Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2954 ggr
[MollBarn]
0

Katty eller Mjau?

Sitter och försöker jämföra olika kattfoder. Just nu sitter jag och tittar på Mjau och Katty, båda två torrfoder. Vilket av dem är bäst? Jag har själv försökt förstå, men det tycks liksom inte fastna. Jag vet att det finns bättre torrfoder och att blötfoder är det bästa. Men så fort jag har mer pengar så kommer jag byta foder.

Katty Kyckling

Innehåll: Kycklingköttmjöl, vete, majsmjöl, animaliskt fett, ris, majsgluten, köttgrevmjöl, kycklingbuljong, torkad havsfisk, mineraler.

Tillsatt mängd per kg: Vitamin A 8000 IE, vitamin D3 1000 IE, vitamin E 55 mg, koppar 2.5 mg.

Näringsvärde: Protein 33% (taurin 0.15%), fett 15%, Kolhydrater (NFE) 33%, växttråd 2%, mineraler 7% (kalcium 1.2%, fosfor 1%, vatten 10%

Mjau Kyckling

Sammansättning: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färsk svensk kyckling 4 %), oljor och fetter, vegetabiliska proteinextrakt, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.

Berikande tillsatser per kg: Vitamin A 10000 IE, vitamin D3 1000 IE, vitamin E 60 mg, metionin 2000 mg, taurin 800 mg, koppar 10 mg (koppar(II)sulfat, pentahydrat), mangan 7 mg (mangan –II & -III oxid), zink 70 mg (zinksulfat, monohydrat), jod 0,5 mg (kalciumjodat, monohydrat).

Analytiska beståndsdelar: Protein 32 %, fettinnehåll 14 %, kolhydrater (NFE) 38 %, växttråd 1 %, mineraler (råaska) 6 % (kalcium 1,0 %, fosfor 0,9 % och magnesium 0,09 %), vatten 9 %.

MonicaLagerquist
0

Det är som pest eller kolera.Inget av dem är bra.

Om du absolut ska ge torrfoder ge ett som innehåller betydligt mer kött och inte en massa spannmål.

Stolt ägare till tre La permer

[MollBarn]
0

vilket rekommenderar du? som inte kostar sådär sjukt mycket och är lätt att få tag på?

[MollBarn]
0

vilket rekommenderar du? som inte kostar sådär sjukt mycket och är lätt att få tag på?

Love-
1

#1 vad menar du med "Om du absolut ska ge torrfoder " man bör ge mer torrfodor än blötmat med tanke på tänderna

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

[MollBarn]
2

#4 Eftersom katten är ett ökendjur så får de i sig det mesta av vätskan från sina byten. Blötfoder är det som ligger närmast ett byte. En katt saknar känslan när de blir törstiga som du och jag och kan därför utveckla urinsten om de bara får torrfoder.

MonicaLagerquist
7

Om du vill ge något som är bra för kattens tänder så ge rått kött gärna med ben ett par gånger i veckan.Att äta torrfoder är som om vi skulle äta knäckebröd istället för att borsta tänderna.Sött och klibbigt som fastnar på tänderna.

Love-
0

Saknar kännsla av att bli törstig nja det tror jag inte på, under hela mitt liv har jag haft katter och dom har drukit när dom är törstiga och jag har gått djurvård, haft praktik hos en vet som bara ha hand om katter och jag har aldrig hör att dom skulle sakna förmågan av att känna törst, men jag vet att dom har sitt ursprung i öknen där av den lilla "magen/hängen" många katter har som har samma syfte som kamelenspuckel.

Sen finns det olika typer av urinsten som katter kan få

Det som gör att katten får urrinsten är bla: övervikt, fel mat dvs mat som  som innehåller mycket animalier, lite/inga vegetabilier och "rätt" magnesium (dvs magnesium i en icke-basisk form). Sen finns det så klart katter som har lättare att får stenar/kristaller än andra

Om man har en katt som har problem med stenar eller kristaller får man ge specialfoder mot sten/kristaller som finns hos vet.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

[MollBarn]
3

#7 Skrev ändå "som du och jag". vilket innebär att de inte helt saknar förmågan, men att det inte är direkt normalt, eller vad man nu ska säga. Många katter dricker ju såklart vatten, men inte tillräckligt

vinteralvan
1

Mjau blötmat är bland det bästa du kan ge och dessutom billigt. Satsa på det istället. Ge kycklingvinge någon gång i veckan så hålls tänderna i trim. Om katten äter torrfoder nu så var försiktig när du byter, gör det långsamt så katten inte blir dålig i magen.

