Bilresa med kattunge?
Vi har hittat en kattunge vi tänkt tinga, men först undrar vi bara huruvida man kan åka bil med en 12-13veckors kattunge?
Det kommer bli vår allra första katt så vi har liksom ingen erfarenhet. Vad ska man ha för transportbur? Ska man ha mat, vatten osv i transportburen? Helt enkelt, hur gör man helt praktiskt? Jag har inte hittat några bra artiklar eller så.
Resan är rätt lång, 2-3 timmar kanske, så vi undrar bara om det funkar om det är en kattunge som kanske inte är sådär jättevan vid bilar.
Tack på förhand!
Vänliga Hälsningar Lina
En liten transportbur med en filt så kattungen kan gömma sig vid behov. Med tanke på att du inte vet om kattungen har anlag för åksjuka tycker jag inte ni behöver ge den mat under resan. Tillgång till vatten är bra, men då gör ni en paus för att 'vattna' katten. Annars lär det bli vått i transporten. Ta med extra handdukar/filtar om det händer en olycka och ha med hela plastpåsar att lägga ev. tvätt i. 2-3 timmar är inte en så jättelång resa. Helst ska ni se till att kattungen har passerat 12 veckor och gärna är 13.
Min personliga åsikt är att man inte har en ensam kattunge utan tar två kattungar på en gång alt. en litet äldre katt. Detta för att katten ska ha ett socialt sällskap och lära sig att bli katt. 12-13 veckor är bara bebisen och de har just lärt sig det allra mest basala om livet som katt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 Jodå, han är född i mitten av oktober så åtminstone 12 är han. :)
Jag vet att man bör ha två, dock är det inte jag som bestämmer i hemmet då jag inte fyllt 18 än. Mina föräldrar säger att pengarna inte räcker till en till raskatt och vi är inte så sugna på huskatt då vi vill veta vad vi får.
Dessutom bor vi inte sådär enormt stort, definitivt lagom för en katt men inte två. Det är tänkt att han ska få bo på övervåningen i vårt 120kvm hus till en början, så får vi se hur det blir sedan. 120 är alldeles för litet för två katter, tycker jag - på gränsen för en.
Vänliga Hälsningar Lina
120 kvm är dubbelt så stort som mina 3 katter och jag bor i. Även om ni nu skaffar raskatt vet ni inte vad ni får eftersom ni valt en kattunge. Visserligen finns en rasbeskrivning, men det säger ingenting om individen. Detta sagt till dina föräldrar.
Att du som omyndig, hemmaboende inte har någonting att säga till om i den frågan har jag full förståelse för. Men jag förstår inte var i hela friden du fått för information som tycker att 120 kvm skulle vara på gränsen till för litet för en katt. Katter jobbar inte endimensionellt. De arbetar med hela rummets volym som lekplats. Hur många personer tror du har 2 katter och bor i 240 kvadrat? Det finns inte särskilt många bostäder procentuellt sett som har den ytan.
Tips:
Bra bur länk i denna kommentaren (300 kr):
Buren ovan är verkligen bra vi har den framme jämt o de gillar att krypa in i den och vila så sen när man är ute och reser så känner de sig trygga i den=mindre drama.
Ha lite ombyten handdukar påsar för det som blir smutsigt. Dock skulle jag köra utan pauser hem för att inte dra ut på upplevelsen.
Ta med en filt eller så från uppfödaren så det luktar som hemma för katten i buren.
skyddsplast eller filt över bilsätet så inget kiss hamnar på det. finns på rusta jula biltema mm.
/Fridaybrew
#3 Jodå, det vet jag, men med tanke på att det är naturligt för en katt att ha hela naturen för sig själv (även om vår såklart kommer bli innekatt) kan jag absolut inte se vårt hus med mer än en katt. Det är helt min egen åsikt, dock. Det finns ingen "information" om det, det är min egen uppfattning på vad jag personligen tycker är okej. Det hör inte tråden till.
Tack för tipsen iallafall!
#4 Tack, ska kolla.
Vänliga Hälsningar Lina
#5 Hela naturen är det mycket få katter som har. Framförallt inte raskatter. De är uppfödda för inomhusliv.
#6 Jag vet, som sagt, det är bara min helt egna åsikt. Ingen anledning att ifrågasätta, då det inte har med tråden att göra.
Vänliga Hälsningar Lina
När jag hämtade både katten och senare hunden hade vi ingen bur. Utan jag satt med katten/hunden i famnen. Det gick suvärent, katten somnade vid min bröstkorg ;) Dock hade jag bara 1timme hem.
Nyfiken vilken ras har ni valt?
jag tror jag förstår vad du menar då ni vill veta vad ni får. På raskatter så testas föräldrarna för diverse sjukdommar innan parning så risken ska var mindre att kattungarna får någon ärftligt defekt mm.
Jag föder upp raskatter o brukar förutom till vett för vacc/chip o vetbesiktning åka en runda till mina föräldrar innan de flyttar. Du kan väl höra om uppf har möjlighet att träna o åka en sväng.
Jag skulle ta med vatten,skål, toalåda men ej ställa in i buren om den är för liten.Om det behövs kan man plocka fram.
var försiktigt om ni håller på med katten utanför buren inne i bilen, se till att alla dörrar är stängda.har hänt attt katter smitit ut bilen i helt okänd miljö o där man ej bor.
#9 En liten Ragdollkille. Tack!
Vänliga Hälsningar Lina