OT vräka oinbjudna hyresgäster?
Jag vet inte vilket forum jag skulle fråga detta på så jag utsetter er kattägare för en tråcklig fråga.
Vi har av någon anledning myrinvasion hela tiden inomhus, inte sådär jätte många men någon enstaka krake dyker upp här och var på de mest olämpligaste ställena ibland. Sommartid är de fler som visar sig än vad det är vintertid.
Sen har vi också spidelinvasion en enbart sommartid, hus spindlar dvs de med dessa långa vidriga benen. De dyker upp lite här och var de med.
Katten är värdelös när det gäller dessa insekter, han är så snäll mot alla levande varelser så han tar myrorna och spindlarna som en i familjen och sitter och tittar på de nyfiket.
Hunden däremot gluffsar i sig som om det vore ett smörgåsbord.
Men så till frågan, hur blir man av med äcklen?
Antisimex har varit här med insektsdosor samt sån där spruta men det hjälper ju inte ett skit och jag börjar tycka det är vidrigt med dessa oinbjudna gäster som även kan få för sig att använde mig som klätterställning utan min vetskap eller tillåtelse trots att jag har spindel och myrfobi.
Det är dags för en vräkningsorder på dem nu när de inte fattat varningarna. Men hur vräkar man hyresgäster som är som slickade till att bo här?
Det finns ingen möggel här ska väll tilläggas, allt är nyrenoverat, sanerat osv sen 1 år tillbaka. Men denna invasion har funnits både innan som efter renoveringen.
Tips eller får jag helt enkelt leva med att jag har fler husdjur än önskat?
Har du testat hälla lightläsk/funlight runt huset… har hört att aspartam är ett bra myrdödarmedel :D
kanske denna sida kan ge tips http://www.myror.nu/
#1 Det är inte utomhus som är problemet utan inomhus och har ingen lust att hälla läsk på golven precis. ;)
De dyker upp från under golven i varje rum sen gör det inte hela bättre heller att kåken står på sand utan en riktig grund. Vi har liksom sand, plank, frigolit, golvmatta från grund och uppåt. Den som byggde skiten var bra dum.
#2 99% säkerhet att de inte har sitt bo inomhus ;) Har du artbestämt dem kan du lokalisera vars de bor.
har du läst länken, där finns tips
#3 Nej det vet jag inte om de har, men det är svårt att lokalisera vart de bor eftersom de återfinns i alla rum. Jag kan ingenting om myror och arter, men det är sådana där små svarta äckel. Svartmyror heter de väll enligt google? Och vad jag läser om de så bygger de gärna bo i husets isolering och det gjorde ju inte saken lättare precis.
Jadå jag kolla länken, hinner dock inte läsa nogrannt just nu men ska se om det kan bidra med något senare.
Vi har också det problemet men jag har hittat små dosor som man fuller med ett flytande medel. Det medlet tar det tydligen med sig tillbaka tillboet så att det sprider giftet där.
Jag kommer inte i håg vad det heter men jag har köpt det på ICA så det är nog ganska vanligt.
Hr hört att man kan hälla ut kanel och att det är ngt de inte gillar, men det är ju lagom skoj att göra inomhus. Fungerade för min mor och hennes terassplattor.
Japp, kanel är jättebra, har själv provat, och det fungerar. Glöm bara inte att ta lite runt väggarna, nära golvet, så att de inte kryper upp där, och förbi kanelen.
Jag kan inte gå runt och sprida kanel i varje rum i hela huset. Inte nog med att det är jobbigt att få bort allt sen men jag har djur också som kommer gå dit och sätta i sig det. #5 ICA? Vilken av alla tusen ica affärer. Vi har bara kvantum och maxi här.
Jag har både hund och katter, men inga utav dem har ätit kanelen. Det tar inte lång tid, innan myrorna är borta. Enklast är att dammsuga upp det. Kanelen häller man bara i en smal sträng, där man ser var myrorna går/finns. Ett tips, kolla upp så att inte medlet är farligt för djuren. En del djur är ju känsligare än andra. Lycka till med myrbekämpningen!
#9 Inte dina djur nej men vi har hund som sätter i sig allt om det så är plast. Problemet är ju att de finns överallt. I badrum, i sovrummen, i kök, i vardagsrum, i tvättstugan, i klädkammare. De återfinns på väggar, golv, tak, på möbler osv. Jag har ingen aning om vart deras "start bana" är någonstanns.