Missne
0

Eukanuba är ett av de bästa torrfodren (finns test på kattmat: http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece) Jag tycker inte att det är speciellt dyrt eftersom det är drygt. Finns i djuraffär. Dessutom måste man tänka på att ju bättre foder man ger desto större är chansen att man slipper gå till veterinären pga dåliga tänder, dålig mage, njurskador etc.

Josefa
11

#7 Vad är det för skämt du skriver? Hur skulle ett rovdjur som är byggd för att äta kött bli sjukt pga att det äter just kött. En katt blir fet av kolhydrater, vad än torrfoderstillverkare vill få mindre pålästa kattägare att tro. Föreslår att du läser på lite mer om hur kattkroppen fungerar, istället för att blint tro på veterinärer som för sin näringsutbildning av just torrfodertillverkare.

[Ratass]
0

Bra och billigt och lätt att få tag på, om inte annat be djuraffärn ta hem. Porta 21, finns i både blötmat och torrfoder som säljs av grossisten Imazo som de allra flesta djuraffärer beställer ifrån.

mishie
3

Vad jag läst mig till så är Applaws kyckling torrfoder, och Mjau/Bozita blötfoder de bästa på marknaden. Undvik kattmat med fisk i.

[MollBarn]
0

#21 har aldrig hört talas om porta 21. Har du någon länk så man kan kolla med hur mkt man ska ge per dag och kolla vad priset på ett ungefär skulle bli per dag.

Jag kollade upp lite med James wellbeloved, har hört bra saker om det fodret (om jag inte minns fel vill säga). Räknade ut att en 10kg säck skulle räcka i 250 dagar om jag gav 40g/dag. Den givan var rekomenderad för katter 3-4,5kg. Eller den givan va i mitten på en skala som skulle passa för de vikterna. 3-4,5kg är en "normalvikt" för huskatter om man ska tro min veterinär. Hos min närmsta djuraffär kostar en 10kg säck 699:-, vilket gör att 40g kostar 2,8kr. Är det vettigt att en säck skulle räcka i 250 dagar? Månadspriset skulle bli ca 90kr. Och är det ett bra foder?

Blötfoder ska han få till helgerna har jag tänkt mig. Som något speciellt, vet att katter inte riktigt tänker så, men vi köper leksaker som vi tycker är fina och halsband i fina färger trots att katterna inte alls bryr sig om det.

Jag är så glad att jag kan be er om hjälp för att se till att min pojke kommer till ett väl förberett hem :)

mishie
3

Blötfoder är ju det bästa du kan ge din katt om du inte orkar sätta dig in i BARF så det är ju inget du ger den för att den ska få unna sig bara ibland.

Hade min kisse velat äta blötfoder så hade jag defintivt gett henne bara det och haft torrfoder som "godis". Ska dock försöka lära henne att äta blötfoder eftersom det är det som är bäst för henne.

[MollBarn]
0

#15 Jag vet att blötfoder är det bästa. Men just nu är jag ute efter ett bra torrfoder. Jag har mina skäl. Så istället för att informera mig om något jag redan vet kan du väl vara en ängel och hjälpa mig att hitta ett lämpligt torrfoder? :)

Josefa
0

Man brukar säga att torrfodret bör förbrukas inom 3 månader efter öppnandet, pga att näringsvärdet sjunker iom att det kommer i kontakt med luften.

[MollBarn]
0

#17 Vilket då innebär att det är närmast värdelöst i slutet. Om mina utträkningar stämmer.

mishie
2

#16 Det har jag ju skrivit i mitt första svar. Applaws kyckling är bäst pga sitt höga proteininnehåll och om jag inte minns fel så innehåller det inte spannmål, dock lite potatis.

[MollBarn]
0

#19 Hittar inga rekommendationer för fodergivan. Svårt att räkna ut hur länge det skulle räcka och kosta

mishie
0

#20 På den här länken så ser du portionsstorlekar och pris på påsarna. Jag vet ju inte hur mycket din katt väger så kan inte räkna ut det åt dig.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/applaws/250256

[Ratass]
0

http://www.supercat.se/kattmat/torrfoder/porta-21-feline-finest-kitten-7-5-kg-2.html

där har du om porta 21 sensible som är spannmålsfri. en 10 kg säck kostade 399 här i krylbo. kommer inte ihåg hur mycket man ska ge om dagen, var ett tag sen ja jobbade där.

