Hur ofta kan man duscha en katt.
Vi har en bondkatt som vi tar mycket väl hand om och klappar honom väldigt mycket. Och han är ofta ute med mig när jag röker på baksidan. Detta gör att han blir flottig och smutsig väldigt fort. Han är 17 veckor gammal och väldigt social. Vi har duschat honom 3 gånger sedan han flyttade hem till oss med lite problem te.x som klösa, bitas och försöka fly. Men detta ser vi som ett normalt beteende och vi har inget problem med det. (Katter gillar ju inte vatten.) Men min fråga är, är det ohälsosamt för en katt att duscha en gång i veckan? Efter han har duschat har han fått mycket beröm och kattgodis samtidigt vi har torkat honom. Och han blir inte beteende förändrad. Jag har även läst om hur man duschar en katt. Så vi tar vatten i handen och stryker det över honom, men som sagt min fråga är. Hur ofta kan man duscha en katt?
Det jag tänkte förut kan vara annorlunda nu. Alla människor kan påverka.
1 gång i veckan känns ju lite överdrivet, så smutsig kan han väl inte bli? Vi han en sphynx så honom tvättar vi varannan vecka.

Passiv rökning är inte alls nyttigt för katter.Rök ensam tvätta händerna innan du rör katten.
Angående bad så beror det ju lite på hur man badar.
Om du fortsätter att röka ihop med katten så kan du ju ta en fuktig handduk och torka av katten.
Stolt ägare till tre La permer
min katt måste vi tvätta varje vecka (pappa är allergisk) men varanan vecka med shampo! han gillar faktisk vatten så han bara sitter och väntar tills det är klart! :) han blev faktiskt badad idag. men jag tror att det egentligen är bäst men varanan.
Hehe vinteralvan. Jo just nu luktar han falukorv för att han hoppa upp på diskbänken när jag laga mat. Sen rullar han sig ute varje dag och det blir snabbt smutsigt.
MonicaLagerquist. nej det är verkligen Inge bra. Men han är aldrig nära mig när jag röker och jag blåser aldrig röken mot honom. Och eftersom han ska bli utekatt så är detta ett av dom bättre sätten att lära honom vart han bor. (Hade ju varit bäst utan cigg och gå ut med honom när jag inte röker. Men just nu är det så sablarnas kallt ute.) Tvättar händerna så ofta jag är på toa. Men sen vill jag överföra min lukt till honom. men han springer direkt när dom luktar rök. Så jag tvättar alltid händerna efter rökning. Tack för svar.
Marabo_ Tack då vet jag. Kommer köra dusch en gång i veckan med schampo varannan vecka. Tack för svar.
Att tvätta katten en gång i veckan låter ganska ofta… eller ja väldigt ofta för en korthårig katt. Jag har en långhårig huskatt med perser i sig som får en väldigt fet päls efter ca 2-3 mån… så då tvättar jag honom…
#7 okej. Jo jag haft katter tidigare som jag aldrig duschat. Men min fråga va mer om det är ohälsosamt att duscha en katt en gång i veckan. Inte om det va mycket eller hur ofta ni badar era katter. Vi alla tar hand om våra djur mer medans andra mindre…
Vad äter katten? Maten kan påverka pälskvalitén.
#9 Katten äter torr och blötfoder. Märken på torrfoder är perfekt fot och Friskies. Blötfoder får han wisas men bara en gång i veckan. (Fredagar som extra lyx för att det är helg.)
Vad jag har fått lära mig och läst mig till så är Friskies inte så bra för katten. Det innehåller en hel del salt och spannmål. Huruvida detta påvekar pälsen vet jag inte, men däremot så kan det ge katten tandsten och andra problem med tänderna.
Om du vill så testa Mjau blötmat i tetraförpackning. De kostar runt 10-11 kronor per förpackning och är riktigt bra mat för katten.
Hur tycker du att katten tvättar sig? För den ena av mina katter tog det lång tid innan hon fattade grejen med att tvätta sig nämligen, det är därför jag frågar.
Jättebra att ni fostrar katten på ett så positivt sätt med att ge den beröm efter dusch. Tror helhjärtat på att positiv uppmuntran är det som gäller!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Då tycker jag att du ska byta foder. Friskies och Perfect Fits torrfoder är inga höjdarfoder alls. Innehåller mycket spannmål, lite protein och fett. Du kan även börja ge blötmat varje dag. Det är ett enkelt (och nyttigt) sätt att få upp protein- och fetthalten. MJAUs blötmat är jättebra kattmat så byt gärna ut blötmaten till MJAU (eller Bozita).
För torrfoder bör du söka dig till en djuraffär och kolla på foder som innehåller över 32% protein och 20% fett. På ingredienslistan ska det finnas så lite vegetabilier som möjligt.
Jag skulle tro att det är maten som är största boven till den tråkiga pälsen.
Mina katter hade jätte dålig päls när de under en period åt friskis. Ge inte det till katten, det är inte bra alls. Testa att byt foder, gärna mer blötmat! Och se om kattens päls blir bättre av det :) Och testa att inte tvätta alls. Har hört att folk ibland gnuggar in Kattsand med doft som "torrschampoo" på katten.
Katter som är så pass renliga av sig borde väl inte uppskatta att man gnuggar sand som de har i lådan i pälsen på dem?
#11 han får beröm för allt. Det är mycket viktigt för mig att han får det. Märker att han lyssnar mycket bättre då. Jo han tvättar sig regelbundet där han kommer åt. #11 #12 #13 Okej Inge mer Friskies eller Perfect fit skriker sambon. ;) #14 tror inte dom använder sand från en smutsig låda. ;) eller?? Men så om jag har fattat allt rätt nu så är det INTE OHÄLSOSAMT att duscha katten en gång i veckan men man ska inte tvätta dom med schampo en gång i veckan. Man kan duscha katter med schampo varannan vecka utan att det är hälsofarlig men det är ingen rekommendationen om katten tvättar sig själv dagligen. Och Friskies och Perfect Fit är ingen rekommendation pga att det kan bilda tandsten och andra problem med tänderna. Det innehåller mycket salt och har en hög halt spannmål samt att det är låga halter av proteiner och fetter? Samt att det kan ge katten dålig päls? Rätta mig om jag har förstått det fel nu. Med vänlig hälsning, Sven
# 15 Jag tror att du har förstått helt rätt! 
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#16 va bra. :) Tack alla för hjälpen.