Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1101 ggr
natalia_mb
0

Att ta hem ny katt...

Jag funderar starkt på att ta hem en kisse från katthem.
Mit hjärta klappar verkligen för katter, och vill göra detta för att hjälpa de katter som inte har något hem.

Själv har jag en liten kattunge hemma på 13 veckor.
Är det någon som har någon erfarenhet utav det här?

Jag vill ju att de ska komma bra överens och bli som bästisar, för deras egna skull. 

Vad bör jag välja vuxen katt eller kattunge som min katt?
Eller spelar de ingen roll ?

Tacksam för råd :)

[PysselMatten]
0

En fråga…har du kattungens mamma med?

natalia_mb
0

# 1 

Nej, bara kattungen.. vad dum jag är, råka trycka fel!
Kattungen är 13 veckor gammal!

[PysselMatten]
0

#2 Okej…

LinaLj
1

Det viktigaste är energi nivån hos den nya ska vara så lik den du har nu som det går. Det är ju väldigt individuellt hur lekfulla och busiga katter är så ålder spelar bara in till viss del.

Säg att man har en väldigt busig kattunge, då bör man skaffa en väldigt energirik katt som orkar med att leka med kattungen. Sedan om den katten är 2, 5 eller 10 år spelar mindre roll. Går man bara på ålder så kan det ju hända att man får en mycket lugnare kattunge som tycker att det är jobbigt att den andra bara ska leka och busa. Då kan man få stressade katter.

Det bästa är att ta kontakt med katthemmet och berätta vad du har för katt där hemma och fråga om de har någon som passar. De flesta katthem är väldigt duktiga på att para ihop katter och de känner ju katterna på hemmet bäst.

natalia_mb
1

Tack så mycket för hjälpen!! 
Ska till katthemmet idag, så får prata med dom och hur min kisse är så att hon får en kamrat som går bra ihop :)

Gatukorsning
1

TS - Va bra att du funderar på attskaffa en kompis till din kattunge! Kul!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Tilla_
1

Min erfarenhet är att det är lättast att para ihop kattunge med kattunge men det behöver inte betyda att det inte fungerar att ta hem en vuxen till en kattunge eller tvärt om. Jag tror det svåraste är att para ihop två redan vuxna katter. Som #4 säger kan man försöka para ihop katter med ungefär samma energibehov. :) Lycka till, så bra att du vill ta en misse från katthem också. Kyss

vinteralvan
1

Lycka till.

Josefa
1

Enklast också att välja en katt som redan är van vid andra katter.