Love-
0

Jag vill tillägga at det blev e fel skrivng på

"Det som gör att katten får urrinsten är bla: övervikt, fel mat dvs mat som som innehåller mycket animalier, lite/inga vegetabilier och "rätt" magnesium (dvs magnesium i en icke-basisk form). Sen finns det så klart katter som har lättare att får stenar/kristaller än andra"

det ska stå

"Det som gör att katten får urrinsten är bla: övervikt, fel mat dvs mat som är bra är mat som som innehåller mycket animalier, lite/inga vegetabilier och "rätt" magnesium (dvs magnesium i en icke-basisk form). Sen finns det så klart katter som har lättare att får stenar/kristaller än andra"

Love-
0

#8 Det är inget fel på kattens törsnadkänsla dom känner av bra när dom blir törstiga.

#11 Se mitt inlägg #23

#15 och #16  blötmat är EJ det bästa att ge det är torfoder som är det blötmat kan ges som tex "godis" en gång i vecka men annars bör katter äta torrfoder för bla sina tänders skull

#20 Du kan fösluta det i något så håller det längre

Josefa
5

#24 Men hur kan du få det till att torrfoder är det bästa att ge? Har du läst innehållsförteckingen på torrfoder? Hur stor andel kött är det i torrfoder, och hur mycket är vegetabilier? Du skrev ju själv i #23 att bra mat är sådant som innehåller mycket animalier och lite/inga vegetabilier.

Blötmat innehåller kött och inga eller i vissa fall liiite vegetabilier.

[MollBarn]
0

#21 Har ännu ingen misse, han flyttar hem till mig när han är ca 5 månader. Så jag har själv ingen aning om vad han väger. Utan jag går på vad som anses vara "normalt" för huskatter. Men ska definitivt kolla in sidan :)

Wony
2

Det finns ju torrfoder med mycket animalier i, som t ex Carnia Lynx, som vi ger som tillskott utöver blötmat, däremot saknar ju torrfoder i princip helt vatten, vilket inte alls är särskilt klipskt. Tittar man på vad en katt skulle äta i det vilda, vågar jag nog påstå att det inte är torkat kött… 

Och med ett ursprung i ökenområden så är det vettigare för djuret att i huvudsak få sitt vatten från bytesdjur istället för att behöva lita på en vattentillgång som inte alltid finns nära, utan kan kräva långa sträckor av vandring.

Men om jag prompt skulle ge endast torrfoder så skulle det vara av så hög kvalitet som möjligt, och sedan skulle jag placera ut vattenskålar och vattenfontäner lite överallt i huset, och vara väldigt uppmärksam på kattens tillstånd, toavanor och liknande.

För övrigt har jag en fundering själv här. Kan ett torrfoder av något sämre ursprungskvalitet vara bättre om det är i en förpackning som går åt på tre månader, än ett högkvalitativt foder som tappar näringsvärde och som man gör av med en påse på kanske 8-9månader?

Love-
0

#25  som jag skrev innan är torfodor bättre för tänderna, har aldrig sagt att det har med vad som är i det att göra

fvanilla
4

#28 Jag skulle vilja se källor på detta, som inte kommer ifrån torrfoderbolagen dvs. Jag har endast läst källor ifrån oberoende forskare som ser ingen påverkan på tandhälsan hos katter som äter torrfoder.

Det enda de har sett som spelar roll är genetik, och katter som äter BARF med råa ben har något bättre tandhälsa. Hur kan krispiga kulor vara bra för tandhälsan på ett djur som endast knäcker det med tandspetsen? Är knäckebröd och chips bra för våra tänder också? (Sen är det enda som är bra och viktigt för både katters och våras tandhälsa är regelbunden tandborstning.)

Är också nyfiken på ditt påstående att vår tamkatt inte längre är utav ökendjursorten utan har en helt normal törstreflex, vill också se källa på det.

