Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1253 ggr
[PysselMatten]
0

Lite goda råd tack :)

Hej

Vi har en katt sedan tidigare (Kiwii) som är 6 månader och även en schäferhanne och en labradortik.¨

Igår var vi och hämtade en 13 veckors bondkatt (Cocos) till våran 12-åriga dotter…men jag skulle behöva lite råd om ett par saker.

Det jag undrar är hur många lådor man bör ha till två katter.

Som det ser ut just nu så har vi två lådor på andra våning, den ena står i dotterns rum till Cocos, och Kiwiis låda (med tak) står i vårat sovrum, som den gjort sedan vi fick hem henne, även hon vid 13 veckors ålder.

I början när vi fick hem Kiwii  hade vi en låda på toaletten på bottenvåningen med. Men eftersom att vi har hundarna (som älskar att städa ur lådan när katten har bajsat *bläääh*) och eftersom att den dörren sällan eller aldrig står öppen, så plockade jag bort den lådan då jag märkte att Kiwii var nöjd med endast den låda hon hade i vårat sovrum.

Kan man låta katterna dela matskål för torrfoder? Självklart ska de har var sin matskål för blötfoder och vi kommer även att ha Cocos vatten och matskålar på dotterns rum tills dess att hon känner sig trygg med de andra djuren.

Introduktionen med de andra djuren kommer att ske stegvis

Idag har katterna fått träffas en liten stund. Cocos fick nosa på Kiwii lite grann innan hon reste ragg och började morra…men så fort Cocos gick på upptäcktsfärs följde Kiwii intresserat efter Glad

Imorgon ska Cocos få träffa min gamla labradortjej som är supersnäll och mycket kattvan Glad när vi ser att det går bra ska vi även introducera schäferhannen. Han kommer dock att få ha en mjuk munkorg på sig till en början eftersom han gärna vill smaka lite på alla nykomlingar som kommer till oss, i synnerhet katter Tungan ute

Men efter ett tag brukar det gå bra med honom med.'

När vi fick hem Kiwii så fick han så mycket stryk utav henne, så han vågade sig inte nära henne på en vecka…Skrattande

[Sol69]
0

Hej!

Om du har en stor låda och gör rent den två gåenger om dagen eller vid behov räcker en låda. Jag har tre katter och de delar på en eller två lådor ibland när jag inte hunnit köpa Kattsand så det räcker till två lådor..

Låt katterna sköta sig själva. de brukar bli lite ruff och morrande innan de hunnit rangordna sig. men de brukar de lösa själva. de kan ta upp mot en månad i värsta fall innan de blir helt lugnt..

mina två första katter va oense i två månader för att den minsta va envis och morra så fort hon såg den stora. trots att hon bara va 12 veckor gammal.

Jag har två skålar med torrfoder och när jag ger mjukmat ger jag dem varsin egen. Hade flera vattenskålar men jag upptäckte att de drack i samma skål så har nu en stor jag byter vatten ofta i..

Kram sol

Katthemsmatten
1

Kloka råd från Sol69. Har dock en invändning mot antalet vattenskålar. Ha gärna mer än en, men placera dem inte vid varandra och nära maten utan ställ en skål på annan plats. Då brukar de bli flitigare med att dricka. Viktigt, speciellt om man ger torrfoder.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viktoria91
0

Vattenfontän är ofta bättre än vattenskål, dem dricker mer utav vattnet då. =)

[PysselMatten]
0

Tack sol för råden Glad

Eftersom jag som jag skrev även har två hundar, så finns det alltid två stora skålar med vatten framme.

Jag har fått införa matbur hemma eftersom att hundarna inte kan låta bli kattmaten Tungan ute

Har köpt en stålbur som jag tagit bort "luckan" på där Kiwii äter…får helt enkelt ha två skålar med torrfoder inne i den då, och kanske sätta en extra skål med vatten jämte buren istället Glad

Skönt att det räcker med två lådor i alla fall Förvånad

Ska låta katterna bekanta sig mer med varandra i lugn och ro, men jag vill att dottern är hemma eftersom den lilla är hennes katt Glad

Katthemsmatten
3

Ju mindre vi lägger oss i när katterna ska bekanta sig, ju fortare och bättre går det. Ta en promenad med hundarna nu  Flört

[Sol69]
0

Jo då de dricker.. vatten i mängder.

