Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3179 ggr
Fifill
2

Flera katter i lägenhet

Hej!

Har några frågor om katt i lägenhet, har ingen erfarenhet av lägenhetsliv tidigare.

Jag ska flytta till en etta på 42,5 kvadrat, och med mig flyttar mina två sjumånaders kattflickor. Jag planerar att adoptera en fyraårig kattdam från ett katthem också, när det lugnat sig litet efter flytten.

Lägenheten har en ca 5x3m stor uteplats som jag hoppas kunna näta in, så att missarna kan vara ute säkert när jag är hemma. De är innekatter.

Kommer inreda först och främst med katterna i åtanke, dvs många hyllor och höga höjder, och kanske några stabila krukväxter på golvet som de kan smyga bakom. (Nämnde jag massor av leksaker, mjuka filtar och promenader i koppel? Detta finns också.)

Tanken bakom honkatten jag planerar att skaffa, är för att jag ser på mina småttingar att de längtar efter en vuxen katt att ty sig till. Bor i mitt föräldrahem nu, och där finns två äldre katter(mor och son, elva och nio år gamla.), och dessa är nästan totalt ointresserade av att umgås med "småglinen". Honan avskyr dem, ärligt talat.

Och jag ser att flickorna tycker detta är jättetråkigt. Rynkar på näsan Min lilla Iris brukar gosa med "farbror" Charlies halsband när han inte har det på sig, tror att hon väldigt gärna skulle gosa med honom om hon bara fick…

Alltså, tre katter helt bestämt, men… Skulle inte denna lilla tjejgrupp må bra av en trevlig busfarbror som sällskap också? Eller är det bara jag som önskedrömmer? (Har hårda krav på individen ifråga, katten måste trivas med flera katter omkring sig, trivas inne och gilla "småglin"! Flört )

Detta är inte alls(bara litet) aktuellt förrän jag själv upplevt livet med tre katter i lägenhet, men tanken biter sig fast… Sen är ju tanken att jag ska flytta vidare igen efter ett till ett och ett halvt år, för att förhoppningsvis plugga på universitet. Kattpojken kanske kommer efter den flytten… Eller innan… Jag vet inte, tanken har bitit sig fast som en blodigel, och vägrar envist släppa taget. Vet inte vad som är rätt beslut, att vänta eller icke vänta… Behöver veta mer innan jag kan fatta rätt beslut, känner jag. Hjärtat säger KATT! NU!, samvetet säger: Vänta tills du vet vad som blir bäst för katterna du redan har, och den du vill adoptera (från ett katthem blir det, det säger samvetet). Jag försöker lyssna på samvetet, men oj vad högljutt hjärtat är…

Därför vidare till den stora frågan…

Hur stor yta behöver man för att ha fyra katter?

Vad har ni för åsikter och erfarenheter om detta?

Har som sagt ingen erfarenhet av katt i lägenhet… Har alltid haft katt, men i villa där de får gå ut och in som de vill. Därför vill jag höra många åsikter!

[Murvel]
1

Jag bor med sambo och två katter på 55 kvadrat. Tycker det är lite trångt, men vi har en dålig planlösning också.. Katterna får dock plats gott och väl även om jag önskar att de haft mer utrymme att springa på  (de jagar gärna varandra och den ene älskar att springa efter små bollar när vi kastar, då är det lite tråkigt att han bara kan springa några meter). Min åsikt är att katter förtjänar plats, särskilt katter med spring i benen. Inte sagt att du inte kan ta tre stycken på 44 :) men jag skulle inte ta fler.. 15-20 kvm per katt är min personliga standard, finns ju olika åsikter där. Så för 4 katter hade jag haft minst 60 kvadrat, gärna mer. Så till vida man inte är jourhem/akuthem och katterna ges en tillfällig liten fristad, då är allt bättre än att svälta ute.

carlas
1

Instämmer helt med Murvel.

Och kort, ja vänta tills du vet vad som blir bäst för katterna du redan har, som du så klokt skriver. Kyss

Fifill
1

Tack för era vänliga svar!

