Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 836 ggr
Noa-Nisse
1

Hur ska jag göra?

Jag har idag varit och hämtat min lilla 12 veckors kattunge.

Jag ställde transportburen vid en skyddad plats och öppnade den så att han fick ta det i sin egen takt. Det började bra, han kom ut efter bara några få minuter. Han luktade litegran och kollade läget. Sen såg han att man kunde krypa under soffan… Så nu har han varit där i flera timmar… Ska jag försöka locka ut honom eller ska jag låta honom vara?! jag menar, han borde ju bli hungrig eller nödig…

Hjälp mig?!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[tlundegard]
1

Kan du inte ställa mat och vattenskål vid soffan och låta honom spana in läget ett tag? :)

[PysselMatten]
0

Precis så gjorde min tjej med i början :)

Inget att oroa sig för, det känns nog tryggt där under…men han kommer fram så småningom

Min tjej är 6 månader nu och hon envisas fortfarande med att tränga sig in under soffan och ligga där ett par timmar och sova

[Sol69]
0

Låt honom vara han känner sig trygg under soffan.. kommer nog fram när ni sover och spanar in läget. ha bara mat och vatten så han ser det. Men jag hoppas att du började med att visa honom var du har lådan. det har jag alltid börjat med när jag fått hem en liten kattunge.

Kram sol

Noa-Nisse
1

Jag har nu satt fram kattlådan vid soffan och sen satt vatten och matskålen vid andra delen!

Hoppas han vågar sig fram under natten =)

Noa-Nisse
1

Tack för tipsen förresten =)

[PysselMatten]
0

Vassego Tungan ute

Noa-Nisse
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjohoo!! Lyckorus!!!

Bara för det var han inne i kattlådan och kolla läget men gjorde inget, men nu har han iallafall varit där =)

Bifogar bild på honom som är tagen hos uppfödaren!

Jag vill bara gulla med honom för han är så söt och fin. Men tååålamod Johanna…. :P

Jag har en nyfiken hund också som gärna vill fram och kolla läget på honom, tur att han är van vid hundar! och som tur är så kan jag platsa min hund så att katten som kommer att heta Felix kan gå fram själv!

ååh nu i skrivande stund är han ute på det öppna golvet och kollar läget :D

Noa-Nisse
3

Finaste Felix =)

Noa-Nisse
3

<3

annieolin
0

Å så söt, smälter här borta ;)

Slashignore
0

Vad är han för ras? :D han är jättefiin!

[Annamaja27]
0

Åh, vilken lycka med en alldeles ny lite kattunge Glad

Jättesöt!

Nevina
0

Jättefin kisse, verkligen!!

Noa-Nisse
1

Åh tack! Själv är jag opartisk och håller givetvis med (;
Renrasig Maine Coon till mamma och vanlig huskatt till pappa, så då räknas väl Felix som en vanlig bonnkatt :)

[tlundegard]
0

Jag hade faktiskt gissat på ren Maine coon, han har verkligen det utseendet! Superfin :)

LoAEmma
0

Precis så där gjorde min första kisse när jag tog hem honom. Ställde också fram allt han behövde vid soffan så de bestyren blev gjorda och sen gick det sakta sakta framåt tills han efter några dagar besiktigat hela lägenheten. Han är fortfarande en försiktig kisse.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Noa-Nisse
0

#15 ja det har han verkligen. Hans mamma var en stor fin maine coon och hoppas på att lille Felix också blir stor =)

#16, Hoppas på att Felix blir en frammåt katt. men det känns lite tidigt att se det nu ;) enligt uppfödaren var han väldigt busig där hemma och hade knappt tid att kela ;P gillade att gå i fönster och välta ner saker (; hehe

Får se hur det blir här hemma  :P

LoAEmma
1

Ja det blir säkert bra :)
Min andra kisse hämtade jag för en vecka sen, hon gömde sig inte ett dugg utan kikade direkt runt i hela lägenheten, käkade den andra kattens mat framför näsan på honom osv. En riktig tuffing min lilla tjej <3

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

natalia_mb
2

Super sööööt är han din felix!!!

Det är bara att ge det lite tid.. med min Anabelle tog det ca en vecka innan hon sluade HELT att gömma sig under soffan.. ;) 

Ett tips är att leka mycket med kattungen, det hjälpte mig iaf :)

[WickedAlly]
1

När jag hämtade mina för några år sedan invigde de sitt nya boende med att krypa under badkaret, där låg de ett par timmar. Sen kröp de under soffan istället, och sedan stannade de i vardagsrummet ganska länge så allt fick stå där inne men det funkade ju det med :)

Gatukorsning
0

Inga problem med att katten gömmer sig!

När min honkatt och hennes bröder kom till mig som små utan mamma så bode de under mitt badkar i ett par veckor. Sedan när de blev sådär jättetuffa och jättestora som de själva tyckte så öppnade jag upp dörren till lägenheten, då flyttade de in under soffan och fotöljen. Och så bodde de där tills de vågade sig fram. En kattunge är alltid lättare att locka fram än en vuxen katt tycker jag, en kattunge är mer intresserad av lek är min erfarenhet i alla fall.

Har en vuxen skygg, blyg och försiktig hittekatt som har bott under min säng i över ett år nu. Han är inte lika lättlurad med leksaker kan man säga, men mat är han mycket förtjust i!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!