Om jag lämnar kran på kommer de och dricker direkt ut den..

Men jag har inget stort hus, utan en lägenhet. så det vet inte vad jag ska ställa skålarna med vatten. om jag ska ha dem i köket.

Men de fungerar för mig att ha en stor skål jag bytter vatten ofta i..

ska jag iväg längre tid ställer jag fram flera skålar i köket.

Gatukorsning
1

#4 Hos blivande svärmor finns det flera vattenskålar framme. Men katterna drcker enbart ur hundens vattenskål och tvärtom. Ingen ordning och reda alls!

Jag har tre vattenskålar i lägenheten på olika platser, två med torrfoder (de äter inte samma), varsin mjukmatstallrik och så delar de på en STOR låda som jag gör rent två gånger per dag. Funkar här i alla fall!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[PysselMatten]
0

Jag jobbar och dottern är hemma med djuren…Glad

Katthemsmatten
3

Dottern får hitta på något annat att göra så hon är ur vägen Skrattande

[PysselMatten]
2

Hon hade stängt in hundarna i hallen och tagit ner Cocos till nedervåningen där Kiwii är Glad

Hon har låtit henne gå runt och upptäcka huset, och Kiwwi ligger på en stol i matsalen och har uppsikt…Cocos hade krupit under soffan.

Hon är duktig med djur våran dotter Tungan ute

[PysselMatten]
1

Tack för alla bra tips Tungan ute

Jag tar tcksamt emot alla goda råd jag kan få…

Katthemsmatten
2

Jätteduktig dotter du har! Hoppas katterna snart är riktigt bra kompisar. Det verkar som om förutsättningarna verkar vara bästa tänkbara.

[PysselMatten]
0

Tack så mycket Glad

Thaeri
1

När det gäller lådan så kan jag säga att det här är det bästa köpet jag någonsin har gjort, i den har jag en vanlig hyfsat djup plastback fylld med så mycket sand att det blir ett lager på 15 cm ungefär, och så en matta som är extra bra på att samla upp Kattsand mellan den och ingångshålet som jag har sågat upp i ena hörnet av långsidan.

Dels blir det snällare för katten jämfört med mer klassiska kattlådor, det blir ingen instängd lukt som i en huvlåda, sen så gör mängden sand att det blir grävvänligt och så håller sig den fräsch längre, och djupet på lådan gör det omöjligt för kissarna att gräva ut hälften på golvet. Och mattan gör att det blir väldigt, väldigt lite sand som följer med tassarna ut Glad

Och framförallt kommer lådan undan så man slipper se den Tungan ute

[PysselMatten]
0

Tack för tipset Tungan ute

Thaeri
1

Jag läste även i en annan tråd om att du pratade om ID-märkning och fick rådet att fixa det på lillkatten med en gång.

Vill bara säga att jag håller med, och att det är en fördel om katten är både tatuerad och chippad då en tatuering kan bli suddig och svårläst efter ett tag, medan ett chip inte har den nackdelen, men samtidigt syns ändå en tatuering, vilket är viktigt då det finns en hel del som inte vet om att man kan chipa katter.

Så chip nu när du vaccinerar henne och så tatuering vid kastreringen är mitt råd.

Tänkte att det var bättre att ta det här i din egen tråd så det inte drunknar bland en massa andra inlägg Glad

Edit: och så är det viktigt att registrera märkningen i både SVERAK:s ID-register och i DjurID som sköts av Svenska Kennelklubben ifall en eventuell upphittare bara känner till det ena av dem.

SVERAK:s är helt gratis och DjurID kostar en mindre engångssumma, men bara för den första märkningen, den andra går som ändring av uppgifter bara och det är gratis.

[PysselMatten]
0

Tack snälla Skrattande