Peewee? Tusen frågor ;)
Har läst lite om Peewee och känner mig sugen på att testa om det går hem hos mina tjockisbarn :) Främst för att jag har Kattsand överallt!! Har en kisse som älskar att skopa ut sand ur lådan. Spelar ingen roll hur ofta jag dammsugar det finns överallt.
*Min ena katt e väldigt noga med sin låda och jag undrar om peewee-lådan brukar gå hem även hos "kräsna" katter? Det är ju en helt annan låda samt att det e ett helt annat "strö".
*Hur gå jag över till peewee? Byter jag allt helt och hållet? eller lådan först sen blandar i mer och mer träpellets i sanden?
* Hur många lådor bör jag ha till 3 katter?
* Vart kan man köpa dem? (helst ute, så jag får se dem i verkligeheten först)
* Vad e det för kattlådepåsar man använder? märke? och var köper man dem?
* nöjer sig katten med så lite strö i som man ska ha? Katten som e super noga med sin låda går nämligen inte på lådan om det e lite för lite sand i lådan 
Jag har hört att man ska gå över gradvis med PeeWee, blanda med vanliga kattsanden. Men andra har säkert mer erfarenhet kring det än jag. 
Men jag har ett tips kring att få sanden att inte sprida sig överallt, som alternativ.
Vi använder en specifik låda som går att köpa på IKEA, den heter Hol, ca 90 x 50 cm. Den sågar man ett hål i för katten att gå in och ut. Sen sätter man en katt-toa därinne med en turfmatta framför, vid ingången. Sen kan man också ha hård papp eller väldigt hård plast upptejpad på insidan för att ytterligare minska sandstänket. (Hårda plasten får inte vara bitvänlig eller bitbar). På detta sätt minskar man 90% av sandstänket. 
Jag blandade ut den vanliga sanden med pellets, en-två nävar pellets varje dag.
Mina katter nöjde sig med så lite strö som det ska vara. Ena katten kraffsade förut inte över kiss och bajs så för honom funkade det jättebra, den andra katten är noga med att kraffsa över allt så han var inte lika nöjd men han gick på peeweelådan ändå(hade en med vanlig sand också). Tillslut började han dock bajsa precis utanför lådan, förmodligen för att den luktade för mycket kiss, jag gjorde ett stort misstag att använda spaden i underlådan, det blir repor då där kisslukten fastnar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
1) Pellets är extremt billigt att köpa om du köper på t.ex. byggmax eller liknande butik, tror det är ungefär 40 kronor för en säck på 16 kg om jag minns rätt. Du kan ju prova att köpa en säck och prova att ha pelletsen i vanliga lådan. Man får tömma lådan lite oftare, men då vet du iallafall om det fungerar med pellets eller ej, så slipper du köpa en peewee-låda i onödan.
2) Jag bytte till peeweelåda på en gång och det har inte varit några problem alls. Men är det så att din katt är kräsen så prova att blanda i lite i taget!
3) Helst ska man väl ha minst en låda per katt, gärna en extra dessutom. Har du kräsna katter så kan det vara bra att ha många lådor. Men har du mindre lådor just nu så antar jag inte att det ska vara några problem med att ha lika många när det är peeweelådor?
4) Vart man kan köpa dem i butik vet jag tyvärr ej. Bor du i stockholm kan du få komma och kika på mina, haha! :)
5) Peewee har egna påsar med pellets men de är ganska dyra kan jag tycka, så jag brukar köpa, som jag nämnde innan, på ställen som t.ex. byggmax, bauhaus, hornbach… Gärna 6 mm i storlek om det finns. Peewees egna brukar finnas i vanliga djurbutiker.
6) Hur mycket strö du ska ha i kan du ju välja själv, jag brukar ha så det är ungefär 3 cm tjockt lager iallafall, och det funkar prima!
I övrigt så anser jag att peewee är bra för att det är billigare, mer hygieniskt, det hamnar inte sand överallt, det är miljövänligt och det luktar extremt lite. Det är jätteskönt att slippa den där kattsandlukten!
#2: har du provat att tvätta lådan med ättika? Det tar bort kisslukten även för kissarna.
En sån säck räcker väldigt länge dessutom, till skillnad från Kattsand som kanske räcker i en månad ungefär.
*Min ena katt e väldigt noga med sin låda och jag undrar om peewee-lådan brukar gå hem även hos "kräsna" katter? Det är ju en helt annan låda samt att det e ett helt annat "strö".
Individuellt.
***Hur gå jag över till peewee? Byter jag allt helt och hållet? eller lådan först sen blandar i mer och mer träpellets i sanden?
**Du blandar med vanliga sanden du använder och ökar peewee ströt vart efter.
* Hur många lådor bör jag ha till 3 katter?
Enligt lag 2 st men en till varje skulle jag säga.
(5§ Om flera katter förvaras i ett utrymme utan möjlighet att gå ut, ska det finnas minst en kattlåda per två katter eller en så stor låda att den till ytan motsvarar en kattlåda per två katter. Kattlådan ska hållas tillfredställande ren.)
* Vart kan man köpa dem? (helst ute, så jag får se dem i verkligeheten först)
Kolla här efter återförsäljare eller så beställer man från Animail.se.
* Vad e det för kattlådepåsar man använder? märke? och var köper man dem?
Jag använder Peewees eget kattströ, kostar 129kr för 14L hos Animail men då har jag också bara en katt, men träpellets från byggvaruhus går också bra.
* nöjer sig katten med så lite strö i som man ska ha? Katten som e super noga med sin låda går nämligen inte på lådan om det e lite för lite sand i lådan
Prova dig fram, alla katter är olika.
Tack för svaren!! Då han e så kräsen så e jag väldigt tveksam 
Kan man blanda in pelletsen i klumpbildande sand? Tänker på att det smular sig i kontakt med vätska.
Jag tänkte på plastpåsarna man har i lådan…
#3 Bor i Malmö, så det hade blivit en bit. 
#6 Plastpåsar? Man har inga plastpåsar i en peewee låda.
#7 Som jag förstår så menar TS påsar man kan ha i botten så det blir lättare att tömma.
TS: tex sånahär funkar nog bra: http://www.crtzoo.com/pase-till-kattlada-basic-p-1803-c-266.aspx
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#8 Aha, jag använder inget sådant. ;)
Jag använder heller inga plastpåsar, PeeWee-lådorna är så lättskötta som det är.
#8 Jaa, det var dem jag menade =)