Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 962 ggr
Fridborg
0

Läker tiden såret?

För en vecka sedan fick jag hem min älskade lilla "räka". Jag måste säga att min katt jag redan hade har tagit det bättre än jag trodde, men hon har helt förändrats. Hon vill inte bli kelad med, inte klappad och det är märkbart att hon är svartsjuk på den nya.

Jag försöker visa den gamla att jag fortfarande älskar henne lika mycket, men hon morrar och ibland biter och den lilla tillåter inte henne att ligga med mig i sängen.

När de bråkar är det inga burrade svansar utan oftast är det den äldre som jagar den yngre, nafsar henne i nacken. Den lille morrar och är förbannad, men jag ser förutom det ingen riktig aggression som skulle tyda på något annat än deras "lära känna" -bråk, men jag saknar min gamla kisse :/

Katthemsmatten
1

Den äldre katten talar om för ungen vem som bestämmer i huset och den yngre ska flytta på sig. Flyttar hon sig inte åker hon på stryk. Katter ska ha ett avvikandebeteende inför den som är ranghögre och det är ju den äldre katten. Dessutom tycker nog den äldre katten att kattungen behöver fostras litet till.

En vecka är inte en lång tid att ställa om ett revir på ens om det skulle vara vuxna katter, så låt dem hållas. Ju mer vi människor lägger oss i, ju längre tid tar processen. Du behöver dock ha ett vakande öga så det inte går över styr.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridborg
0

Jag räknade med mer tillsägelser, men som det ser ut just nu så är det kattungen som fått bestämma en vecka, den äldre katten har gått undan på kattungens kommando. Tror dock att den äldre börjar tröttna.

Det som stör mig mest är att hon är besviken på mig, vilket var den största frågan här (vet inte om det kom fram tillräckligt tydligt).

Jag fattar att de har sin grej på gång, men jag är ledsen över att den äldre inte ens vill bli klappad av mig. Är liksom rädd att hennes och min relation har förstörts.

Katthemsmatten
4

Du ska straffas - det är det gammelkissen gör nu. Du får fjäska för henne. Stäng in dig utan kattungen och ge henne sånt hon gillar, gosa med henne, lek eller vad du vet att hon gillat tidigare. Surheten går över, men det kan ta sin tid.

Var det du själv som kom hem med kattungen, eller fick du den levererad? Även om det är för sent nu, så kan jag tipsa dig om att vid nästa (man skaffar alltid nya katter med tiden) katts ankomst så låter du någon hjälpa dig med leveransen om det så bara är att de tar in katten genom dörren 10 minuter efter att du själv kommit hem. Då är du inte skyldig till att det kommer en inkräktare Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridborg
0

Det var ett väldigt bra tips! Får bara se till att kattungen har något att göra under tiden och kanske får vara med någon, hon har så otroligt mycket separationsångest och gormar när hon är ensam.

Tyvärr var det jag, skulle fått levererat men på vägen blev det punka så jag fick komma och hämta…