vilka tjön bassar ihopp
hej jag ska skaffa 2 katter. Jag vet att jag ska ha en hona men spelar det någon roll vilket tjön det är på den andra.
Det kan jag inte svara på däremot kan jag upplysa övriga iFokus medlemmar om att TS är ett barn! 
Det kan kanske vara lämpligt att om möjligheten finns ta ett syskonpar, då är de redan vana vid varandra 
Och tänk på att kastrera, chippa och vaccinera dina katter 
Om du väljer katter av olika kön får du vara noga med att det inte blir kattungar innan kastrering…
okej. vi kommer antagligen att få från samma kull

Om du ska ta från samma kull så är det lättast att ta två av samma kön.
Annars får man vara väldigt vaksam på när de blir könsmogna så de inte parar sig. Man måste kastrera innan de hinner para sig. De förstår ju inte att de är syskon och att det är en ruskigt dålig idé.
Jag har en honkatt på 1 1/2 år och en hankatt på ca 5 år. De trivs fint ihop, men jag tror att det nog har mer att göra med katternas personlighet än kön.
Om katterna kommer från samma kull så är de ju uppvuxna tillsammans i 12 veckor innan de flyttar, så du kanske den som har katterna nu även kan säga vilka i kullen som verkar trivas ihop.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Jag håller med #5, uppfödaren vet ju vilka i kullen som passar ihop
Så länge ni ser till att kastrera innan det kan bli ungar så går det bra med en hane och en hona. Min hankatt var 16 veckor när jag kastrerade honom om jag inte minns fel (kattungarna får inte tas från sin mamma förrän de är minst 12 veckor gamla). Det är bara att fråga veterinärerna som finns i närheten av där du bor hur tidig dom kastrerar katter. Lycka till med kissarna!
Försök att hitta en uppfödare som föjer SVERAK:s regler…om du inte vet vad SVERAK är så googla det :)
vi har inte hittat nån vi ska köpa katt av en. vi hollar på att leter på blocket
#8 Kolla noga så att katterna är vaccinerade, avmaskade och kollade :)
Och att de är minst 12 veckor gamla. Hoppas ni hittar det ni söker! :)
Ang kön, så brukar inte det spelar någon roll.
Billigare att kastrera hankatter dock, om man vill tänka så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu är det ju inte ditt ansvar, utan dina föräldrars.. men köp aldrig en katt som är yngre än 12 veckor!
Det är nämligen lag på att kattungarna måste vara minst 12 veckor innan de flyttar från sin mamma. 
Är det något du undrar över så är det bara att fråga här på katter.ifokus. Det finns många här som är jätteduktiga på katter och som gärna hjälper till! 
Jag har ingen aning vilket kön som passar bäst tillsammans, om de nu kommer vara från samma kull kommer dom växa upp från början med varandra och det kommer troligen bli lättare. Problemet att ta en hona och en hane är att man kan missa när de blir könsmogna och därför kan de råka para sig med varandra, det gäller att ha koll ;) Jag kan tillägga att jag får hem ett syskonpar, en hona och en hane den första Februari, dom passar bra ihop hos uppfödaren iaf :)
Enligt min erfarenhet så passar två killar bäst ihop, oberoende om de är syskon eller ej men givetvis bättre om de är faktiskt bröder.
Det har aldrig riktigt fungerat hemma hos oss att ha en hona och en hane. Då de växer upp ändras honan och blir konstig mot hanen. Det är som om hon bara inte tål hanar då. Jag har sett det ske fyra gånger hittills utan några undantag så därför har jag brukat hålla mig till att bara ha hanar. Då kan jag tillägga att honorna och hanarna har varit kastrerade men avskyn för hanen har ändå uppstått av någon konstig anledning.
men passar två honor ihopp
#13 Ja det kan de absolut göra. Det handlar om individerna helt enkelt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 Två honor kan absolut passa fint ihop!
Om de kommer från samma kull så kan man se lite grann på hur katterna leker och myser tillsammans. När dina föräldrar och du har bestämt er för att åka och titta på katt så kan du be uppfödaren om att få komma och titta på katterna kanske två eller tre gånger innan ni hämtar hem dem och inte bara en. För då lär du känna katterna lite också.
Det kan alltid vara bra att lämna en tröja eller något hos den som katterna så attkatterna blir lite vana med den nya lukten i sitt nya hem sen. När jag hade kattungar hos mig en gång så gjorde vi så med de som ville köpa katterna.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!