Hittar själv detta: http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=217607&p=4399919&hilit=thirst#p4399919
"This weak thirst drive of cats result in an intake of only about 2 ml of water for every gram of dry food ingested and an increased risk of urolith formation as compared to cats fed food containing more water, such as canned food containing 78-82 percent water…"

Till TS: Katty ser väl mest ok ut utav de två. Men jag förstår inte varför det tittas blint på billigast kilopris? Det kan oftast sluta med att det blir dyrare i längden då katten måste äta mycket mer utav detta fodret vs. ett bättre foder med mer kött i.

mishie
1

#29 Håller helt med dig om att man inte ska stirra sig blint på kilopris. De billigare märkena kräver ju en större mängd, och riskerar att göra katten överviktig och sjuk.
Förstår inte hur man skulle vilja riskera det med sin älskling, när det skiljer möjligtvis någon hundralapp eller något i den stilen i månaden.
Visst, ska katten äta blötfoder så blir det ju mer pengar, men kan man inte lägga de ändå inte jättestora summorna så kanske man borde fundera på om man har råd med katt över huvud taget.

[Ratass]
0

hur kan man bara ge dem blötmat? det är ju ca 80-90 % vatten i det. Kan man ju knappast leva på och vissa blir väldigt lösa i magen. De behöver torrfoder för att stabilisera och som alla säger för tändernas skull. annars får de dåliga tänder, tandsten, you name it. snart trillar de ur.

MonicaLagerquist
4

#31 Vad tror du att fläskfilen som du själv äter innehåller.Eller varför inte en mus som ärt kattens naturliga byte.

Vad i torrfodret är det som du menar att en katt behöver.Upplys mig snälla du.

Wony
4

#31 Du vet väl att kattens bytesdjur i naturen, liksom människor och andra djur till väldigt stor del innehåller vatten? Klart som sjutton att katten mår bra om den får blötmat! Och torrfodret skyddar inte mot tandsten, torrfoder för en katt är som chips eller knäckebröd för oss människor.

Love-
0

#29 man kan inte visa källor från det ens kattspecelis vet säger samt vad jag har lärt mig när jag gick djurvård, sen får man även tänka själv, hur skulle dina tänder se ut in du bara åt mjuk mat? Unte särskilt bra antagligen

mishie
1

#34 Det är dock skillnad på människor och ett djur som en katt. De har tänder som är gjorda för att äta kött, medan vi människor har våra platta tänder längre bak som är gjorda för tugga hård mat.

MonicaLagerquist
4

#34 Hur skulle dina tänder se ut om du morgon och kväll tuggade på en knäckemacka istället för att borsta tänderna?

Wony
3

Katten är en karnivor, gjort för att äta kött. I naturen äter inte katter små buljongsprayade spannmålskulor med malet, torkat kött, eller hur? 

Människan är allätare, dvs vi kan äta varierat, och mår också bra av en inte alltför ensidig kost. Det är stor skillnad på karnivorer och omnivorer.

[Ratass]
0

32, vad i blötmaten är bra för en katt då? är det bara det jäkla vattnet du ska åt? ge dem ren kött då i stället om inte torrfodrets innehåll duger som animalisk näring.

torrfodret skrapar på tänderna som rensar från tandsten, en knäckebrö macka är nog bra mycket bättre än gele när det kommer till det syftet.

[Ratass]
0

32 du kan ju själv upplysa mig då va i hela friden du ger dem RC då det finns många bra mycket bättre foder på hyllan.

mishie
2

#38 Katter behöver mer än det som finns i en köttbit i affären. Man kan ge dem BARF-kost, men det innebär att man måste se till att katten får i sig precis allt som de behöver för att må bra (hjärta, lever, ben, osv osv). Just den kosten kan vara svår att sätta sig in i. Därför är blötmat bättre, eftersom allt det där extra redan är tillsatt. Blötmat är ju inte bara gele.

Och hur gör då vilda katter/lejon/tigrar för att få rent sina tänder från tandsten? De har ju inget torrfoder…

Love-
0

#35 har ajg sagt att det är samma sak?

#36 Vad har det med saken att göra? sa jag att torrfoderet var som att bortsa tänderna?

#37 Vet att do m är rovdjur, har aldrig sagt något annat.

Sen håller jag med Ratass i dom 2 övre inläggen häldre knäckebröd än gel

Vet att katter är rovdjur, men det betyder inte att jag slänger in byten eller rått kött till dom för det. (min kräsna katt skulle inte äns röt det) 

Som sagt man KAN ge blötmat men som bas NEJ, trofoder som bas JA blöt som "godis" tex en gång i veckan elller så JA

MonicaLagerquist
2

#38 I blötmaten finns det som katten behöver.Muskelkött inälvor ben och det ytterst viktiga VATTEN.

