Leker i toa-lådan
Jag städar Felix kattlåda ca 3 gånger om dagen. Han är jätteduktigt på att använda lådan men efter att jag har städat så brukar han gå in där och leka. Är det normalt för en kattunge?
Jag har aldrig haft katt tidigare så jag vet inte. En annan sak också, när han ligger i soffan så spanar han in sin svans och om han rör på den så attackerar han den och leker, är det också normalt? Han gör samma sak med sina leksaker.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Våran 5-månaders tjej gör likadant. Hon går alltid in i badrummet och kollar lådan när den är rensad. Och leken är helt normal, de ska göra så :) Hundvalpar gör samma sak.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Tja, kattungar kan leka med ALLT! Våra katter går gärna på lådan efter vi städat, det är inte konstigt igentligen och min ena kille leker med sin egen svans ibland trots att han är fem år.
Jag vet vissa hundar leker med sin svans men har aldrig haft en hund som gjort det men jag vet att man ska avleda sin hund om han gör det eftersom det lätt kan leda till OCD (eller vad det heter) men då är det alltså helt normalt för katter =)
Skönt!
Jag har verkligen en BUSE här hemma ;) Han leker med allt från hans riktiga leksaker till sin egen svans, min hunds leksaker, moppen, handdukar, mobilen, fårskinnet och mycket mycket mer ;P haha så roligt att se =)
#3 Om han blir väldigt fixerad vid sin svans kan det vara en god idé att locka med nån leksak för att bryta men överlag är det ett helt normalt lekbeteende. Tänk bara på att inte låta honom leka med saker ni vill att han ska vara försiktig med sen, det är lätt att charmas av dom små ;)
#3 nej han har bara gjort det ett par gånger :) Absolut, det ska jag tänka på! Det är ju jättegulligt nu men som du säger kanske inte sen när han är stor ;-)
Min tjej fick för sig att hämta kiss och bajs i lådan och bära runt på och använda som leksaker :-P Tack och lov så har hon slutat med det nu :-)
Helt normalt. :)
Min lillkisse vill helst leka i lådan under tiden jag gör rent. Spaden är ju jätterolig att jaga och bita i. Dessutom vet man ju aldrig om det bor en liten råtta nånstans i sanden som måste fångas….
Det är vanligt att de leker i lådan. Brukar gå över. Katter som är osäkra lägger sig ju gärna i toalådan så det är ett normalt beteende.
Att katten leker med sin svans är ett sätt att upptäcka sin egen kropp. Brukar gå över om de får hållas. Har en liten misse som nog inte fått göra det i sitt första hem, för han började med det i 3-årsåldern och det höll på i ett halvår.
Medarbetare Hittekatter iFokus