Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1553 ggr
Zorro_Tiger
1

Åka buss med katt?

Kan man åka buss med en katt? Måste man köpa extrabiljett och hur mycket kostar den isf?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Suskiv
0

Klart man kan åka med en katt. Bara att ha den i transportlåda. Man måste dock sitta längst bak i bussen. Man betalar inget extra utan katten går som bagage.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

MonicaLagerquist
0

Det är lite olika regler för olika bolag.Vissa tar betalt för katten och andra gör dert inte.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaybrew
0

Inte swebus längre det var många år sen de slutade med djur.

/Fridaybrew

MonicaLagerquist
0

Swebuss tar numera husdjur men de tar betalt för dem.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaybrew
3

åååååh de ändrat tillbaka lol när de tog bort djuren så blev det tåg för hela slanten så har inte kollat in på deras sida sedan dess.

Dock reste jag o sambon med dom o kattransportbur alldeles utmärkt när det väl begav sig =) Dock fick man ha buren i knät ofta då vi reste på en populär rutt.

Det man ska tänka på är att olyckor händer och det är bra om katten har med sig lite egen nödpackning. Vi har alltid med oss rena handdukar eller liggunderlag till buren om de råkar ha en olycka där i så kan man snabbt byta. Samt en toarulle för att torka upp (för sånt tar slut på bussar o tåg). Sen en bunt HELA plastpåsar för att lägga ned smutsiga saker i.

Det är ytterst sällan man behöver utnyttja detta som tur är men när väl olyckan är framme så är det skönt att man inte förpestar för resten av passagerarna.

Brukar ta undan mat och dryck samma morgon som vi åker, men har med vatten o vattenskål på som de får under resans gång om det är längre sträckor..

Lycka till!

/Fridaybrew

Katthemsmatten
0

TS, om du menar lokalbuss så är reglerna samma som för hundar. Dvs om katten är i väska/transportbur så kostar den ingenting, men om den är i koppel så kostar den. Där jag bor går djur på halv biljett om de inte är i väska.

Medarbetare Hittekatter iFokus

vinteralvan
0

I Stockholm är djur, både i transportbur och i koppel, gratis.

[Nightcat]
0

Det här tror jag du får gå in på det bussbolaget/kommun nu ska åka med, det verkar gälla olika regler lite överallt. Här i halland kan man åka med djur, så länge man sitter långt bak.

Zorro_Tiger
0

Tack så himla mycket för alla svar! :) Den buss jag isåfall ska åka med tar liksom 15 minuter så det är ju inte en bussresa på 5 timmar liksom!

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"