Amaltea kissar överallt.
Hejsan, Min lilla amaltea har precis blivit könsmogen och har nu fått för sig att kissa i soffan och i sängen ett flertal ggr, jag ha tvättat mitt täcke flera ggr, men så fort jag lägger tillbaka det så kissar hon på det igen. Jag planerar att sterilisera/kastrera henne snart, men så vit jag har förstått det ska man inte göra det mitt under ett löp…
Är jag elak om jag låter henne bo på toan några dagar? Det gör lite ont i mitt hjärta av tanken, men det är så frustrerande med allt kiss överallt, så jag tänkte att hon kunde flytta in dit tills det lugnat ner sig och jag kan sterilisera henne sen..
Nej tycker jag inte, i några dagar. När vi t.ex fick hem Fia, våran gammelkatt för 2 år sedan bodde hon där inne 2 dagar innan vi satte ihop dem.
Och en katt jag hade innan fick på på toan i 10 dagar medans han fick medicin osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kolla upp att hon inte ha urinvägsinfektion först, då vill dom gärna kissa på mjuka saker som t ex täcken. Tvätta täcket med ättika i sköljmedelsfacket annars kan kisslukten sitta kvar och då går katter gärna och kissar på samma ställe igen.
tack för tipsen! ska ringa vet straxt. är det ättika som gäller på soffan med? lite svårare att slänga den i maskinen..
Ättika i soffan också. Sen skulle jag lägga på plast över soffan och sängen och inte stänga in kissen i badrummet. För om hon är mitt i ett löp dröjer det innan du kan kastrera. En vecka efter avslutat löp bör man vänta helst då blödningsrisken är större.
men om jag plastar soffan och sängen, är det inte mattan, fotöljen, stolsdynor, skrivbordsstolen, gardiner mm som blir nästa offer då? kan det inte vara svårt att plasta in allt? hon har för övrigt löpt sen innan jul.. men har inte lissat lika mycket som nu.. blev en eller två olyckar innan/under jul.. nu är det flera om dagen..
Oftast inte. Men det vet man aldrig. Det bästa är ju om du kan stänga för så hon kan vara i köket tills ni får tid. Har ni inga dörrar kostar kompostgaller 100kr som man kan göra en dörr av. Spänn upp en duschdraperistång mellan golv och tak och sätt fast gallret i det. Så har du en dörr 
mitt kök är mindre än mitt badrum så jag tror inte det skulle göra någon större skillnad.. men nu är hon iaf i badrummet o jag har flyttat in hela hennes klätterträd där hon brukar ligga o slappa annars med så jag tror det kommer funka ganska bra ändå. släpper ut henne o leker lite ibland så att hon får röra lite på sig :)
De löper oftast i ca 1 v så boka tid för kastrering redan nu för annars kanske hon löper igen när du väl ska med henne till kastrering.Min ena löper varannan vecka. Detta kan bli ett beteende om du inte får bort det.

Du kan försöka få tag på ppiller och ge ett om dagen i tre dagar för att bryta löpet. Och boka kastreringstid samtidigt när du ringer.
Jag fick tid den 10de :) hoppas att det ska gå bra. Tyckte det var lite konstigt att de inte fråga något om hennes löp eller nått sånt.
#7 Oftast finns det inga fönster i badrum. Och enligt lag får dem inte vistas mer än ett fåtal dagar i rum utan fönster. Så oavsett om köket är mindre eller inte är det ett bättre alternativ då det finns dagsljus. Om du inte har fönster i ditt badrum vill säga då fungerar det utmärkt. 
#11 Jag tycker jag ser många badrum med fönster, fler än utan fönster:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hon får ju komma ut när jag har upsikt över henne o leker med henne o så, jag har ju ingen dörr till köket häller så det känns smidigare att ha henne i badrummet o att hon får komma ut då och då o leka av sig o kika genom fönstren o sånt hon annars gör. Är jag helt elak när jag tänker så?
Jag har lösningen! :D
Låg och grubblade i gårkväll när jag försökte somna och Amaltea satt inne på toan och skrek. Sen kom jag på det! Det fanns en dörr ståendes i mitt förråd, så idag tog jag in den och hhände upp den i hallen. nu kan jag stänga den dörren och då har on hallen, köket och badrummet att vara i utan åtkomst till sängar soffor och ryamattor. Jag känner mig som ett geni!