#39 Mina katter äter inte RC de får BARF och blötmat.

Poröst torrfoder skrapar inte på tänderna och katter har inte såna tänder som kan krossa torrfoder.

Love-
0

Sen ni som säger äter du knckebröd i stället för att borsta tänderna, menar ni då att blötmat är som tadborsting? för då är ni helt ute och cyklar eller vart vill ni komma med det?

MonicaLagerquist
4

#43 Nej det säger jag inte.Men många säger att torrfoder är som tandborstning för katt.

Mina katter äter ben reglbundet så deras tänder är jag inte ett dugg orolig för.

jollycox
3

Vad jag tror många menar men inte skriver är att när man ger blötmat ska man helst ge ben någon gång i veckan, DET är bra för tänderna!

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Ratass]
0

#40, de i naturen äter hela djur, de äter på brosk och ben som är HÅRT som skrapar tänderna. Det är väl självklart? :S

och som 41 säger , blötmat som Bas NEJ. Jag har haft hur många kunder som helst som tror det är en bra ide som sen kommer in och klagar på att katten har diarré.

#42 De där muskelkött och allt är ju knappast i hela bitar om ens befintliga i den där sörjan. Enligt din hemsida så skickar du med katterna RC. Så jag kan knappast ta dig seriöst då om vi ska prata foder.

Hur många tror du ger sina katter ben? Tänk dig då de som BARA ger sin katt blötmat, INGET annat. Föreställ dig DÅ hur tänderna ser ut.

Niiinah92
3

BARF är det klart bästa, efter det kommer blötmat och sist torrfoder så som jag har fått lära mig, sen vet jag att det twistas om vad som är bäst och sämst även bland de lärda, som med allt annat.

TS eftersom du har dina skäl till att vilja ge just torrfoder så skulle jag säga Acana grassland eller Appelaws som ligger bland de mer lämpliga torrfoderna, vet inte vad du satt för budget men tycker Acana är lagom i pris. Sen kanske sticka åt katten en rå kycklingvinge lite då och då så hen får tugga ordentligt.

Wony
4

#46 Nu tar jag väldigt illa upp. Vår katt har blötmat som bas, har varken diarré eller andra besvär från magen, och tänderna är bara fina. Sedan undrar jag om du sett så värst många blötfoder, eftersom du kallar det för "sörja". Den vi använder påminner mer om en gryta som jag själv mycket väl kan tänka mig att äta. Ser definitivt inte ut som någon sörja på något vis.

Så jag tycker att du gärna kan tänka lite på tonen i dina inlägg.

[Ratass]
0

Ursäkta min ton, jag blir bara smått pissed ibland på dem som tvunget ska ge dem blötmat. Men fine alla har sin syn på det. Jag har jobbat i djuraffär i tre år och sålt foder. Aldrig någonsin skulle jag rekommendera blötmat som bas utan med som ett tillägg, godis, efterätt. Jag vet hur blötmaten ser ut inuti. Mjuka bitar, inget tuggmotstånd.

Love-
0

#45 Det är inte bra att ge ben då det kan sätta sig i halsen m.m.

#48 Då får jag bara säga grattis till dig, har du varit och undersökt din/dina katter då? efter som det nu är så bra? för som du säkeret ver är katter bra på att dölja att dom inte mpr bra och åter igen blötmat som baj NEJ gods JA

#49 håller med, jag har fått lära mig det av både min utbilding och vet som är spec på katterskrivet

jollycox
0

#50 På vilket sätt är ben inte bra för tänderna?

Love-
0

Jag vet inte precis vilka ben du ger, men många av djurbenen kan sätta sig i halsen eller skada katten på annat sätt

MonicaLagerquist
1

Mina kattungeköpare får med sig div fodersorter.Men de får även info om vad en katt behöver och vad den inte behöver äta.Tyvärr finns de gott om folk som anser att torrfoder är kattmat ,jag tillhör inte dem.

Det är väldigt lätt att få en katt som är van vid blötmat att äta torrfoder däremot kan det vara svårt att få en katt som är van vid bara en sorts torrfoder att äta annan mat.

Här hemma serveras just nu fri tillgång på blötmat och sen ett eller två mål BARF per dag.Då får de äta så mycket de vill av maten.

När kattungarna flyttar får de mid sig blötmat för ca en vecka.

Wony
4

#50 Ja, då får jag väl säga tack då! 

