Diabetes, fråga om Lantus *SoloStar*
Hej !
Jag undrar om någon här använder denna förifyllda penna och hur ni i så fall förvarar den penna ni just nu använder (om ni inte tar hela dosen varje gång)
Har ni den i kylskåp ? Tycker det är lite opraktiskt att den ska ut i rumstempratur 1-2 timmar innan användandet 2 ggr om dagen ?
Tycker läkaren & bipacksedeln motsäger varandra lite.
Överlag tycker jag läkaren(vetrinären) verkar ha dålig koll :-(
På receptet skrev de inte ens vilka kanyler vi skulle ha och när vi sedan frågade verkar de inte riktigt veta.
Jag arbetar inom sjukvården, och har fått lära mig att man förvara en insulinpenna/ampull i rumstemp i 4 veckor, sen behöver den kasseras.
Bipacksedeln återspeglar de stabilitetsdata som finns till grund för produktens godkännande av Läkemedelsverket. Vill man vara säker på att ha fullgod effekt och att produkten inte förändras så följer man den betr. förvaring. Sedan kan det i sjukvården av kostnadsbesparingsskäl vara att man inte följer tillverkarens riktlinjer. Men då kommer man också att få svara för eventuella följder i form av biverkningar.
Medarbetare Hittekatter iFokus
i bipacksedeln står att oanvända sprutor/pennor ska förvaras i kylskåp.
Och att den pennan man använder just nu INTE får förvaras i kylskåp.
Vetrinären sa att den skulle förvaras i kylskåp och tas ut en-två timmar före.
Jag frågade extra om detta då det verkade så knöligt.
Gör som det står på bipacksedeln.
Människor som är diabetiker gör precis som #1 skriver. Den insulinpenna/ampull som används för tillfället förvaras i rumstemperatur medans man använder den. Tar inte insulinet i pennan/ampull slut inom en månad kasseras den. Det blir ohanterbart och väldigt opraktiskt för en diabetiker att förvara insulinet i kylskåp och plocka ut det två timmar före injektion.
Så ha den penna du använder framme och förvara övrigt insulin i kylskåp, men håll koll på temperaturen i kylskåpet så det inte fryser. Insulin som varit fruset går ej att använda.
Lycka till med din katt och insulinbehandlingen!