BARF fördelar och nackdelar?
För det första vore jag tacksam om någon med enkla ordalag kan berätta för mig vad BARF är för något… Sedan vore jag tacksam för att få reda på för- och nackdelar med den här typen utav utfodring. *överväger att prova på mina katter, men inte förrän jag fått reda på lite mer* Jag har vart inne på BARF iFokus, men känner inte att jag fått svar på mina frågor där…
Här finns det beskrivet mycket bra:
Eftersom detta är ett kattforum utgår jag ifrån katt. Barf innebär att man ger katten rått kött och inälvor. Mina katter får kött/färs av olika djurslag, hjärta, njure, lever, ibland kycklingmage, kycklingvingar, ibland torkat kött. Endel ger äggula.
Fördelar hos mina katter är att dom bajsar mycket mindre, små smala mörka hårda korvar som dessutom är i princip luktfria. Min ena katt hade lite sträv päls men det är den inte längre. Dom får använda tänderna och jobba lite, inte bara tugga en gång och svälj. Dom är mer nöjda, märker främst på min äldsta som tidigare skrek rätt mycket före varje måltid, nu sitter han oftast bara och väntar, händer ibland att han sitter och jamar. Dom får inte i sig något onödigt som socker, salter, spannmål.
Nackdelar, man måste räkna ut hur mycket katterna ska ha av varje sak, men detta gör man ju oftast bara en gång. Man måste köpa kött och stycka och packa alternativt mala, röra ihop och packa. Det blir lite mer jobb än att bara köpa en mjau-tetra och lasta upp i skålar men jag ser inte det som något dåligt, det är värt det i slutändan.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Den största fördelen som jag ser det är att katten får äta den typ av föda som de är skapade för att äta. De är karnivoer precis som vilket lejon eller tiger som helst även om de råkar befinna sig hemma i våra soffor. 
Sen tycker inte jag att man måste vara så vansinnigt exakt hela tiden för så funkar det inte i naturen heller. Katter äter det dom får tag på men vi har ju naturligtvis möjlighet att variera deras kost lite mer. Sällan man ser en liten katt fälla ett rådjur alldeles på egen hand….husse eller matte brukar få hjälpa till där.
Jag ger alla möjliga sorters kött, kycklingvingar, lever ca 2 dagar i veckan, kycklinghjärtan får han i princip varje dag, ibland äggula + lite annat smått och gott. Har en växande katt så just nu får han äta så mycket han vill ha.
Men vart får man tag i allt kött då??
Jag är ganska okunnig om just detta…
Jag köper dels kött från vår granne som har egna grisar, men alla har ju inte den lyxen. Dels så köper jag innankråm från kycklingar (lever, hjärta, lungor och hals) i en lokal slaktbutik. Innankråmen är väldigt billiga, 20 kr/kg, och där får jag alla inälvor som jag använder till Teddys mat.
Sedan akn man ju köpa köttet i vanlig matvarubutik, man kan ju köpa de billigare delarna som tex bog, och skippa fläskfilén. Man passar på när det är extra erbjudanden. Lite mer "annorlunda" delar som tex hjärta kan man beställa i de flesta butiker.
Det brukar löna sig att titta omkring lite i olika butiker på priser och höra sig för. En titt i gulasidorna för att se om det finns lokala slakterier eller slaktbutiker kan också löna sig.
Jag bor och jobbar 3 mil utanför stan, och den enda matbutiken vi har är ICA…inga slakterier på nära håll tyvärr 
En snabb liten fråga bara, är ni inte oroliga över att katten ska få salmonella då ni ger dem rå kyckling? Och hur räknar ni upp hur mycket de ska ha utav varje sak?
Bra fråga…vad ger du din katt att äta?
#7 Svensk kyckling räknas väl som salmonella-fri med de kontroller vi har? Jag har även för mig att katter har bättre lämpat matsmältningssystem för just sådant.
Medarbetare - Halloween.ifokus
#8: oftast vanlig kattmat men de får kött ca 2 gg/v, men överväger att ge dem oftare. Men just kyckling och salmonella är något jag funderat över.. Det svåra är dock att jag är vegetarian då jag inte vill stötta köttindustrin, men det är ju samtidigt inte något som mina katter ska behöva "lida" över.. Krångligt.
#9: Jag har ingen aning gällande just det, faktiskt.. Får kika. :) eller kolla i BARF-forumet, de brukar ju kunna massor där.
#7: Jag citerar från Statens Vetrinärmedicinska Anstalt:
"Svenskproducerade livsmedel orsakar dock ytterst sällan salmonellainfektion hos djur och människor."
De katter som drabbas av salmonella smittas till största delen av småfåglar.
