Är det värt att ta ut katterna?
Jag har två innekatter på 6 månader, som aldrig har varit ute. Bor i en lägenhet mitt i stan så känns inte direkt aktuellt.
Tänkte höra med er vad ni tycker om att ta ut katterna i koppel/sele till våren/sommaren? Antingen på våran baksida, eller typ åka ut till landet och låta dem va ute med sele där?
Egentligen tycker jag väl inte att koppel är till för katter alls, men det finns ju inget annat alternativ direkt om man inte vågar släppa de lösa.
Iaf, frågan är om det är så "snällt" egentligen? De kanske vantrivs inomhus sen och bara vill ut hela tiden, vilket inte är så lätt somsagt när vi bor här.. just nu verkar dom trivas jättebra inne. Funderar även på om man kanske skulle sätta nät för ett fönster så dom kan sitta där och titta och även få lite frisk luft. Har ju tyvärr ingen balkong, annars hade ju det varit ett alternativ.
Men ja i alla fall, frågan är ju om man gör dem en tjänst eller tvärtom, att de mår sämre om de inte får komma ut efteråt när de vill? Känns som "det man inte vet lider man inte av" att de inte vet vad de missar liksom, men samtidigt tror jag faktiskt att de skulle njuta av att va ute i den härliga naturen och traska lite ^^
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
TS, det man inte känner till kan man inte sakna. Ta därför inte ut dem.
Du har ju själv givit mycket bra skäl till att låta bli. Gör ett nätfönster så de kan sitta där och få vind och spännande lukter som de får analysera med nosen. Så länge du finns där och kan leka med dem och se till att de får den uppmärksamhet alla katter förtjänar kommer de ha det bra..
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vart med om en innekatt som fick gå ut och blev rena j*vla pinan att ha inne, vart piss jobbig. Jag själv har aldrig mina ute, 2 är fd utekatter och 1 har bott inne hela livet och alla trivs bra inne :)
Tack för era svar!
De trivs ju som innekatter somsagt så kanske inte ska äventyra det ;)
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Jag kan ändå tycka det är rätt trevligt att gå på en promenad med min katt :) och hon längtar inte ut för det.
#4 Perserna brukar inte få samma längtan ut som huskatter kan få om man tar ut dem.
Den största faran ute är alla lösa hundar, men man kan förstås ha en transportbur med sig till hands och hoppas hinna sätta in katten. Jag hade en gång en huskatt som fick gå ut i koppel, och han blev överlycklig varje gång jag bara närmade mig kopplet i hallen. Det var jobbigt att göra honom besviken varje gång man inte var på väg att ta ut honom.
En del katter kan skilja på landet och hemma på så vis att de vet att på det ena stället finns ett "ute" men inte på det andra.
#5 Det du skriver om landet - hemma har jag också upplevt med flera katter. Det är när man börjar visa dem att 'ute' finns även hemma som det kan bli problem. Men det finns också katter som inte blir sura och protestkissar. Det svåra är att man inte vet det förrän det är för sent.
Medarbetare Hittekatter iFokus
jag har en innekatt nu, bor mitt i stan men har en utegård..
Jag vill absolut gå ut på promenad med katten till sommaren och ta med honom när jag ska hälsa på min syster som har hans syster :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Det där är klurigt.. Har vänner som tagit ut sina innekatter och efteråt haft ett helsicke då katterna hänger vid ytterdörren hela dagarna och skriker.
Själv har jag tre katter som alla fått vara ute i koppel då och då, fått klättra lite i träd och jaga insekter.. Och ingen av dem längtar ut särskilt mycket, dom är inte ens sugna på att gå ut på balkongen.. :p
Så är nog från individ till individ - men man får kanske vara beredd på att man sitter där med en otrösterlig gaphals i allra värsta fall. xD
Jag har två innekatter som jag är ute med i sele, på vår, sommar och höst. Vår minsting som vi fick i augusti tyckte inte de va så kul o va ute, de va ju rätt blött i gräset i september, så hon slapp, får se om vi testar igen i sommar :) Men den andra älskar det! Det är så kul att se när han jagar myggor och spanar på fåglar! Eftersom vi bor på tredje våningen så tar jag med dom i transportväskan ut, så han förknippar transportväskan med att han ska få gå ut, inte att han står vid dörren, det har han aldrig gjort!
Så var jag ute med han i vintras en "varm" dag, men det var ingen roligt allls, då gick han inte runt o nosa som han brukade, så då ställde jag ner väskan så gick han in i den självmant, (det brukar han inte göra när han vill vara ute, men när jag tröttnar efter 2 timmar :p)
Man kan ju alltid testa att gå ut, och se om katten gillar det, men man måste nog ha i tanken att man själv kommer också få gå ut om katten gillar det.
Men jag ser det som att istället vara inne och leka med katten, så kan man lika gärna gå ut (om katten tycker om det förstås och om det är i ett kattvänligt område.)
Det som jag tycker är värst och obehagligt är de få gånger man ser någon hund som är lös. Men vissa hundar som vår katt har mött så ryggar han mot dom, men han har faktiskt fått en liten hund kompis, som blev mer rädd för vår kisse än vad han blev för hunden första gången de sågs :p
Lycka till hur du än gör :)!