Katten lyfter baken när hon kissar???
Hon har aldrig kunnat gå normalt på lådan, eller då hon ska kissa överhuvudtaget. Hon börjar sittandes men sedan lyfter hon baken allt mer tills den nästan är uppe i luften. Så det kommer ju ALLTID lite kiss utanför lådan… Hon gör samma sak när hon kissar ute. Detta har pågått enda sedan hon var kattunge, nu är hon snart 3 år..
Vad kan detta bero på?? Kan man göra något för att hon ska "stanna med baken nere"? Eller hur jag nu ska formulera mig..
Det kan bero på att katten känner smärta/obehag när den kissar eller att den vill markera sin närvaro i reviret med urin.
Är katten kastrerad?
Finns det andra katter (eller djur) i hemmet?
Har du sett om det finns det andra katter i hennes utomhusrevir?
Hur ser lådsituationen ut (antal lådor, typ av lådor, storlek på lådor, typ av sand, sandmängd och rensingsfrekvens)?
Kissar hon någonsin på något annat ställe än i lådan eller utomhus?
Sajtvärd Katter iFokus
En del katter gör så. Du kan inte ändra på katten, men genom att skaffa en låda med tak kan du förhindra att kiss kommer utanför. Lite mer kan du läsa i den här tråden:
http://katter.ifokus.se/discussions/50fc724ad3b4fd5436015e66-stakissare?discussions-5
Tack för svaren. Får kolla in en sån där låda med tak då, att jag inte tänkt på det tidigare är ett mysterium (vet ju att de existerar) Men tack 
Lådor med tak innebär ofta att kisset sipprar ut genom skarven mellan låda och huv (och hamnar på golvet under lådan) eftersom själva lådan är för låg. Om kisset når över skarven får man lösa det på något annat sätt, genom att tejpa för skarven eller ha en plastback med högre kanter som kattlåda.
Sajtvärd Katter iFokus
Det finns olika konstruktioner på lådorna, så man får titta så att man får en låda där locket har en inre kant som går ner lite på insidan.
#5 Mina lådhuvar har en kant som går ner lite mer än 0.5 cm på insidan av lådan. Min ståkissare kissade igenom de skarvarna hur lätt som helst.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Aj då, de måste verkligen ha riktat in sig på skarven då, för det har jag inte råkat ut för.
Har i en annan tråd läst att en hög förvaringsback kan fungera utmärkt för katter som hellre står än sitter när de kissar.
Medarbetare Hittekatter iFokus
jag har också en sån liten dam, som gör på samma vis. Inget fel på henne, vi har kollat. KAstrerad. Håller med, skaffa en öppen låda med höga kanter, de där med huv har precis som många säger en benägenhet att ändå läcka i skarven. Du ser ju ungefär var hon sätter sig i lådan, de flesta katter har sin plats för sina behov. eftersom du är medveten om problemet, så är det till att hålla koll och kanske ha en tidning bakom lådan som byts varje dag. Då slipper du riskera att få förstörd vägg. OCh som sagt, om hon är okastrerad, så kan det försvinna vid kastreringen. Ikea och Rusta har bra plastlådor med höga kanter, som har bra priser. Du kan ju göra så, att du skär ut lite lägre vid ingången…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....