Tvätta ovan kisse
Min nyinflyttade tjej har inte blivit badad sen hon var lite bebis och hon verkar gilla inte vatten särskilt mycket. Hur ska jag gå tillväga? För jag vill ju att hon ska vänja sig vid det och att det åtminstone ska gå någorlunda lätt om det skulle behövas.
Tänkte inte börja öva förrän hon känner sig helt trygg här, men tänkte att det kan vara bra att kolla upp i förväg :)
Min kisse brukar alltid vara i badrummet när någon duschar, när vi badar så kryper hon upp i hörnet av badrummet längst väggen upp på badkars kanten och sitter där hela tiden, Sen har vi även en sån bräda man har tvärs över badkaret som hon brukar sitta på. Den är egentligen till för att ha tvålar, ljus osv på :)
Sen brukar sambon och jag leka med henne i badkaret så hon ska ta fingrarna med tassarna hon "jagar" med tassarna i vattnet. Hon förstår inte riktigt att hon är med tassarna i vattnet undertiden för vi börjar alltid över vattnet. Min tjej är ca 9månader gammal :)
pröva lek med henne i badrummet osv så hon själv vågar vara lite nyfiken där inne :)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Hon brukar vara i badrummet när jag duschar, men jag har tyvärr en duschhörna med glasdörrar. Hon brukar krafsa lite men när jag öppnar dörren så vågar hon inte komma in.
Kanske skulle köpa en sån där badbalja för bebisar?
Ja men pröva hälla upp vatten i en stor balja sen leker ni med någon flytande leksak som hon kan få tag i ?:) Börja leka först så hon litar på vattnet :)
Bada inte onödan, bajs i rumpan är ju dock något som kan hända. Varken jag eller ngn i min bekantskapskrets badar sina katter.
#4 Jag har inga planer på att bada i onödan, men hon är långhårig och jag skulle vilja att det går att bada henne utan alltför stora bekymmer om det skulle behövas.
Är det en perser eller med perser inslag så måste du bada. Är det inte perser i henna så klarar hon att tvätta sej själv. Varför då hålla på att gölta ner henne. En katt klarar sin personliga hygien själv. Ja inte perseern då.
Se till att kamma henne med jämn mellanrum så är det tillräckligt.
Om du nu ändå vill bada henne så gör ingen grej av det. utan börja lungt o försiktigt o protesterar hon så ta ett stadigt tag i nacken o gör det du ska. Glöm inte att skölja skölja skölja skölja o när du sköljt mer så sköljer du ännu mer. Just sköljandet är det viktigaste med långhårskatter. Gör man inte det så är tovor lika säkert som ett fönsterkuvert i brevlådan i mitten på månaden…..
En katt som inte vill måste man vara bestämd emot. Kan dom slinka undan o märker dom att dom kommer undan då har man problem.
^Åven om dom är rädda till att börja med så vänjer dom sej. om man nu gör det regelbundet.
#6 Varför bara perser? Finns flera raser både lång- och korthåriga ja tom nakenkatter som behöver regelbunden badning för att ta bort överflödigt fett ur pälsen. Min stora älskar vatten då han är rätt lätt att tvätta. Min nya har jag börjat vänja genom att blöta ner henne med en svamp. Då vänjer du henne vid vatten och att hon faktiskt överlever att bli blöt. Nästa steg kan vara att ställa henne i en låda med maghögt vatten och skölja över henne med vatten genom att använda svampen. Nästa dteh är att tvätta med schampo och spola av med slangen. Ställ katten på något när du spolar av så att hon inte står i det avskölda vattnet. Det kan vara lättare att hålla henne om hon har en sele på.
Glad Skåning
Jag har min ena kisse i famnen när jag badar/duschar henne. Hon piper lite men inte mycket mer än så. Om jag däremot sätter henne själv under duchen så blir de ett jäkla liv :P
Den nya kissen har inte fått bada ännu. Jag har bara haft honom en vecka så han ska få bo in sig först :P Dock är första utställningen den 9e mars så då blir de till att bada lite innan :)
Hon är en renrasig Ragdoll :)
Tack så mycket för alla bra tips! Någon som kan rekommendera ett bra schampo? Ska man använda balsam också?
#9 det finns speciella för katter på djuraffären, för känsliga katter, långhåriga katter, smutsiga katter osv osv osv :)
Ta ett som är anpassat för ungkatter till en början :)
#10 Men det finns ju massor med olika märken, tänkte om det fanns något märke som är bättre än ett annat osv. :)
Jag gillar K9 Competition. De säljs endast på nätet men jag tycker att de är prisvärda, dryga och luktar gott :)
Se till att ha en gummimatta för bad så de ej blir halt för henne. Ta fram ALLT innan o fyll på schampo blandat med vatten i en flaska så spädningen är klar,katter ligger lite högre i temp så tänk på att ha något varmare. Börja bakifrån o tvätta framåt o när du tror du är klar med sköljningen skölj ytterligare. Jag tvättar inte huvudet o aktar öronen för de gillar ej få vatten i dem. Man tvättar aldrig en tovig katt utan det måste vara utrett innan för blir bara värre annars. Sedan ska katten fönas så hon blir torr fort så hon ej fryser o det skulle jag träna låångt innan. Jag lägger fönen på golvet så de får leka med o gå över det.Sedan sätter jag på den en kort sväng så de får höra ljudet o så håller jag på.Till slut så provar jag lite på katten mm men detta tar veckor. En del katter går att tvätta men ej att föna nämligen men då blir de kalla o sammankopplar det med badet. Se till att ni är 2st.