Ja, vår katt är undersökt och besiktad, helt och hållet utan någon anmärkning, har papper på detta. Och diarre hoppas jag att jag skulle ha upptäckt, för blind är jag definitivt inte. Det ligger fina korvar i lådan varje dag, det har aldrig varit något problem på den fronten.

jollycox
2

#52 Tänker du på f-benen?
Råa ben är ofarliga, oavsett djurslag. Det är tillagade som kan vara farligt så det ska man absolut inte ge. http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen?discussions-1

Love-
0

#55 vad bra att din katter gillar det tror dock ej att många ger sina katter ben och vissa katter som tex: skulle inte äns röra ben, sen tänkte jag på om det kommer flisor när dom tuggar på benen

jollycox
0

#56 Ja mina katter älskar ben, kycklingben. Nej kanske inte men många borde ge sina katter ben.
Tillagade ben kan flisa sig och bli farliga.

Niiinah92
1

#56 Fler och fler ger sina katter ben, speciellt eftersom fler och fler barf:ar sina katter. Om katten äter ben eller ej vet man inte förren man prövat och en del kan vara rätt envisa och ta tid på sig innan de fattar galoppen att det går att äta. Jag fick krossa och klippa sönder kycklingvingarna till en början innan min hankatt fattade att det gick att äta, min honkatt har fortfarande inte fattat.

UlrikaD
6

Men snälla, att gå och säga att ben till katter är farligt är ju totalt ologiskt.
I vilken affär köper djuren i skogen sitt torrfoder tro? Eller sätter de benen i halsen och dör i drivor?

Katter är köttätare och det är det de är byggda att äta. Sen att en katt som aldrig någonsin i hela sitt liv inte skulle kasta sig över en kycklingvinge är ju också ganska logiskt.

Men en diet på kött och ben ser till att en katt inte har tandsten och i många fall också friskare överlag. Framför allt i magen.

Att tandsten slipar tänder är en gammal myt. Krossar man en kula så märker man hur den bara smular sönder.
För att tänderna ska få jobba så måste käkarna göra malande rörelser. Men torrfodret krossas direkt och sväljs. Det gör egentligen vare sig från eller till.

Sen finns det bra och dåliga torrfoder näringsmässigt sett. Men det finns inget torrfoder som är bra för tänderna.

fvanilla
5

Det som har diskuterats i tråden.

1) Om vi bara åt mjuk föda såsom soppa så skulle våra tänder inte se så annorlunda ut, för vi tur nog borstar vi våra tänder.

2) Många oberoende forskare har konstaterat att tamkatten fungerar som ett ökendjur, att de måste få i sig sin vätska via födan, plus visar även naturen att djur kan äta ben. Råa ben är sega och innehåller näring för dessa obligata karnivorer. Att säga "vetenskapsmän och vetenskapen säger ju så mycket"; det känns lite som att diskutera evolution vs. kreation med en s.k creationist; "men vetenskap och forskare säger mycket och enligt DESSA personer så är evolutionism inte nödvändigtvis sant och kreationism kan visst det vara sanning"

3) Torrfoder är varken bra för tänder eller käkarna. En katt sväljer torrfoderkulor hela, eller knaprar med tandspetsen en eller två gånger. En katt gnagar endast när det kommer till ben och rått kött. Djur som människor är de som faktiskt tuggar.

4) Tamkatter är obligata karnivorer, står också i vetenskapen. Ska vi leka med statistik så har även sjukdomar såsom diabetes, urinvägsproblem osv. ökat markant sen torrfoder-trenden sattes igång. Även IBD och foderallergier sägs ha ökat (får kolla upp det igen).

"Men jag har varit djursjukvårdare, har jobbat på veterinärkliniker osv."-anekdoter, jag har berättelser ifrån en hel del veterinärer som har upplevt stinkande trutar med illa tänder och tandkött hos katter som endast åt torrfoder, och perfekta munnar ifrån de katter som endast åt blötmat. Genetik spelar en större roll här + regelbunden tandborstning.

#46 Kan säga att mina katters tänder ser jättebra ut, då deras tänder borstas regelbundet. Dessutom är deras magar och päls mycket bättre, och de är i toppform. Torrfoder ger ju inte tuggmotstånd heller, så varför inte då sälja råa ben? Det ger ju tuggmotstånd. Man kan även köpa tugg-godis till en katt som de får gnaga på.