Är det inte så att det är din fobi som spökar en aning?
Spindlarna ska du bara vara glad för. De äter insekter.
#11 Jag tycker inte det är speciellt fräscht eller trevligt att hitta insekter i klädlådor, skåp, få de i håret osv men det är jag.
Vad gäller spindlar letar även jag efter en lösning. Om somrarna vågar jag knappt tvätta, då de totalt invaderar källaren. Och har man spindelfobi så är det ju jätteäckligt.
Som nämnts innan så funkar ju kanel bra mot myror, men om nu myrorna bygger bo i isoleringen blir det ju dumt. Hade de kommit utifrån hade man kunnat strö kanel utomhus runtom alltihopa bara.
Ni har inte haft möjlighet att ta dit Anticimex för att ev. spraya i isoleringen, om det ens går… Det vet jag inte. Men det är en tanke i alla fall.
#11 Jag är också spindelfobiker, och det tröstar åtminstone inte mig ett skvatt att jag ska vara glad att de finns… Jag vet att de äter upp skadedjur, men det minskar inte fobin och dess effekter… 
#13 anticimex har varit här man spreja i isoleringen går inte om vi inte skulle riva ner väggarna i alla rum och det gör vi ju inte.

Finns en elektroinsk manik som säljs via tv-reklam som skrämmer bort insekter. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad maniken heter eller vem som säljer dom.
Har funderat starkt på den men eftersom vi har fågelspindlar och syrsor vågar jag inte köpa en - vi vill ju inte att vissa kryp ska försvinna.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Hittade länk till de som säljer insektsmaniken:
http://www.bestdirect.se/pest-reject-2-4-1.html#.UP1xpiflC3U
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
#10 min labbe åt allt, även vitpeppar, men han tog inte av kanelen
. Det var bara ett urgammalt knep som jag rekommenderade dig.
om du läst länken jag gav tidigare står följande tips för att bli av med myror:
- städa och torka golv med fuktig golvmopp
- använda rödceder
värt att prova?
#18 Städa och torka golv gör jag 2 ggr i veckan men rödceder? Vad ska man använda det till och vart får man tag på det?
#19 läs http://www.myror.nu/ så framgår de ;)
#20 Hitta bara detta om inomhus "Har du myror inomhus som du vill bli av med använder du dig med fördel av både rödcederträ (ex. rödcederblock) och rödcederolja."
Ska jag alltså placera rödcederolja och/eller trä i varje rum?
Sen står det inte vilken effekt det har på myrorna, om de lockas fram eller dör när de kommer i kontakt med rödceder. 
Nej, du ska naturligtvis ha det i skurvattnet!
#21 Om du hittar texten på förstasidan så är orden rödcederblock och rödcederolja länkade och på sidan står de bla rödcedern dödar inte utan driver bort det oönskade med lukten, rödceder är miljövänligt liksom helt kemikaliefritt mm
googlar man hittar man
"Vill man bekämpa myror innomhus är det rödcederolja i kombination med rödcederträ som gäller. En annan enkel sak man faktiskt kan göra själv för att bekämpa myror inomhus är att helt enkelt damsuga upp myrorna. När myror väl funnit en väg till mat (myror tycker om sötsaker) så lämnar de doft efter sig så att deras kompisar skall veta att följa den ”stigen” till mat. Moppa gärna därför golv och spraya ut rödcederoljan där. Rätt använd är rödceder mycket effektiv som myrmedel."
"Vid problem med myror i köket gäller det att torka skåp med fuktig trasa för att först få bort doften myrorna avgett. Innan man med hjälp av rödceder dropp drar rödcederoljan längs med insidan av skåpen."
"Här kan man med fördel dra rödcederoljan dropp innanför skåpsluckor. Har man återkommande problem med myror inomhus rekommenderar vi att man först kontrollerar så man inte har rötskada i väggar och golv"
Ok, jag har nu inte sett en enda myra på skit länge nu men istället har jag fått se flertalet tvestjärtar inomhus. Blir man av med ena orhyran så kommer nästa.
Hunden jagar ju tvestjärtarna och käkar upp de även om de nyps tycker hon.
Men hur blir man av med tvestjärtar nu då?