Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2361 ggr
[Devya]
0

Han nyser nästan

Jag har redan bokat en tid för en hälsogranskning åt min katt den här onsdagen men tänkte se vad ni andra tror lite om det här.

Min Bastian är otroligt pigg och busar på som vanligt samt äter ordentligt. Han kanske sover lite mer än vanligt vilket han har gjort sedan julen. Äntligen sover han genom hela nätterna (utan att jag behöver clicker träna honom tills han blir trött).

Det som jag oroar mig över är att då han tvättar sig så nyser han nästan. Det är väldigt diskret och låter inte så mycket men det är ju en sorts halvnysning ändå, som om han är på väg att nysa men det blir inget av det. Man kan kanske mera kalla det som en fnysning? Det är något som har kommit nu de senaste två veckorna. Först tänkte jag inte så mycket på det och trodde att jag inbillade mig för jag blir ju så lätt nojjig. Han är ju också väldigt pigg och så, men nu då det inte har försvunnit så är jag ju lite orolig.

Kan det vara en flunssa på gång? Kan han ha fått något i näsan eller kan katter vara överkänsliga mot damm? Ni säkert kan inte svara på det här men har ni några erfarenheter av att era katter har haft något liknande?

Myrrami
0

Det kan ju vara så att något har fastnat i nosen och irriterar, kan också vara damm från Kattsand.

Bra att du skall kolla upp det.

[Devya]
0

#1 Jag skulle hoppas att det är något sådant istället för flunssa. Skulle inte vara trevligt om han råkade ut för det, igen. Kattvaccination fungerar inte riktigt så bra som jag trodde, så man kan aldrig vara riktigt säker tyvärr. =/

Myrrami
0

Om han var sjuk borde nosen rinna och eventuellt ögonen också. Så länge han inte får feber eller blir ovanligt slö så är det nog ingen fara.

Tala om hur det går vid vetrinären sen

[Devya]
0

#3 Näsan och ögonen är nog i skick åtminstone och så är han inte slö på något sätt, vilket känns skönt.

Det ska dock kännas rikigt bra att ha honom på en hälsogranskning, då kan jag känna mig trygg. Jag ska nämligen så småningom till utlandet och vara där i ett halvår så det känns bra om man tar itu med det här nu. Visserligen kommer min sambo att stanna hemma och ta hand om honom, men jag vill försäkra mig att allt är ok.

Synd bara att det kostar så mycket att ha honom på en vanlig hälsogranskning, hela 600kr. Men det är ju nog värt det.

[Devya]
3

På samma dag vi skulle till veterinären så slutade han att fnysa/halvnysa. Trots det ville vi ändå ha honom att genomgå en hälsogranskning så vi åkte dit som planerat.

Hon trodde att han kanske hade haft en sorts flunssa men att det nog inte var några problem med honom. Om det skulle råka bli någon förändring så skulle vi förstås åka in.

Annars så tyckte hon att han hade verkligen fin päls och fin muskulatur samt en perfekt vikt. Han är i väldigt fin form för sin ålder. Vi skulle dock göra det till en vana att kolla hans vikt var tredje eller fjärde månad eftersom ju äldre katter blir desto vanligare blir det för dem att gå upp i vikt. Vi ska bara se till att han väger som han gör nu.

Det enda han hade problem med var tänderna. Tandsten! Vilket han troligen har fått för att han äter inget torrfoder eller något annat hårt som gör att tänderna hålls i bättre skick (de rengörs tydligen bättre då de äter något segt eller hårt). Så vi ska börja borsta hans tänder, helst en gång om dagen men vänja honom försiktigt i början och eventuellt börja ge honom lite rått kött om han tycker om det. Vi tänker göra både och.

Sen ville hon testa att rengöra hans tänder då han verkade vara en så pass snäll katt. I vanliga fall brukar de behöva söva ner katten för att göra det här. Min Bastian hade inga problem med att låta henne fixa hans tänder! Hon sa att en katt på hundra är så här pass snälla. Bastian bara kramade om mig lätt då hon höll på och fixa. Så jag är en så stolt ägare just nu!

Det kostade visserligen 800kr men det var definitivt värt det. Nu mår jag så mycket bättre och vi kan nu se till så att hans tänder och tandkött hålls i skick så det inte blir några större problem med det i framtiden.

Jag tror att jag kommer i framtiden ha honom på hälsogranskning en gång i året för säkerhetsskull. Han var ju inte alls orolig utan nyfiken på allt som hände runtomkring honom. Men nu är han trött. Så många olika intryck och dofter gjorde honom lite sömnig.:)