Har funderat sedan jag skrev inlägget igår. Lustigt hur mycket klarare vissa saker känns efter man tagit sig tid att skriva ned dem. Glad

Nu känner jag mig säker på att jag inte skaffar ytterligare en katt i denna lägenhet, utan väntar till nästa, om jag får tag i en större.

Fast om man tar sig an en skygg hemlös katt som behöver en tillfällig fristad… Den lär ju hålla sig undan mycket. Problemet med det är ju att det kan ta lång tid innan katten hittar ett permanent hem, och jag ska ju inte bo i den aktuella lägenheten särskilt länge…

Men med katterna borde det nog fungera. Två av dem, min ena ungkatt och kattdamen jag vill adoptera, kommer ju från katthem och är ju verkligen vana vid nya, tillfälliga och många katter runt sig. Det är lilla Iris som kanske får det lite jobbigt, då hon är lite försiktigare i kattrelationer, efter mycket fräs, harkel och jabbar från äldre kattdamen Lovisa.  Iris verkar ta åt sig av sådant larv. Min lillflicka Felicia, från katthemmet, skakar bara av sig sådant.

Jag får se hur Iris trivs med kattdamen först.

Är det fler som har åsikter/erfarenheter om hur stor lägenheten bör vara för att fyra katter ska trivas?

Katthemsmatten
0

Katter bryr sig inte så mycket om kvadratmeterytan. De är mer intresserade av att ha saker att hoppa upp på och att gömma sig bakom, så man kan ligga i bakhåll och hoppa fram när kompisen kommer förbi. Öppen planlösning är ur kattsynpunkt ganska värdelöst, just för att det inte blir spännande när man ser allt. Finns det däremot möjighet att springa runt, t ex från ett rum till ett annat och vidare till ett tredje (kök, vardagsrum, hall exempelvis) så är det ett mervärde för då kan man verkligen leka kattkull och ligga i bakhåll för varandra.

Just nu har jag 3 katter på 60 kvm, men har haft 4 och de verkar inte ha problem med det. Alla är kattsociala. Kommer från ett katthem och har levt i koloni utom en som snabbt lärde sig att leva med andra katter.

Problemet blir nog ungefär så stort som jag själv tillåter det att bli.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
1

Två katthemskatter (varav en skyggis), en sambo och så jag på 46 mycket välplanerade kvadratmeter med ganska så stor innätad balkong. Jag skulle inte låta en katt till flytta in här då jag tror att de två som redan bor här behöver platsen själv. Vill inte heller att den skygga katten ska känna sig trängd nu när han har blivit lite tuffare och inte gömmer sig hela tiden.

Beror på katten/katterna och hur matte/husse är med dem tror jag.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Fjordell
0

Jag bor i en 3a på 83 kvm med öppen planlösning, har 2 busiga katter och 2 hundar i BC-storlek. För katternas del är det ingen fara, även om det känns lite litet när de springer omkring och jagar varandra som två galningar. Jag är ju dock van att bo i hus, och alla mina katter har varit utekatter, tills nu. Det går superbra, och jag skulle nog kunna tänka mig att ha upp till 4 katter i den här lägenheten… Men inte mer. Jag tror och tycker att man ska ha rätt mycket yta för varje katt, så att de kan dra sig ifrån resten när de själva vill. Men det kan ha att göra med att jag har en personlig gräns vad gäller antal katter, speciellt i lägenhet där de är instängda.

Hundarna tar inte så stor plats, och katterna ser dem båda som "en i gänget". De trivs väldigt bra tillsammans, myser, leker och har det bra.

Viktigast är ju att se till att katterna har något att göra och har massa roliga leksaker tillgängligt.

Själv har jag ett stort klösträd som går från golv till tak, en mindre klösmöbel som är ca 1 meter högt, någon klösbräda här och var, prasseltunnlar och massa möss och bollar som ligger framme. Planerar även att skaffa en sån där liten "Cirquit" med en boll inuti, som katterna ska försöka fånga. Hade jag fått välja hade jag nog hade ännu mer prylar åt katterna, men att jag bor med mamsen spelar dessvärre en stor roll i det hela… Så ska inte fylla hela hemmet med kattprylar. Än. Flört

Du har fått många bra tips här ovanför, men det är ju i slutändan du som själv ska känna efter vad som känns bäst för dig och katterna. Lycka till!