Min katt dricker mycket vatten!?
Hej! jag har två katter en hona och en hane.
hanen har vi hittat, han var hemlös. Så vi fick ta hem honom.
han har bott hos i ca ett halvår. När han äter så hetsäter han, men det kanske beror på att han inte har fått så mycket mat när han var hemlös..
På morgonen så får de ca en matsked med "golden"(blötmat) det är som deras frukost, men hanen dricker jättemycket vatten.. vet någon vad det kan vara? vi vet inte om det beror på att deras frukost kanske gör honom torr i halsen eller nåt, men då skulle nog våran andra katt också dricka väldigt mycket vatten.
//Kramar marsisen
animal power <3
Kan vara att njurarna inte fungerar som de ska. Kolla gärna upp det hos Vet.
Jag hade en katt som drack och drack…tyvärr tänkte jag inte så mycket på det. Men sen blev han sjukare och det blev ett veterinärsbesök som slutade i avlivning pga för lite njurfunktion kvar.
Vill absolut inte skrämma upp dej.
Men det kan löna sej att kolla det.
Kram
Tack. vi ska kolla hos vet så snart vi kan..
animal power <3
Att en katt dricker onormalt mycket vatten (+ avmagring) är tyvärr ett sjukdomssymtom som oftast beror på njursjukdom, diabetes eller överaktiv sköldkörtel (giftstruma). Vid överaktiv sköldkörtel har katten även stor aptit på mat, men minskar i vikt oavsett hur mycket den äter.
Diabetes och giftstruma går att behandla, men om njurfunktionen är dålig p.g.a. kronisk njursvikt går njurarna inte att reparera.
Ett blodprov kommer att ge svar på vad din katt har drabbats av.
Sajtvärd Katter iFokus