Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 6294 ggr
mishie
0

TICA, hur fungerar det?

Jag håller på att leta efter en katttjej att dela mitt liv med, och tanken är att jag ska skaffa en junior eller vuxen katt.

Nu har jag hittat ett uppfödare som eventuellt har en hona som ska pensioneras från avel, och som har valt att registrera sina honor och kattungar i TICA, medan hanarna är kvar i SVERAK.
Vad är skillnaden? Är TICA seriöst? Är det något speciellt jag behöver tänka på?

Jag har inga planer på att pyssla med utställning eller avel på något sätt och hon ska kasteras, men jag vill vara säker på att katten kommer från en seriös uppfödare :)

Hoppas någon av er kan förklara för mig :D

Silvestris
0

TICA är ett internationellt kattförbund med bas i USA. De för ett vad de kallar genetiskt register vilket innebär att de registrerar alla katter. Vilket inte betyder att de godkänner vad som helst som en egen ras, de har regler för det också.

I stort kan man säga att TICA är väldigt fritt. Väldigt få måsten och det är väldigt lätt att para ut med andra raser för att få in nya färger eller öka den genetiska variationen om man har problem med inavel i rasen.

Jag föder upp inom TICA just pga. friheten. Jag är fri att utforma min avel som jag vill.

För dig som inte tänker ställa ut eller föda upp spelar det absolut ingen roll vilket förbund din katt är reggad i. Trivs du bra med uppfödaren och anser att hen är seriös är det bara att köra på.

OberonsMatte
1

FIFe (som SVERAK är anslutet till) och TICA är bara olika kattförbund. De är lika seriösa båda två och har man en sällskapskatt spelar det ingen roll vilket katten är registrerad i.

Är katten registrerad i SVERAK får alltid köparen stamtavlan i handen, men inom TICA kan man ibland endast få ett registreringsbevis (och beställa stamtavlan själv om man vill).

Sajtvärd Katter iFokus

mishie
0

Tack för era svar!

Jag vill ju vara säker på att det är en renrasig katt jag köper (Ragdoll om det spelar någon roll), eftersom den kostar mycket pengar.

Hur vet man att uppfödaren är seriös? Är det bara magkänsla man ska gå på? Jag har provat att googla men får inte upp särskilt mycket Obestämd

Jag är helt ny när det kommer till sånt här så det finns många frågor :D

OberonsMatte
2

#3 För mig är en seriös uppfödare en person som registrerar kattungarna i ett kattförbund och följer kattförbundets regler kring avel och försäljning. Finns det ett hälsoprogram för rasen bör avelskatterna vara fritestade enligt detta.

För mig är det också viktigt att katternas väl alltid kommer i första hand och att avelskatterna inte utnyttjas alltför länge och mycket och/eller under tveksamma förhållanden. Man bör alltid besöka uppfödaren innan man köper en katt så att man själv kan se att miljön och katthållningen verkar ok.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

är katten hälsotestad? scanning av hjärta (HCM) och njurar?

jbe
3

#5 Ursäkta, men jag blir så förundrad så jag måste fråga: På vilket sätt besvarar dina frågor TS funderingar?

jbe
0

Underskatta inte magkänslan!

Jag skippade uppfödaren ett par mil bort och åkte närmare 40 mil för att hämta mina katter :)

Sen kan du givetvis kolla upp om uppfödaren är med i rasring, tidigare kullar osv.

Mina katter är reggade i TICA. Jag är inte intresserad av att ställa ut eller avla på dem, men vill ha raskatter i alla fall så jag vet vad jag kan vänta mig när katten blir vuxen och vilken personlighet de kommer ha (i alla fall på ett ungefär, personliga variationer förekommer även bland katter inom samma ras).

Skillnader mellan TICA och SVERAK har redan andra medlemmar beskrivit så jag upprepar mig inte ang. detta :)

annzoo
1

#6 seriösa uppfödare i mina ögon testar för rasburna sjukdomar.
Ts skrev:"Hur vet man att uppfödaren är seriös? Är det bara magkänsla man ska gå på? Jag har provat att googla men får inte upp särskilt mycket Obestämd" därför frågade jag om katten var testad. Är den inte det och har några år på nacken skulle jag iaf vara tveksam att köpa en ragdoll för dyra pengar. En pensionerad avelskatt har jag iaf inte sett för mer än 2-3000kr (oftast är priset lägre)

jbe
0

#8 Jasså! Det är så du det tänkte. Då förstår jag. Tack att du orkar förklara för en okunnig sällskapskattägare :)

mishie
0

#7 Vad är rasring?

#8 Jag vet inte om katten är testad för hjärta, njurar och HCM men det hade jag tänkt kolla upp. Självklart vill jag även att katten genomgår en veterinärbesiktning innan ägarbyte osv :)

Tack återigen för era svar!

OberonsMatte
0

#10 En rasring är en intresseförening, t.ex. Ragdollklubben och Scandinavian Ragdoll Club.

Sajtvärd Katter iFokus

mishie
0

#11 Tackar ^^