Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 9472 ggr
ingridesther
0

Hankatt som inte parar? Varför?

Vad kan det bero på när en hankatt 2.5 år som inte är kastrerar inte vill para sig med en hona som löper mitt framför nosen på honom? Han verkar intresserad, men gör liksom inget. Kan det vara så att en hankatt av någon anledning inte är intresserad av parning? Det är andra dagen hon höglöper nu och han borde inte kunna missa det tycker man…?

Jag tycker att han gått ner sig under periden då vi inte kunnat kastrera honom för att han har väntat på parning. Han ser smal ut och liksom lite raggig i pälsen. Jag har trott att det varit för att han saknat sin hona, och hade inte väntat mig att han skulle reagera så här.

Någon med erfarenhet?

MonicaLagerquist
0

Är han hälsokollad,med tanke på att du tycker att han är ur kondis?
Lever han ihop med honan?

Hur har ni dem när de ska para?Lösa i huset eller i ett avgränsat rum?

Är honan van eller är det hennes första kull?
Vad för ras är det på katten.Vissa raser är senare än andra.

Hur har hanes pappa parat?

Stolt ägare till tre La permer

vinteralvan
2

Har han parat någon gång tidigare? Det kan ju vara så att han är homosexuell också. Jag har haft 2 hankatter en gång som bara var intresserade av varandra.

yve2
0

Jag hade det problemet med min ena hane.

Men när jag märkte att honan börja komma ilöp så skilde jag dem åt tills hon var i höglöp då kom intresset för parning igång.

Vetrinären sa att han hade små kulor och hade nog inte så mycket hormoner när vi kastrerade honom

It's a cat's world… adjust! :)

ingridesther
0

Tack för era svar!

Är han hälsokollad,med tanke på att du tycker att han är ur kondis?
Lever han ihop med honan?

Ja, vi har kollat honom. Hans hälsa verkar bra men han har blivit liksom deprimerad sedan vi fick kattungen, som han försökte bita ihjäl när han kom. Några veckor sedan. Honan är inte min, utan hon kom två veckor före jul och kom i löp nu för några dagar sedan. Höglöp nu. Han slår henne, men inga ansatser till att vilja något mer. Hon bönar och ber och följer honom vad han än går. Han ser ut som han inte förstår vad hon håller på med alls. Han ser kort sagt ut som ett frågetecken och blir ibland så irriterad att han klipper till henne. Det är min tolkning.

Hur har ni dem när de ska para?Lösa i huset eller i ett avgränsat rum? Vi har haft dem ensamma i perioder. När jag öppnar kastar sig hanen ut och vill ut.

Är honan van eller är det hennes första kull? Ja, hennes första kull, men hon löper väldigt tydligt och kraftfullt.

Vad för ras är det på katten. Vissa raser är senare än andra. Det är en Perser och han är 2.5 år.

Hur har hanes pappa parat?

Vet tyvärr inte riktigt.

annzoo
0

#4 har hört att vissa perser-hanar kan va lite sena. Men om han verkligen är fertil (luktar kisset mm) och går ner i vikt om han är helt frisk och inte dålig i magen så låter det som att han inte klarar livet som fertil hane. Förutsätter att han är testad för HCM och PKD. PKd kan ju yttra sig som avmagring och deprimerad.

Min hane var kring den åldern då han parade första gången, bådas första gång. Han fattade snabbt galoppen men parar helst med publik (kinky katt :P )

MonicaLagerquist
1

Ett problem inom perser aveln är att man länge avlat på strilfria hankatter.alltså katter som har låga hormonehalter och inte är så fertila.

Det innebär helt enkelt att man får hanar som inte kissar inte skriker och inte parar.

Jag skulle inte använda en sån hane i avel utan se mig om efter en som är redigt på och vill para.

Visst kan det vara praktiskt att ha en hane som inte kissar högt och lågt och som inte skriker men det är ju faktiskt ett naturligt beteende.

ingridesther
0

Håller med. Jag har tyvärr köpt honom med det förbehållet att han ska para en gång innan jag får kastrera honom. Nej, hans kiss luktar inte och han strilar inte men hans beteende har blivit mer inåtvänt. Han ser ut som en arg tonåring. Jag ska kolla med uppfödaren om hans föräldrar varit pkd testade. Har i ärlighetens namn glömt fråga det tror jag. Jag vill helst åka och kastrera honom nu. Tror det skulle vara bäst för alla. Och honan är ju superfrustrerad som aldrig blir befruktad, stackaren.

MonicaLagerquist
2

#7 Men om hankatten inte är lämplig att avla på så varför ska det då avlas på honom.

Jag har med sorg i hjärtat kastrerat två inköpta katter som var tänkt att avlas på men som inte höll måttet.

Utvärdering av avelsmatrial är viktigt.