Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2568 ggr
Louise.e.t
0

Skillnad mellan de olika raserna?

Hejsan!

Eftersom vår älskade katt nyligen gick bort då han blev påkörd av en bil, så funderar vi på att skaffa en ny. Detta var vår andra bondkatt som blev påkörd på grund av att den var en både innekatt & utekatt. Detta är självklart en stor sorg och nu känner både jag och min familj att ifall vi nu ska ha en katt till så ska det vara en raskatt. Detta är för att vi nu endast vill ha en innekatt.

Anledningen till att vi nu funderar på en raskatt är för att dem känns mycket lugnare än vad en bondkatt är. Min moster har en norsk skogskatt som trivs jättebra inomhus och det känns som att det kan vara något för oss!

Det jag undrar är dels ifall detta stämmer. Är det så att raskatter passar bäst som innekatter?

Sedan undrar jag även skillnaden mellan Norsk Skogskatt, Ragdoll & Helig Birma i lynne & pris. Glad

Mvh, 
Louise T.

[Emma--]
1

Den största skillnaden mellan ras och huskatt är att det kan vara lättare att veta ungefär hur katten kommer bli.

Jag har raskatter, men som är väldigt aktiva vilket gör att man måste lägga ner en hel del tid på att aktivera dom. (Så vet inte om dom egentligen är lättare att hålla inne. Mina kompisar med huskatter kan lägga ner mindre tid och deras katter är nöjda med innelivet ändå :P)

Fundera först ut hur aktiv katt ni vill ha, hur mycket pälsvård ni är redo för och kolla sen vilka raser som passar.
Dom flesta brukar kosta kring 6000-7000 men det varierar.

Neela
3

Raskatt tycker jag är en jättebra idé, då kan du välja lynne efter vad som passar er. Däremot har jag huskatter enbart inne och alla trivs fint med det så det är inte så att raskatter=innekatter och huskatter=utekatter.

Myrrami
1

Ragdollen är en väldigt bra innekatt och är lugn och mysig. Jag skulle rekomendera dig att titta närmare på den rasen.

Men så är jag också lite partisk eftersom jag har två själv Glad

Nevina
1

Mina föräldrar har en Norsk skogkatt (min första katt) som absolut inte går att hålla inne, det är tvärt omöjligt. Och så finns det många Huskatter som trivs inne. Så det är väldigt individuellt det där.

Som #1 skrev, tänk ut hur aktiv katt ni vill ha, vilken typ av päls den ska ha och hur stor ni vill att den ska bli. Norsk skogkatt och Maine coon blir stora och behöver en del pälsvård, Perser behöver mycket pälsvård, Devon rex och Cornish rex behöver ingen pälsvård, inte heller tex Sphynx, men de behöver badas ibland istället.

Som sagt, tänk ut vad ni vill ha och leta sedan info om raser på nätet. Lycka till! Skrattande

Lusthan
1

Jag tror nog att ni ska leta efter individer mer än olika raser. Jag har fyra stycken huskatter (bondkatter) som alla går bra att ha enbart inomhus både sommar som vinter. Grannen har två stycken rexkatter som är helt vilda och galna men de går bra att ha inne också på grund av mängden leksaker och klätterträd de har.

Det viktigaste är mängden aktiviteter som finns inomhus för att göra katten nöjd. Ibland kan det räcka att det är två stycken katter för att de ska vara nöjda.

MonicaLagerquist
2

Om du ska köpa en skogis.Tänk på att en som annonseras/säljs  som Norskskogskatt är en långhårig huskatt.

Rasen heter Norsk skogkatt.

Stolt ägare till tre La permer

Katthemsmatten
3

#6 kommentar är högst relevant. Annars kan jag rekommendera att man köper en hemlösing som är några år. Då ser du vad du får för typ av katt. Och så låter du den vara inne. De allra flesta katter som gått hemlösa föredrar att slippa uppleva det hårda livet ute igen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Louise.e.t
0

Tack för alla snälla & snabba svar!

Jag har läst på lite själv nu under dagen av de tre olika raserna, då det är speciellt dem tre som vi är sugna på. Den som jag kände skulle passa oss bäst är Ragdollen.

Då min kompis även har två stycken Ragdollar har jag även fått se hur dem är i temperament ett flertal gånger, och precis som du Myrrami skriver (#3) så är dem lugna, keliga och har ett rent allmänt supertrevligt lynne! Glad Dessutom som ett plus i kanten är dem otroligt vackra Flört

#6: Tack! Det visste jag inte faktiskt, bra att veta!

Myrrami
0

Ett plus till för ragdoll är att de flesta har väldigt lättskött päls för att vara långhåriga. De blir inte toviga lika lätt som andra långhåriga raser.

Slashignore
0

Jag tycker inte den norska skogkatten är speciellt päls-vårds-krävande. Har själv 2 vuxna norska och 1 huskatt (långhårig). Och ingen av dem kräver direkt någon pälsvård. Nakna katter kräver ofta bad istället (de blir feta) och katter med väldigt mjuk "baby" päls t.ex. perser behöver mycket pälsvård.

Jag tycker att den norska skogkatten är den perfekta katten. Men jag är ju partisk då! Sen kan jag säga att jag har en huskatt och han trivs jättebra inne och är latare än latast. Det där med att raskatter är bättre som innekatter är nog bara bull. Men raskatter föds ju upp inomhus i 99% av fallen medans vissa huskatter kanske redan vid 12 veckors ålder är vana vid att vara ute.