#14 Vad skönt att du hittade denna lösning för bådas skull
Annars är kompostgaller väldigt braoch billig lösning på en provisorisk dörr om du skulle behöva det vid något annat tillfälle.
Hej, har inte läst alla inlägg så nån har kanske redan sagt detta…
Att hon kissar inne kan bero på många olika saker. Några enkla tips är att kolla vad för sand du har i lådan. Är den parfymerad eller är den parfymerad? Detta uppskattas vanligtvis inte av katten och då kissar den i sängen ist eftersom det är bekvämare.
Hur mycket sand har du i lådan? katterna vill dölja avföring och urin och om det är för lite sand är det bättre för katten att gå i sängen där den kan dölja doften bättre.
Även placeringen av kattlådan, lådans utseende (lock eller inte), spelar roll.
Sen så var det ju det att hon just blivit könsmogen… kanske känner hos dofter av andra katter utanför huset? står sängen precis under ett fönster?
detta är några ideer, hoppas det hjälper dig lite, eller nån annan med samma problem 
alltså hon har ju skött lådan innan, då har jag haft samma sand och samma låda som nu, men ja, jag har iaf pussy compakt o jag brukar fylla i en hel 10kg säck i lådan o sen fylla på så det håller sig på ungefär den nivån. sängen står inte nära något fönster och hon kissar även på fler ställen än sängen, men främst sängen. jag har kattlådan i hallen där kan hon få lugn och ro. Jag har en låda med tak, men luckan har jag tagit bort och halva taket är även öppet.. jag tror inte något av detta är något problem sådär, hon går på lådan ibland. Nu när hon bor i hallen så har inte jag märkt att hon kissat någon annanstans än i lådan..
Troligast är det löpet som är boven. Men även en katt som skött lådan tidigare kan vara missnöjd. Det är för att katten går på lådan 9 av 10 gånger som många missar att det är just lådan som är orsaken. Så det är bra att testa olika sorters sand, ha fler lådor, ändra lådornas placering. Och se vilken låda och vilken sand katten verkar trivas bäst med. Samt tömma dem morgon och kväll 
Nu har hon kissat i sängen igen :( hon har skött sig jätte bra sen operationen och hon har själv sovit i min säng, även i natt. Men nu har hon kissat där igen :(. vet inte vad jag ska göra riktigt.
Har du tvättat enligt instruktioner du fått tidigare? Har någonting förändrats i hemmet de senaste dygnen (hantverkare i huset, bråk utanför och liknande kan ge nervösa reaktioner)? När bytte du senast sand och gjorde rent i lådan? Har du förvissat dg om att hon inte har en urinvägsinfektion? Även om hon inte hade det för en vecka sedan så kan hon ha det idag. Ring din veterinär!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Att bara ha en kattlåda är riskabelt, så skaffa ytterligare en låda. 10 kg Pussi Kompakt i lådan är bra, men hur ofta rensar du bort kissklumpar och avföring?
Står kattlådan nära ytterdörren kan det kännas otryggt att gå där.
Sajtvärd Katter iFokus
Kanske kan du få några tips i min gamla kattkisstråd?
jag tar o svarar på allt i samma inlägg här
jag ska idag sätta in en till kattlåda och fylla den med oparfymerad everclean o sätta den inne på toan o se om hon föredrar den eller den andra.
Jag har tvättat med ättika i maskinen. jag köpte till och med ett nytt täcke för att vara säker på att lukten försnunnit helt.
Jag har inte ringt vet, får göra det.
Jag ränsar lådan varje dag.
Inga förändringer i hemmet vad jag vet, hade en hantverkare på besök i 3 minuter häromdagen känns inte som det borde vara avgörande?
juste, jag bytta all sand i lådan och tvättade ur lådan senast i samband med operationen, dvs ca 12 dagar sen.
#23 Att rensa lådan "varje dag" är förmodligen för sällan om det bara är 1 gång per dag som avses. Varje morgon och kväll + när du märker att det finns bajs där passar katters krav på renlighet bättre.
Sajtvärd Katter iFokus
#23 Håller med inlägg 25 att en låda måste göras rent minst 2 ggr per dygn. För en del katter räcker inte det, utan man får försöka hålla koll och städa så fort katten varit där. jag vet att det kan vara svårt när man jobbar, men det är då fler lådor är bra.
Ring veterinären, helst idag!
Medarbetare Hittekatter iFokus