Tycker så synd om min katt.
Jag har idag kastrerat min honkatt. Det första hon gjorde när vi kom hem var att börja slicka på sitt sår, så tratten åkte på med en gång. Men nu tycker jag så synd om henne. Hon kommer inte in under sängen eller soffan….tratten tar i överallt. Hon kan inte tvätta sig som hon är van vid att göra flera gånger om dagen……och nu skall den här jävla tratte sitta på i 2 veckor. Känns som djurplågeri…. :-(
Det ÄR synd om henne. Men du ska se att hon vänjer sig snart, och lär sig att hålla sig undan saker och vart hon kan gå och inte. Till dess får du överösa henne med kärlek och tänka på att det ändå är det bästa för henne. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag har aldrig haft tratt på mina nykastrerade honor.
Nej, dom flesta katter behöver väl inte det. Men tycker det är bättre att ta det säkra före det osäkra om hon nu faktiskt är och pysslar med såret.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Varför har ni tratt? Mina behövde inte tratt. Men så hade de bara ett stygn och snittet var bara en cm eller nåt.
Du kan testa att klippa hål i en strumpa och trä över magen. Hon kanske trivs bättre med det.
Jag funderade på det där med strumpa eller ett bandage. Varför används inte det? Kanske måste luftas rikligt för att kunna läkas bra?
Jag tyckte så synd om henne så jag tog av henne tratten igen, och hon vill gärna slicka i närheten av såret, och ibland kommer det ju på såret också……vet inte hur jag skall göra. Nu är tratten på igen iallafall.
Tycker redan att såret ser rätt rådnat ut…..men det kanske inte är konstigt samma dag som operation? hoppas inte att det redan är infekterat bara…..
Kan man ta lite honung och strycka försiktigt över såret kanske?
Hon är ju lite väck nu, men verkar inte som hon kan lägga sig ner med tratten på huvudet…. :-(
Många katter vill tvätta sig och då kommer det bakterier i såret. Det finns olika tekniker för att kastrera och det ger olika stort sår. Låt tratten sitta kvar helt och hållet ett par dagar eftersom hon ville tvätta sig. När såret ser lite bättre ut kan du ta av tratten och hålla koll på henne medan hon får tvätta sig lite, men inte i såret förstås. Sen sätter du på tratten igen. Det brukar fungera för att katten ska vara lite mer tillfreds.
Det är ju inte så att katten inte alls får tvätta sig där, normalt tvättande kring såret är helt okej. Det är överdrivet tvättande kring såret som inte är bra. Jag hade inte tratt när min katt kastrerades. Hon tvättade sig helt som vanligt och var inte överdrivet intresserad av såret. Men man måste ju hålla koll förstås.
Om din katt är på såret hela tiden och tvättar sig mer än normalt där så bör hon ju ha något skydd. Men det behöver inte vara tratt, här kan du få lite tips på alternativ:
Föresten…..har ni gett era katter Metacam efter kastrering? och hur länge väntade ni isf?
Som #7 skriver så gör det inget om hon slickar på såret lite. Beröring påskyndar läkandet. Och nej såret blir inte infekterat av att hon slickar. Det är först om hon blir helt fixerad av såret eller börjar dra i stygnen som du ska hindra henne.
#8 Efter 24 timmar och sedan en gång per dygn i 3 dagar.
Sådär ser det ut
Jodå, såret kan bli infekterat av att de tvättar om man har otur. Katter har mycket bakterier i sin mun. Överdrivet tvättande kan slita upp såret och irritera. Men det finns andra val än tratt, det finns kragar som ser ut som en badring som man kan ha runt halsen. Brukar finnas att köpa hos veterinär, kanske i djuraffär också.
#12 Katten blir inte sjuk av sina egna munbakterier. Och som sagt om hon är på såret och tvättar normalt så skadar det inte. Däremot om hon blir fixerad av tvättandet får man förhindra att hon håller på.
Jo faktiskt. Läs här t ex: http://www.katt.nu/veterinar/hosveterinaren/kastrera-katt/
Now I rest my case. 
