Ras som kan passa i framtiden?
Har alltid sagt att jag föredrar att ta in en hemlös katt före annan men jag börjar nu mer och mer intresseras av att äga åtminstone en rasren katt då jag börjar intresseras lite av utställning men också för att en rasren med stamtavla känns betryggande då det funkar som en större säkerhet till friska individer.
Raser jag kollat på är Bengal, Siames och Sokoke, där den sistnämnda inte är så vanlig i Sverige och jag har väll hittat en uppfödare av den (finns säkert fler?).
Men sen tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig med fler tips på raser som jag kan kolla mer på och kanske av ren okunskap uteslutit.
Det jag söker är en kort eller långhårig katt, mellanaktiv till aktiv katt. Storlek har ingen betydelse. Gärna en katt med lite egenheter så som leka med tassar i vattnet eller liknande.
Raser som inte tilltalar mig är Birma, Turkisk Angora och Ragdoll så dess går bort helt.
Jag ska inte skaffa katt nu utan det blir långt in i framtiden när man bor på landet, barnet man bär på blivit äldre, kan arbjuda katten en kattvoljär att vistas i för frisk luft mm. Söker mest passande raser som jag kan drömma lite om och ni verkar vara duktiga på att pricka rätt har jag upptäckt.
Vad tror du om rexkatterna? Tänker då främst på cornish och devon.
Personligen är jag helt förälskad i dessa katter. Aktiva och i många fall väldigt pratsamma. Vill vara med i hemmet hela tiden.
#1 Nja, de är lite väl nära Sphynx i utseendet. Vill ha lite mer päls på en katt.
Skaffa en maskad britt. De är lite livligare än de som är solida.
En Balines? Det är den semilånghåriga varianten av siames. De är ofta lite lugnare än de korthåriga och skulle då kunna räknas som mellanaktiv :) Finns även i icke-maskat med gröna ögon och då kallas de för orientaliskt långhår. De har likt sina syskonraser ett väldigt speciellt temperament och de är väldigt sociala!
#3 Hur ser en sådan ut?
#4 Åh Balines, de är så sjukt fina. Speciellt de maskade.
#6 Åh så söta. Jag har någon svaghet får siamesliknande katter och katter med stora nosar. 
LaPerm:-)! (har ingen själv, men tycker de är så fina)!
#8 LaPerm? Aldrig hört talas om. Vad är det för katt?
Här är en länk du kan kolla om maskade britter. Alla foton är inte britter men det tredje fotot är på uppfödaren av Juzzy och hon har maskade britter. Du kan klicka på bilden så få du upp hemsidan.
#10 Vilken ruffsig kattras.
Är det någon form av rexras?
#11 Aha, gogglade förut men visst nte vilket som var maskat då maskning för mig är något som syns tydligt likt de på Birmor. Hitta denna bild på uppfödarens sida på en av dess avelskatter och jag blev rätt kär i pälsen och kattens utseende med det. En rex antar jag eller?
# 13 Ja det är en rex men inte någon vanlig utan en ny variant som heter Selkirk rex. Hon kallas för Trollet och är fertil och väntas få ungar inom en inte allför avlägsen framtid.
#14 Ok. Men jag ska inte ha en till katt just nu. Men en rex av brittiskt korthår sätts på listan. Hur är britter till sättet? Är de mellanaktiva eller aktiva? Har de några egenheter? Gillar katter med lite speciell personlighet.

Britter räknas till den lugna kategorin katter. Det finns så klart mer aktiva individer också, men över lag är de snarare soffpotatisar än busungar.
Lite mer aktiva katter utöver några som nämnts är Russian Blue (mellanaktiv), abessinier/somali (väldigt aktiv), Norsk Skogkatt (mellanaktiv), Maine Coon (mellanaktiv), Turkisk Van (aktiv), Burma (aktiv).

#17 Åh små söta kattungar. Gillar La Perms ruffsiga päls. Är rasen busig av sig? Gillar aktiva katter framför soffpotatisar.
#16 jaha. Då är nog inte en britt något för mig.

#20 Jag känner flera som har britter och har träffat/pratat med flera brittägare när de kommit till katthemmet, som jag är volontär på, för att köpa katt, och läst mycket på forum (t.ex. här) där folk berättat om sina britter. Därigenom har jag bildat mig en uppfattning om rasen, men har inte haft nån egen.
Som jag skrev så finns det livligare britter men att de överlag klassas som en lugn ras. Precis som att de t även finns soffpotatisar av raserna bengaler och abessinier som över lag är två otroligt aktiva raser. Så läser du igen så ser du att jag inte har skrivit att alla britter är lugna, som du verkade tolka mitt inlägg som.
Sen beror det ju helt vad man jämför med också. Det är ju skillnad att jämföra med en jätteaktiv ras eller att jämföra med en ras med samma aktivitetsnivå. Ragdoll till exempel klassas ju också till de lugna raserna, men även där finns det många smågalna individer. Men över lag är det en lugn ras. Precis som britten, som inte klassas som nån aktiv ras.
Men det är en väldig skillnad på vilken sorts britt du har. Det var därför som jag rekommnederade en maskad. Jag har själv en blå, en cremefärgad och en bluespotted. Britten hade inga maskanlag från början utan de var blå solida. Det har avltas in från katter som är maskade. Men britten är generells sett en lugn katt.

La permen är en aktiv katt men inte överaktiv.Jag har ju cornishar också och de är ju fläckvis helt sanslösa.
Stolt ägare till tre La permer
Nu är det nästan 90% säkert att det blir Balines till familjen, blir knäsvag av den rasen och kan knappt bärga mig. Hoppas kärleken till den rasen nu kan hålla i sig tills det är dags, det är ju några år tills dess. Hade gärna velat skaffa Balines tidigare men barnet går först samt att det just nu är mycket med flytt, studier, jobb mm. Allt stabiliseras när vi bor på gård där jag kommer bygga en kattrastgård åt godingarna. Tills dess får min lilla pojke vara ensam kisse men han kommer vara gammal den dagen en nykomling kommer in hit men han lär nog acceptera det med lite tid bara. :)
Hej!
Sociala och lagom aktiva katter är för mig de katter jag har.
En ovanlig ras, korat. Läs gärna om våra missar på vår hemsida. www.mastertassen.se