Katter har en mycket högre "nivå" för salmonella än människor. enligt vissa studier så krävs det en miljon aktiva bakterier i kattens system innan det att den blir sjuk (Doggy Rapport nr 4 2006). Så pass mycket bakterier är väldigt, väldigt sällsynt att hitta i mat som producerats i Sverige.
-
Hur man räknar ut hur mycket de ska ha är inte så väldans svårt. På länken som finns i inlägg 1 finns mycket bra info om det.
Jag köper kött från ica och coop extra som ligger i en lite större by än den jag bor i, 3,6mil bort. Brukar köpa på halva priset och extrapris.
BARF=biologiskt anpassad rå föda vilket betyder att man ger djur den mat deras kroppar är anpassade för, deras naturliga föda. Kattens naturliga föda är primärt smågnagare och småfåglar.
Så försöker man bygga ihop egna bytesdjur hemma.
Kruxet är att luska ut vad bytesdjuren består av.
Det går att få tag på det mest grundläggande i välsoterade mataffärer, men man kan få mycket större variation via djuraffärer och andra företag som säljer kött.
Mina katter äter lammkött, viltkött, kycklingben, kalkonskrov, grishjärtan, nötlever, grisnjure mm.
#13: stor kisse du har som kan fälla gris, koss och vilt ;D
Du behöver inte vara stor, bara tillräckligt smart.
Men alltså, jag måste fråga, blir inte detta hemskt dyrt i längden?
Hur tidskrävande är det?
(Är egen företagare och då existerar det knappt något fritid eller någon vidare inkomst heller för den delen ska tilläggas
)
Men, jag har två hundar och två katter till vilka endast det bästa är gott nog! 
BARF-Biologisk anpassad rå föda (på svenska) innebär att man ger djuret rå mat efter den näringslära arten har. Ska man BARFa måste man läsa och läsa för att samla på sig kunskap. Fördelen med BARF är att djuret får äta det som för den är naturligt dvs rå kött osv. Nackdelen, det är dyrt (beroende på vart i sverige du bor, vilka tillgångar man har, vilka affärer man handlar från mm). För mig skulle det bli skit dyrt men då bor jag också där priserna är skyhöga på mat utan tillgång till slakteri eller jägare i närheten.
#16: Jag lägger kanske en 30-45 min en till två gånger i månaden på att göra maten. Sedan fryser jag in den i portionsförpackningar, bara att ta fram och tina. Det kan ta lite längre tid första gången men man får in rutinen på det snabbt.
Kostnaden blir inte så stor, så här ser min kakyl ut för 1kg BARF:
Muskelkött köper jag för 30kr/kg, till 1 kg BARF använder jag 600g = 18 kr
Inälvor och ben köper jag för 20 kr/kg, till 1 kg BARF använder jag ca 400g = 8 kr
Sedan brukar jag ha i 2 äggulor, jag betalar 60 kr för 30 ägg, det blir 2 kr ägget vilket blir 4 kr
Så: 18 + 8 + 4 = 30 kr för ett kg BARF
Teddy behöver lägga på sig lite så han får ungefär 250g per dag så Teddys matkostnad blir 7,50 kr per dag, ca 225 kr i månaden. Men sedan får han en kyklingvinge dåd och då så månads kostnaden kanske ligger runt 250-275kr. Inte så dyrt enligt mig.
Om det blir dyrt beror helt på vart du köper råvaror. Jag betalar kanske i snitt 40 kr/kg. Rå kyckling som ofta är basen är ju billigt i sig, det kan man köpa för 20 kr/kg i frysen i en vanlig mataffär.
Tidskrävande är det inte alls. Jag köper ofta malet kött i 500-gramsförpackningar, tinar upp och ger katterna det de ska ha och lägger in det som blir över i kylen (eller fryser om). Kommer det storpack med kycklinghalsar eller kaninskrov tar det kanske en timme (max 1 1/2) att packa om allt i mindre förpackningar.
Jag är egen företagare och anställd. Har jobbat 45 timmar den här veckan, och varit förkyld och behövt vila hemma, och det har gått väldigt smidigt att BARFa. Tina upp och mata.
Jag styckar dom olika köttsorterna för sig i portionsbitar, lindar in var för sig i plastfolie och ner i påsar, lever i leverpåsen, köttet i köttpåsen, hjärtat i hjärtpåsen, osv. Sen när jag ser att det börjar ta slut i någon påse så köper jag det och styckar. För någon vecka sedan styckade jag drygt 6kg(olika sorter), tog max en timme. Då är det jag som styckar och mamma lindar in i plastfolie. Så det tar inte så mycket tid, jag brukar inte stycka såhär mycket på en gång men å andra sidan räcker det ju längre. :)