Bör jag kontakta veterinär?
Min lilla Pascal, en fyramånaders Ragdollkille kom hem i lördags och är en riktig tuffing - redan första kvällen skulle allt inspekteras, jag inräknad.
Han är som vilken kattunge som helst, full fart ena sekunden och sovandes den andra, så det är jag inte så oroag över, det är snarare att jag hittade en stor klump diarre i kattlådan när jag vaknade imorse. Han sitter alltid och ropar när han sitter på lådan och vill helst att jag ska vara i samma rum, och nu på morgonen var han alldeles smutsig i pälsen runt baken.
Han tvättade och tvättade men det försvann inte, så jag tog ett papper, blötte med ljummet vatten och tvättade försiktigt och kammade ut de värsta klumparna. Nu ser han fräsch ut igen och verkar inte ha något problem med det.
Han går också runt och nyser - vi har en innekanin, kan han vara känslig mot hö? Han äter samma mat som vi fick med oss hos uppfödaren och verkar må bra i övrigt. Väldigt pratsam och har så mycket för sig hela tiden, vill alltid att jag ska följa med när han hittar något spännande.
Vad jag har läst mig till är diarre ganska allvarligt hos kattungar, så borde jag kontakta en veterinär?
Tack!
Vänliga Hälsningar Lina
Det kan vara "flytt-stress" bara. Om han äter och dricker ordentligt så är det ingen fara men om det inte går över så ring veterinär.
Det är ju mycket nytt nu, så väg honom och skriv upp vikten och gör det dagligen så du har koll på att läget är ok. Han får inte förlora vikt dagar i flera rad tycker jag för då är något tokigt.
I början antar jag att det kan vara allt från stress till att han har inte fått bra foder (antagande/gissning iom inget specificeras). Är fodret ett bra foder så är det troligen stress men som sagt ha koll på om det är temporärt eller om han mår dåligt såpass att han tappar vikt. Det tar ett par dagar att stabilisera magen så det är inget som går över på en gång.
Avvakta och ha koll. Vidare är det bäst att kontakta uppfödaren direkt istället för forum för uppfödaren känner katten bäst (ett tag till) samt har säkert intresse av att veta hur det går för katten.
/Fridaybrew
#2 Han äter Iams kattungefoder, det verkar bra enligt innehållsförteckningen.
Jag ska skicka ett mail till henne. Tack!
Vänliga Hälsningar Lina
Det är alltid klokt att använda samma foder som uppfödaren (eller om det är en vuxen katt man skaffar, det som katten varit van vid tidigare) eftersom snabba foderbyten ofta resulterar i magproblem. Vill man sedan introducera ett annat foder ska man göra det gradvis och långsamt.
Synd att du inte fick informationen om foder redan när du hämtade din lille pälskling.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#4 Det fick jag. Han äter samma foder som när han bodde hos sin mamma - fick med mig en påse.
Vänliga Hälsningar Lina
OK, sorry, men det framgick inte. Då kan du nog utgå från att det är flyttstress. Pågår det mer än ytterligare något dygn ska du kontakta veterinär tycker jag.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#6 Åh, borde skrivit det. Ska tänka på det nästa gång. Hans mage verkar redan bättre så tror det bara var stress!
Vänliga Hälsningar Lina
Min katt var oxå lös i magen och är förtfarande det så i veckan ska han kollas av en vet samt vaccineras, jag tror att det är flyt-stress
Lycka till! :)