Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1254 ggr
[klisterbomb]
0

Säkerthetsbälte för katt

Halloj!

Ett företag la upp på facebook om att de hade säkerthetsbälten för hundar, varpå jag (lite skämtsamt egentligen) sa att det borde finnas till katt också. Vilket det gjorde! http://www.purrfectdesign.net/en/seatbelt-for-cats.html

Vad tror ni om denna? Med mina katter har jag upplevt att de blir lugnare då de får åka bil utanför transportburen (vet att man inte ska göra det, men honan började hyperventilera och lugnar sig när hon får ligga innanför min tröja).. Så kan detta vara något? Eller tror ni att det blir för osäkert?

Min dam är van med sele, hur det är med den yngre herrn vet jag inte riktigt än då det är vinter och jag inte varit ute med honom sen jag fick honom..

Neela
0

Vi använder den till ett par av våra katter. Speciellt Maja trivs bäst när hon får sitta med oss. Däremot vet jag inte hur bra den fungerar vid krock?

[klisterbomb]
0

#1: Det är lite det jag funderade på. Katten lär ju hålla sig kvar bättre om den satt löst i bilen, men samtidigt så kan ju säkert en sele gå sönder eller att katten lyckas slingra sig ur vid krock? 
Vart köpte du din? :)

[klisterbomb]
0

Bättre än om* ursäkta.

Katthemsmatten
0

Katten kommer ju i alla fall inte att flyga som en projektil genom vindrutan. Hur väl den i övrigt är skyddad är svårt att svara på. Å andra sidan lär den slå sig en del i en vanlig transportbur fastsatt i bilbältet också. Om det är så illa att bilen blir intryckt så ger inte en transport i plast något skydd. Då ska man nog ha satsat på att ha den i en krocktestad bur som monteras fast i bagageutrymmet på en kombi.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[klisterbomb]
0

#4: haha, sant så sant.. Då borde man ju kanske våga sig på sånadär. SÅ kanske kissarna kan ligga och sova istället för att vara besvärade över transportburen så att säga..

Neela
0

Jag köpte den i djuraffär. Det är absolut bättre än lös katt men jag vågar inte svara på hur den fungerar vid krock. Våra har inte kunnat ta sig ur den i alla fall. Ibland använder jag puppia-sele istället för selen som ingår, tycker den är smidigare.

[klisterbomb]
0

#6: Jaha! Får kika i affären jag med då! Förhoppningsvis så låter man ju bli att krocka.. Men som #4 sa så är ju inte transportburar helt säkra vid krock heller. 
Puppia-selen verkar jättebra.. Ser mycket skönare ut än de vanliga kattselarna man köper.. Får införskaffa sådan med! :)

Neela
0

#7 Puppian passar inte på alla katter men har du möjlighet så ta med en katt till affären och testa. Annars tycker jag Rogz sele med band under magen (mellan hals och magbandet) fungerar bra också.

[klisterbomb]
0

#8: Får kika! :)