hur hårt man får bita när man bara leker och var gränsen för vad som är lek och vad som är bråk ligger vilket kan vara irriterande för människor och till och med farligt om/när dom väl hittar nån annan katt att leka med.
Okej :O Men Max bits halvhårt men när man säger aj så släpper han å biter någon annanstans :) Han använder vääääldigt lite klor också, det är inte förns man lekt med honom ett bra tag och han börjar bli irriterad som han tar ut klorna :)