Klippa klor på ovan katt
Hej!
Jag undrar om någon har något tips på hur man ska göra för att lyckas klippa klorna på en katt som är ovan vid att få klorna klippta?
Min sambos mammas katt bor nu hos oss, då hon skulle flytta och inte kunde ta henne med sig. Katten är 12-13 år gammal och har alltid varit utekatt framtill nu, och hon har därför inte behövt få klorna klippta tidigare. Problemet är att hon "attackerar" en så fort man ens rör vid någon av hennes tassar, och vi vet inte hur vi ska göra för att lyckas klippa klorna på henne. Vi vill inte behöva ta henne till veterinären och få henne sövd bara för att klippa klorna på henne, det känns inte super att söva en katt pga det. Någon som har några tips för hur vi ska lyckas klippa klorna på henne? Man kan inte göra det medan hon sover, då hon vaknar direkt man rör vid henne. Vi kan inte heller distrahera henne med vare sig kel eller godis.
Väldigt tacksam för svar! 
När mina råttor inte vill få sina klor klippta så brukar jag vira in dem i en handduk och lirka fram en tass i taget. ibland när min ena katt blir surig när jag klipper hennes klor så har jag nästan hela kroppen runt henne så att hon inte kan vrida runt sig (hon mosas ju inte haha). Det är svårt att förklara, men ni kan ju börja med att i alla fall ta en tass eller till och med bara en klo om dagen i början. Sen när hon vant sig kan man ta fler. Din sambo kanske kan hålla henne medans du klipper eller tvärt om?
Annars så brukar vissa djuraffärer erbjuda kloklippning osv till katt och andra djur!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Om hon är ok med att åka i väska/bur brukar vissa djuraffärer klippa klor för en inte alltför dyr penning. Samma sak med många vetter (utan att söva!). Ring runt till närmsta vet/djuraffär och kolla, och berätta samtidigt att du har en knepig katt 
Nu har du redan fått det tipset, men linda in kissen i handduk. Oftast känner de sig mycket säkrare då istället för att ha massa händer som ska pilla på en i en ny och kanske osäker situation.
Långsiktig träning är att försöka pilla på hennes tassar när hon vilar, bara stryka lite över och sedan sluta, så har jag hållt på med min katt som jag fick när han var vuxen och numer så ligger han kvar i soffan när jag klipper klorna fram, bak beror på vilket humör han är.
Annars är det rätt effektivt om du sätter dig ner på knä och sätter fast honom mellan knäna, kan dock vara svårt att få gjort bakbenen då.
Vi har två små Cornish Rexkattungar. Och jag klipper lite när de halvsover och ligger i knät eller brevid. Då är det lätt att få göra det. Ser även till att pilla och trycka ut klorna lite även när jag inte klipper men gosar med dem så de vänjer sig vid det.
Bloggen om Igor och Noël - våra Cornish Rexkatter
http://fromplanetrex.blogspot.se/
www.mollysscrapbooking.se
http://mollysscrapbooking.blogspot.com
När du lyckas klippa en klo så beröm med godis så går det nog lättare med tiden, det funkar på min griniga katt här hemma, hon låter mig klippa bara för hon vet att hon får godis efteråt :)
Tack för alla tips! Ska försöka med allt
problemet är just bara det att hon verkligen attackerar. Och hon är i princip omöjligt att hålla fast, alltså "tvångshålla" henne. Hon tycker inte om när man varken rör tassar eller magen. Så hon är lite svår att ha att göra med 
Du kanske inte behöver klippa hennes klor. Det brukar räcka med en bräda där hos ksn vassa de. Då kommer hon inte att röra möblerna eller nåt annat. Använd lite kattmynta omvdu vill låcka henne till brädan.
#8 Vi har klösträd från golv till tak hemma och våra katter MÅSTE få klorna klippta ändå. Annars går det ju inte att ha dem i knä till exempel för klorna är så vassa. Kläder och lakan förstörs också eftersom klorna fastnar i tyg när de trampar.
Håller med ovanstående. Min karriär vässar ofta klorna på klösbräda och de blir bara vassa, inte korta.
Mitt råd är: tratt/krage på, se till att den sitter bra genom att trä i ett katthalsband som du först prövat ut mot katten. Sedan lugnt prata och berömma. Klipp lite i taget (bara det vassaste längst ut) och kanske några klor i taget. Släpp inte katten när den krumbuktar sig som mest, morrar eller gastar. Se till att lyckas med åtminstone en klo och håll sedan katten bara lugnt ett tag i knäet och släpp sedan. Gör detta när katten är sömnig (även om den vaknar). Gör om det igen vid nästa sömniga tillfälle och klipp några fler. Tratten ska vara på så länge det gastas och väsnas. Verkligen viktigt att prata lugnande hela tiden, på ett övertalande och uppmuntrande sätt. Katten kommer att lära sig att det inte är så farligt.
I vanliga fall brukar inte katter fatsna i tyg när de trampar. De håller inne sina klor när de går och sitter på knä- Vår katt började fastna först när hon var över 17 år gammal och slutade bry sig om att vassa sina naglar.
Tack för tipsen!
vi ska testa med att ha henne inlindad i en handduk på söndag när vi får hjälp av min sambos mamma som är lite mer van med henne än vad jag är, jag vågar inte riktigt hålla henne, haha. Men det är definitivt så att de måste klippas, vi har också klösträd från golv till tak och det hjälper inte. Så vi får se hur det går då! Funkar inte det så kan vi ju prova med tratt 
Jag prövade en gång att linda in en misse i handduk. Hon var världens snällaste annars. Hon såg med ens väldigt farlig ut… och lyckades ta sig loss.
Lycka till!