Lage 13 veckor
Har precis fått hem en liten söt kattunge till oss. Problemet är att han är väldigt skygg. Så fort vi försöker närma oss honom så fräser han och gömmer sig. Han jamar också hjärtskärande. Vad ska vi göra. Var inte den typen av katt vi önskade oss. Går det att få honom att bli en social katt?
Lages matte
Om ni precis har fått hem katten så är det inte så konstigt om den är lite rädd och osäker. Allt är ju helt nytt och okänt så låt det få ta tid för den att vänja sig.
Locka, utan att vara påträngande, med lite roliga leksaker som t ex vippor och liknande. Det brukar få även lite skyggare kissar att komma ut ur sitt skal.
Tid och tålamod bör man alltid ha när man har med djur att göra för då löser man det mesta. 
Strunta i hans fräsande och utmana honom. Tipset om leksaker i #1 är jättebra, men ni behöver snarast börja tvångsgosa honom. Lage kommer inte att uppskatta det till att börja med, men det är mycket lättare att få honom social om ni startar tidigt. Använd en handduk att svepa in honom i. När han slappnar av, för det gör de nästan alltid efter en stund, lirkar ni in en hand och börjar klappa/klia. Katter är ofta känsliga för att man för handen över huvudet, så smyg fram handen underifrån eller från sidan. En kort stund åt gången, men flera gånger varje dag. Han kommer att upptäcka att han faktiskt inte dog av behandlingen och det kommer att gå allt lättare.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Min ena katt (som är uppfödd inne hos en familj och alltid vill vara "centre of attention" när vi får gäster) var rädd i ungefär en dag efter att vi fått hem honom. Det är HELT normalt!
Min andra katt var hemlös från början och hade aldrig bott med människor innan. Men vet du vad? Till och med han blev riktigt mysig och busig efter några veckor. Men han är fortfarande skygg till sättet, när vi får gäster till exempel.
Det gäller att ge dem lite tid bara :) Beroende på omständigheterna kring hur de växte upp kan det behövas lite mer tid. Det kommer nog alldeles snart!
Hur gammal är kattungen? Det är helt normalt att han är rädd i början och undrar vart han har kommit till för konstigt ställe. Ni påverkar absolut hur han blir när han växer upp. Var trygg. Försök lägga honom i famnen och klappa honom lugnt och se till att en varm mysig tröja att gosa in sig i. Ge godis. Se till att det är varmt eller att det finns åtminstone ett varmt mysigt ställe och ställ en kattsäng eller tjock mysig filthög där, gärna som en koja. Tog ni hem honom i en transport, se till att den står framme så han har utgångspunkten där. Lek.
När jag fick hem mina så lade jag mig helt enkelt platt på golvet då och då där de höll till, kändes som att de tyckte att jag var mindre läskig när jag var i deras höjd. De hängde under soffan i början så jag stack in en arm och lät den ligga stilla, kattungar som de var så väcktes nyfikenheten och de började lukta lite på mig och sen också stryka sig mot min arm. Sedan började jag klappa dem lite försiktigt.
Tog några dagar men sen skulle de sitta i knät och gärna pussas. Den ena funkade det tydligen extra bra på för jag kan inte sitta någonstans utan att han ska ha en smällkyss, han sticker fram det lilla ansiktet och det ser nästan ut som att han plutar med munnen. Alternativet är att försöka stoppa in nosen i min mun, lite mindre trevligt för mig dock.
Tack för alla goda råd jag fått, de har hjälpt. Han är fortfarande väldigt skygg, men det är bättre.