Vänja katter vid fasta mattider?
Hejsan! Jag har 3 katter hemma, en av dem jourhemsplacering. Dom har just nu fri tillgång på torrfoder. Katterna har innan dom kom till mig för ca 2 månader sen bott på katthem, där de såklart fått fri tillgång på mat (fullt förståeligt). Och nu vill jag börja med fasta mattider till kissarna, då två av dem är överviktiga. Jag har även planer på att övergå till BARF så småningom. Hur vänjer jag dom bäst vid fasta mattider? Är det bara att hux flux ta bort maten helt plötsligt, eller hur gör jag?
Vet inte om fasta måltider är lösningen för överviktiga katter… ställer mig tveksam till det…
Jag brukar istället mäta upp den mängd mat som får gå åt under dygnet och så portionerar jag ut maten då och då över dagen när missarna är sugna… Styrd mängd mat alltså, men missarna "styr" hur ofta de vill äta.
Hade en överviktig kattkille tidigare. På blötfoder höll han sig mätt o nöjd längre… (det verkade som att det fodret fyllde ut magsäcken bättre och fick honom att känna sig mättare). Möjligen var även fodrets sammansättning av betydelse. Mjau burkmat fungerade alltså bättre än bantningsfoder på påse.
Hos människor har man även sett att måltidens längd är av betydelse för mättnadskänslan (vill jag minnas), omsatt till katt skulle det innebära att en katt som får jobba lite för sin mat (via mat-labyrinter, bollar som man fyller med torrfoder, matsök i lägenheten o s v) blir mättare och äter mindre. Det blev också min erfarenhet när det gällde min kattkille.
Självklart är även motion/aktivering viktigt när det gäller att få ner missar i vikt.
Tror f ö att många missar (precis som människor) äter när de har långtråkigt…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker barf eller blötmat är en bättre lösning om man vill få bukt med övervikt. Mina har inte fri tillgång över hela dagen men vi fyller på mat 3-4 ggr per dag men då inte på fasta tider utan när vi är i köket och ser att det är tomt i skålarna. Det går att göra likadant med torrfoder om man vill, bara att mäta upp mängden mat på morgonen och portionera ut över dagen.
Börja med att dela upp till många måltider varje dag och sluta någonstans på 3 måltider om dagen. Det brukar gå ganska bra och snabbt.
Har man fler än en katt så är nog fasta mattider att föredra. Det är svårt att få den tjocka katten att inte äta upp allt så den smala blir ofta utan och ännu smalare. Talar av egen erfarenhet, har fyra stycken och är inte hemma hela tiden. Min tjockis skulle äta tills han spydde eller sprack om jag lät han.
Jag ger mina katter mat tre gånger om dagen. Blötmat eller rått kött får de då. På morgonen när vi vaknar, när jag kommer hem efter jobb och innan jag går och lägger mig. Äts maten inte upp så tas den bort. Detta har resulterat i att de nu kan sina mattider utan och innan. Mina två smalisar får självfallet äta mer om de kommer och tigger då de ligger på gränsen till för smala och kräks av illamående om de inte får äta.
Jag kan också säga att det som är viktigt efter att vara återhållsam med maten är att motion för trots att han får cirka fyra-fem stycken matskedar (sådana som vi äter med) blötmat om dagen så väger han nästan åtta kilo just nu. Op sommaren så får jag ner han i vikt för då är han ute på gården och rör på sig. Inga hastigheter men ligger inte och sover hela dagarna i sonens loftsäng i alla fall. Därför är nu steg två för oss här hemma för att få ner vikten på vår tjockis att få han att röra på sig.
Lättare sagt än gjort såklart då han är ett riktigt latarsle som ligger och väntar på att leksakerna ska komma till han istället för att följa efter dem och jaga… Ska köpa laserpekare när jag får pengar. Det vet jag att han gillar men vår har gått sönder så nu är det dags för en ny..
#4 Det är nog individuellt. Jag har sex katter och upplever inte att det är något problem att ha fri tillgång.