Tyvärr använde även mitt djursjukhus gammal teknik som ger stort sår. Hon fick ha tratten 5 dagar men sen tog jag av den. Jag lät henne slippa den några timmar varje dag också när jag kunde övervaka henne. Hon var mest intresserad av att slicka bredvid såret och nu efter 14 dagar är det nästan helt läkt.
Min ena katt hann tvätta sig ett par gånger eftersom vi inte fick med tratt. Det blev en mindre infektion.
Djursjukhuset tyckte det var jättekonstigt att vi inte fick med en krage från där vi kastrerade katten.
Till TS, jag brukade låta mina katter få tvätta sig på resten av kroppen. Dom hade dock kragen oftare i början och sen kunde man låta dom vara utan mer och mer medans man håller koll.
Jag tycker det ser helt OK ut på bilden, men råder ändå att alltid ha tratt på när du inte har tid att vara med katten i samma rum eller under uppsikt. En av mina katter fick för sig att dra i stygnen när hon skulle tvätta runtom, och hon var kvick som en iller, så vi kunde knappt ha tratten av ens för annat än när hon skulle äta. Hon lyckades till och med ta i såpass att stygn gick upp så vi fick åka in och sy i extra. Det är säkert inte jättevanligt (hon är lite speciell :)) men ta det säkra före det osäkra.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Sen känner man sig jätteelak, jag vet. Katten ser heldeppig ut. Kanske en sådan där krage som är uppblåsbar som någon nämnde, kan vara ett alternativ? Eller en kroppsstrumpa som du gör själv eller om man kan få tag på.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
#14 Den som skrivit det inlägget har nog inte haft så mycket med nykastrerade honkatter att göra. Tro inte på allt du läser.
Jag har fått måånga honkatter kastrerade och har aldrig använt tratt. Och ingen av katterna har fått någon infektion. Ibland kan de få en liten bula, men det är en allergisk reaktion mot stygnen som skulle uppstått även om katten haft tratt på sig. Och ja, veterinären har sagt att det inte gör något om de är på och tvättar såret lite. De brukar inte vara mer intresserade av att tvätta såret än att tvätta sig på något annat ställe på kroppen. Men självklart vill de komma åt såret om man hela tiden hindrar dem.
#13 Varför skulle inte katten kunna infekteras av de bakterier den har i munnen menar du?
#20 Varför skulle katters saliv vara farligare än din eller min? Visst finns det bakterier i saliv, men alla bakterier är inte farliga många är faktiskt nyttiga och t om dödande för farliga bakterier. Jag lärde mig som barn att använda min saliv för att få bort skräp, sand och jord som fastnat i såren och har aldrig fått bakterier att frodas.
Vi har precis som #19 inte använt tratt till någon av alla de honkatter vi kastrerat. Vi har också haft ett par hankatter som varit i slagsmål och fått mindre köttsår. De har slickat rent sina sår "lagom ofta och mycket" och såren har läkt snabbt och bra.
Nu är inte alla kastraktioner och alla katter lika. Varje matte/husse får avgöra från fall till fall vad som verkar vara bäst för sin katt. Tipset om en avklippt strumpa just över såret är bra. Den hindrar inte den normala friheten att röra sig som en tratt och är väl ett billigt sätt att minska kattens frustration.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#20 Det är kroppsegna bakterier. Såvida katten inte har en infektion i munnen så blir den inte sjuk av sina egna bakterier. Du blir tex inte sjuk om du råkar bita dig själv i tungan, fast människans munbakterier anses vara lika aggressiva som kattens.
Dessutom så får väl katten en antibiotikaspruta när den blivit kastrerad, så det lär väl också hålla nere bakterietillväxten.
#21 Jo vars, saliv innehåller lysosym som är verksamt mot bakterier (framförallt G-positiva eftersom de innehåller mer peptidoglykan) så visst kan det verka desinficerande till viss grad. Fast jag har aldrig påstått annat. :) Sedan angående vilken saliv som är farligast kan jag inte sia om, men jag har heller inte gjort det innan. Din fråga var kanske retorisk?
