Ålder på katt
Jag har ganska akut fått tagit över en svart kastrerad hankatt som man inte vet ålder på.
Han har en vit medalj på bröstet och en mellan bakbenen på magen.
Men min fråga är om man kan tänka att han kanske är gammal med tanke på att han har sporadiskt vita hårstrån på huvudet?
Han har även lite tandsten på bakersta tänderna.
Jag har tänkt att ta honom till veterinären när han känner mig bättre. Men han ter sig frisk och kry så jag ser ingen brådska med det besöket.
Tänkte bara höra med er om hur man kan se ålder på en katt på olika sätt?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Kattungar kan man kolla färg på ögonen, se på vikten och om den bytt tänder. Vuxna katter är betydligt svårare där måste man kolla tänderna för in ungefärlig ålder och det är vad veterinären gör.
Även unga katter kan ha vita stänk i den svarta pälsen.
Det är väl egentligen tänderna som kan avgöra ungefärlig ålder på katten? Med röntgenplåtar då.
Hittekatten hos mig kan vara allt mellan 5-8/9 år. Alla veterinärer säger olika. Men senaste röntgenplåtarna visar på att han är äldre än vad katthemmet först trodde i alla fall.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Enligt veterinärer är det ganska enkelt att åldersbestämma en katt upp till 2-årsåldern och efter 10 års ålder. Där emellan får det bli en kvalificerad gissning med utgångspunkt från tänderna. Röntgar gör man nog inte annat än om det behövs av andra skäl.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#4 Näe, det är sant. I mitt fall så skulle ju katten munsaneras och kolla om tänderna var drabbade av forl. Så då måste det ju till att röntgas.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Tack för svar! Han är pigg och leker, äter bra och dricker normalt. Just nu sitter han i fönstret och tittar ut.
Känns som om jag inte behöver oroa mig över hans ålder, utan ta honom för den han är. 
Han är så vacker! Kolsvart och stora gulgröna ögon som lyser i det där fina fejset!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Gläds åt din fina misse precis som han är! Svarta är ju dessutom de vackraste 
Måste bara berätta om min misse som jag hade förut. Han blev nästan tjugo år. Han var hos veterinärer (flera var närvarande) för att göra ultraljud en gång. De tittade på hans tänder och skulle gissa hans ålder. (Jag visste ju, det var en raskatt). De gissade fel på sex år! Så tydligen är det inte alltid så lätt även för veterinärer att åldersbestämma. Han var 12 år då och de trodde han var 6 år.
Han hade jättebra tänder, ingen tandsten då och alla tänder var kvar. Han var över huvud taget en ganska frisk katt.
#8 Kul att de tog så fel, och gott betyg till dig som kattägare som lyckats hålla honom i så fint skick. Gener har säkert betydelse också, men jag tror att du gjort mycket till.
Alla veterinärer är nog inte så vana att åldersbedömma, men alla kan också göra fel ibland. Fin historia i alla fall.