Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 38793 ggr
Eywa
26

Skrapar på golvet efter mat

När min kisse får blötmat på ett fat på golvet börjar han skrapa runt om fatet när han har ätit upp. Han skrapar på samma sätt som när han ska sätta sig på toan.

Jag fick honom nyss och han är 3 år gammal och kastrerad. Först blev jag rädd att han skulle gå på toa på golvet men det har han inte gjort och så fort jag tar bort fatet så slutar han skrapa. Han brukar inte gå på toa efter maten så det kan inte vara att han är nödig.

Han skrapar inte om han får maten på köksbänken eller fönsterbrädan.

Varför gör han så?

katterna
1

Förmodligen så städar han efter sig! Har en kattdam som är tokig i att krafsa. Hon kan krafsa vid matskålarna, i boet i klösträdet innan hon går in, i badkaret när hon hoppar i det, på väggen inne i kattlådan istället för att krafsa i sanden efter sitt toalett besök. Om jag inte minns fel så kan det också bero på att dem doft markerar så också.

Silvestris
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man tror att katter gör så för att dölja doftspår som kan leda större rovdjur till dem. Av ren säkerhet alltså, ett fullt naturligt beteende.

PumpkinQueen
0

Min hankatt gör också så. Speciellt när han precis har bajsat på lådan. Då springer han ut i köket och krafsar runt matskålen. Jag tror att han städar, helt enkelt. Det ligger säkert små smulor av torrfoder runt matskålen, och dessa kanske på minner om sandkornen i sandlådan.

katterna
1

Läst lite om det nu. Och det ska tydligen va så att om dem gör det efter dem ätit. Så är dem mätta Och "gräver" ner maten till nästa tillfälle, så ingen annan ska ta det.

Silvestris
2

Nej. Katter är inte asätare så det är inte särskilt troligt att de gräver över maten för att återvända till den senare. Den idag mest troliga vetenskaplia hypotesen är att de döljer lukten för att inte locka till sig andra rovdjur dvs. för sin egen säkerhets skull.

katterna
0

Okej. Söker man på det på Google så kommer det svaret fram som jag skrev, på två ställen.

Erina
0

Mina två katter (specielt honan) gör detta enbart då maten inte duger. Då börjar hon gräva runt den, som om hon säger "Bort med den här skitmaten matte!" Skrattande

Silvestris
1

Läser man i vetenskaplig litteratur hittar man inte det. Google isn't always your friend.

Förutom att dra till sig andra rovdjur kan det vara en hygenisk fråga, om maten befinner sig i hemområdet. As kan bli smitthärdar.

katterna
1

Okej jag tror dig. Men om dem krafsar på fler ställen , vad beror det då på? Min ena katt krafsar på badkarets väggar när hon hoppat i, i garderobens vägg när hon hoppar in och ska sova där, i klösträdets lilla krypin innan hon helt går in i det. Och hon krafsar jätte mycket i kattlåde väggen när hon varit på toa istället för att gräva i sanden. Likadant om jag tagit av taket för att tömma lådan. Går hon då och sätter sig i lådan medans jag håller på så går hon till taket direkt efter som ligger bredvid och krafsar på väggen. Hon är den ända av mina tre katter som gör så här. Och likadant ibland när hon ska dricka vatten så krafsar hon ibland på golvet innan hon dricker.

Erina
0

Min hane krafsar också väldigt mycket, lite här och där. Skulle vara intressat att veta varför han gör så. Krafsar mycket på väggar, skåp, golv o.s.v.,dock utan att klösa. Har aldrig förstöt något. Spendera mycket tid med honom, aktiveras både med lek och promendare dagligen + att han har katt kompis. Förstår inte riktigt Obestämd

Jina
3

Poppy begraver blötmat under golvet. Eller, hon försöker. Mattor kan släpas långt för ändamålet.

Hennes dotter begraver dock även torrfoder.

Silvestris
2

Katter krafsar/klöser av många anledningar, men ofta handlar det om kommunikation. Katter har doftkörtlar mellan tårna och när den krafsar/klöser frigörs doftämnen som säger omgivningen något om katten ifråga. Det är lite som att klottra, I was here.Flört

Om en katt krafsar i samband med att den bajsat och den inte krafsar över bajset kan det handla om revirmarkering, att försöka sprida sin doft. Att klösa efter väggen i toalettlådan som min äldsta hona gör kan vara ett sätt att kombinera avföringens lukt med lukten från tasskörtlarna, mer info till omgivningen.

Det är inget konstigt, det är katters sätt att kommunicera. Varför en katt krafsar vid vattnet har jag dock ingen aning om. Får fundera på den.

katterna
0

Hejsan. Tack för svaret :)

IAmPolly
2

Jag tycker det är väldigt störande på nätterna när mina katter skrapar på insidan av kattlådan istället för att täcka över. De kan hålla på i flera minuter i sträck och det låter mer och mer ju längre de håller på. Mot slutet låter det som att de fäster klorna i kattlådans väggar och sen krafsar. Finns det inget man kan göra åt det? Blir ju väckt flera gånger :O
// Polly

[Annamaja27]
0

#14 Känner igen det där. Skrattande Min ena gör så. Man blir onekligen störd när man ska somna.

Katthemsmatten
0

#14 Öronproppar Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Emma--]
0

#14 Tycker man vänjer sig :P 
Har du en med huv? Tänkte om det kanske blir lättare med en öppen låda. Har inte pröva själv men tänkte att det blir ju mindre yta att stå och krafsa på i alla fall :P

[Annamaja27]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blir lite bättre med öppen låda. Glad

Jag hade med tak förut men min ena katt (samma som krafsar så infernaliskt) vill gärna trycka rumpan mot kanten när hon kissar och då hände ibland att det läckte. Nu har jag i stället en djupare låda från IKEA som hon måste hoppa ner i. I den krafsar hon mindre på omgivningen.

Gatukorsning
0

Vilken intressant tråd! Ena katten här hemma krafsar också vid matskålen ibland. Jag som trodde att hon var på väg att kräkas först…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

mjlee
0

Min katt började också göra det, skrap, skrap, skrap runt skålarna. Jag diskade inte bara underlägget (skålarna diskas efter varje måltid) utan skurade golvet med grönsåpa. Hon slutade direkt. När hon börjar skrapa lite igen vet jag att det är dags att skura köksgolvet! Glad

mitzerl
0

#20 Varför skurar du golvet när katten börjar skrapa? Jag förstår inte riktigt relevansen.

mjlee
0

#21 Av någon anledning så slutar hon skrapa runt skålarna så fort jag skurat golvet med såpa och tvättat underlägget till matskålarna. Ingen aning om varför hon slutar göra det då, men misstänker att det har att göra med att all eventuell matdoft från rester som inte syns med ögat men som finns kvar då försvinner (jag plockar naturligtvis direkt bort alla synliga matrester som hamnat utanför skålen). Vore intressant och veta om andra katter gör likadant! Glad

SoKawaii
0

Håller med #4 De täkker över och "sparar maten". Fullt normalt.

"Do small things, with great love"

[RMSLiners]
0

Tråden är från 2011 gott folk. ;)

SoKawaii
0

Hehe, oops

"Do small things, with great love"

Gatukorsning
2

#24 Men jag tror noh att de som krafsade 2011 fortfarande gör det ;-)!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!