#22 Men hur får då katten en infektion i munnen om det bara finns artegna bakterier i munnen menar du?
Katten kan tex få en halsinfektion, tandköttsinflammation, förkylning. Det är överskott av oönskade bakterier som orsakar sånt. Om dessa bakterier bara finns liten mängd i munnen, så tar de önskade bakterierna död på dem.
#8 Min egen upplevelse är att katter kan reagera olika på Metacam. Jag har en hankatt som blir dålig av det, och bara kräks och kräks. Detta upptäckte jag första gången han blev munsanerad. Så han får annan alternativ medicin i stället, två sprutor per dag (morgon och kväll) i tre dagar. Han hatar det. Men han kräks i alla fall inte.
Vad står det i journalpeppren från veterinären ang Metacam? Och vad sa de när du hämtade katten? När tyckte de att du skulle börja? Om du är osäker så ring dem och fråga, det beror ju lite på vad de redan har gett katten och när i samband med och efter kastreringen.
#19 Va skönt att du inte har upplevt jobbiga biverkningar efter kastrationerna på alla dessa honkatter du berättar om. Jag har bara en egen honkatt här hemma, och hon var helt knäckt i nästan 2 veckor efter kastrationen. Det blev daglig kontakt med veterinären och flera återbesök. Hon fick en allergisk reaktion mot tråden som resulterade i en stor varig pingisboll på magen som inte ville försvinna. Dessutom fixade hon inte alls narkosen bra och var helt förstörd under många dagar. Veterinären påpekade att min honkatts stora besvär efter kastrationen var förekommande men ganska ovanliga.
Så, en kastration kan var lätt och enkel för katten eller tvärtom, det kan man aldrig veta. Pga ovanstående ang min honkatt så hade hon tratt under ett bra tag (minns inte exakt men tror säkert att det var minst 10 dagar i alla fall), hon lämnade inte såret i fred alls och skulle hela tiden vara där och tvätta och dona. Fick bara vara utan tratt under uppsikt då.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

#23 Därför att det kommer in andra bakterier i munnen genom ett sår, eller annan smitta. Samma sak med människor.
Ett överslag jag sett är att vi har 1 - 1.5 kg bekterier i kroppen som hjälper oss med det ena och andra, men om det plötsligt kommer in nån som vi inte kan hantera så blir vi sjuka.
Bakterier är inte nödvändigtvis dåliga, och tänk på att vilda djur klarar sig ofta just genom att slicka sina sår rena. Magsyror och enzymer och immunförsvaret har död på de icke kroppsegna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#24/26 Ja, exakt vad jag ville åt. :) Man har som människa och djur alltid potentiellt skadliga bakterier i munnen, bara i varierande grad. Om dessa får chansen att penetrera en slemhinnebarriär kan en sårinfektion uppstå. Det spelar därför ingen roll om katten slickar/biter sig själv, infektionsrisken är densamma.
Magsyror, enzymer och immunförsvaret fungerar genom att döda alla bakterier som är på fel ställe. Magsyran dödar E.coli som vi råkar förtära vilket förhindrar magsjuka; samtidigt som de är livsnödvändiga i tarmarna. Men E.coli från avföring (och som katter får in i munnen vid tvätt, bland andra bakterier) kan ge sårinfektioner om de hamnar i ett sår, eller ge en urinvägsinfektion om de tar sig upp i urinröret.
Är själv inte fixerad vid att alla katter måste ha tratt, tycker det är en individfråga. De flesta verkar klara sig bra utan. Men jag vill däremot inte att mina katter slickar för mycket/djupt i den stängda sårficka som ett snitt på magen faktiskt är, det är inte 100% riskfritt, oavsett vems tunga det är.
#27 Men det är väl bl a därför de får en antibiotikaspruta.
#28 Får de det då..? På Malmö djursjukhus kastrerar de helt sterilt nuförtiden eftersom man inte vill ge antiobiotika, så där tror jag inte man får en sådan. Skulle vara intressant att veta vad för antibiotika som det räcker med att ge endast en gång om inte annat. :)