Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1895 ggr
BettaSplendens
0

Aktivera ensamkatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten bondistjej på ca 3 år, innekatt. Hon har det ganska tråkigt tror jag.. Hon är seltränad men efter en incident där hon trillade ner från balkongen kan man inte gå ut med henne utan att hon blir superstressad. Leka tycker hon är kul ibland men inget specielt med det. Har börjat klickerträna henne lite, och det har hon visat lite svagt intresse för. Vad gör man med en sån här katt? Viska näta in balkongen till sommaren så hon kan få komma ut där.. Men det känns inte tillräckligt :( Kattkompis är tyvärr inget alternativ pga envis mamma..

Skulle man kunna träna bort rädslan för att vara utomhus? Hurdå i så fall? Några andra tips på att aktivera en ung kattdam? :)

Min knäppfia på bilden

[MollBarn]
0

Jag läste ett tips någonstans om att ta på selen och sätta in katten i transport bur och sedan gå ut. Då får lilla missen själv bestämma :) Då vänjer hon sig långsamt vid att vara ute och kan ta allt i sin egen takt :)

BettaSplendens
0

#1 Tack! Får pröva det när det är lite varmare :)

vinteralvan
0

Ett stort klätterträd där hon kan hoppa upp och ner på är superbra för alla katter. Sedan finns ju "da bird", dom flesta katter älskar den leksaken. Aktiveringsbräda där hon får arbeta lite för att få fram mat eller godisbitar.

mishie
2

Da Bird är något även jag rekommenderar. Nu har jag bara haft min Ragdoll-tjej knappt en vecka, men hon blir som tokig när jag tar fram den! Leker med henne morgon och kväll så hon gör av med lite energi :D

Uppkatten
0

Takhögt klätterträd, innätad balkong, pingisbollar, papperskassar (klipp bort handtagen först!), ett jättestort blomfat med vatten + flytande leksaker i som hon kan få fiska upp, att kasta torrfoderprickar som hon kan få jaga och fånga. Tjaa… det är sådant som mina missar uppskattar ;-) ! Men mest uppskattar de förstås att få leka med varandra - det går inte att påverka den envisa mamman tror du… ;-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

BettaSplendens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack alla :D får ta och köpa en sån där "Da bird"! Klösträd har hon, inte takhögt direkt men från det kan hon hoppa upp på ett skåp eller pianot, sen har hon massa andra klättermöjligheter. Men vi ska sälja vårat piano så då kan vi säkert ha plats med ett större klösträd! :) Vatten älskar hon att leka med! Vattenskålen är ett av det roligaste hon vet just nu.. ;) Jo en kompis är ju absolut det bästa.. Han två små syskonkisar hemma hos min pappa och man märkeratt dom får ut väldigt mycket av varandra   Jag vill gärna skaffa en kisse till, men jag känner mig så himla mycket på med djur just nu.. Vi har lite halft planer på att skaffa hund, det är min absoluta dröm men såklart jag väljer lilla Gosans välmående framför en hund. Hur mycket skulle en katt och hund få ut av varandra?

Har i alla fall bestämt att det inte ska skaffas fler bondisar (även fast dom är minst lika mysiga som renrasiga vill jag inte stödja den avlen mer ) här hemma, en liten Norsk skogkatt, Ragdoll eller Helig birma får gärna flytta hem här 

På bilden är det Gosan och hennes älskade bikini.. ;) Kan gå runt med den i hela lägenheten.. Knäppkatt.. Bilden är tagen av Nadilda här på iFokus :)

mishie
0

#6 Da bird finns att köpa på bland annat www.supercat.se. Om du ändå beställer den så köp även hem några refiller så du har hemma, för de kommer gå sönder ;)

majvi
1

Jag tycker det är bra att du inte vill stödja huskattsaveln, men har du tänkt på att du kan adoptera en katt från ett katthem eller någon som tar hand om övergivna katter?

Stod gärna arbetet med hemlösa katter genom att köpa Da bird-vippor av Kvibergskatternas vänner 

https://www.facebook.com/kvibergskatternasvanner

Det står att webshopen finns i fotoalbumet,

Det går också att skicka pm till kattassen

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

mishie
0

#8 Tack för tipset! Har mejlat dem och frågat om de har planer på att ta in "refiller" till Da Bird :)

Anna89
0

Ett litet tips som jag köpte till min katt för att just aktivera henne :) Och älskar att leka med den!

http://stavlyckan.se/produkt/leksaker-katt/kattleksak-catch-me-m-fjarrkontroll/

BettaSplendens
0

#8 Då får det nog bli att köpa därifrån! :) Jo katthems-katt har jag funderat på.. Får se vad det blir, om vi ska skaffa en katt till.

#10 Får väl bli en födelsedagspresent till prinsessan! :D Hon fyller år om fem månader dock.. Men men :P

Frågar igen, någon som vet hur mycket en katt skulle få ut av en hundvän?