Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1401 ggr
virkelisa
0

få lite hjälp och info

ny här på sajten.Har en blou russia ca 7-8 år.Är inte säker vi ärvde honom efter en dam som gick bort.Annars hade han blivit avlivad.

jag går hemma med honom om dagarna känns ibland som har småbarn igen

jag har honom försäkrad i agria fast han är innekatt

NU behöver jag lite hjälp

Elvis som heter har nog lite problem med öronen där är svart han skakar på huvudet.Jag har tvättat de med vetriderm har gjort nu i 2 år men det blir inte bättre Vad reko ni?

han är ingen älskare av torrfoder det blir wiskas och royalkanin

kladdmat viskas som godis och sen byter vi runt annars äter han inte

inte jag som skämt bort var så när vi fick honom

börjar även lukta frun munnen

ska man borsta tänder på katt? och vad andvända isådfall?

uch det blev långt

men har någon råd om öron och tänder blir jag glad.

tyvärr tillåter ej ekonomin gå för ofta till vetrenä

Fridaaaa
1

Alla katter behöver försäkring, oavsett om den är inne eller ute, så det är toppen att den är det :)

Veterinär behöver kolla öronen, kan vara skabb om du har otur.
Jag hade låtit en veterinär göra grundlig undersökning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mymlan
0

Låter som öronskabb gå till veterinären så får du antingen stronghold eller advocate

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Josefa
1

Och han behöver kollas i munnen också. Behöver antagligen få tänderna fixade om han luktar väldigt illa ur munnen. Hans ålder kan du se i stamtavlan.

IceJossan
6

Kontakta veterinär, redan idag (ju tidigare desto bättre). Öroninflammation, öronskabb och annat äckel i öronen, tex svamp, är vanligt och besvärligt. Dålig lukt ur munnen är också jättevanligt och beror ofta på munproblem, tex dåliga tänder eller inflammerat tandkött. Det blir värre med tiden om han har dessa problem, så kontakta en veterinär snarast så han slipper besvären så snabbbt som möjligt :)

Millann
0

När min kompis katt fick öronskabb använde veterinären Frontline Comp i öronen på katten. 0,1ml i varje, och efter 10 dagar skulle man göra rent med öronrens. Öronskabben försvann, vet dock inte hur många veterinärer som använder sig av det.

IceJossan
2

#5 Tyvärr är det inget att rekomendera längre, man har kommit på att det är högst olämpligt, så det bör inte göras. Numera är det Stronghold som häller, det droppas i nacken. Man ringer sin veterinär för att boka besök och är det öronskabb så får man recept.

Ratzo
1

Har han haft öronskabb i 2 år :o

I can't drown my demons, they know how to swim.

Millann
0

#6 oj! Då ska jag aldrig åka till den veterinären iaf! Ändå var detta för bara någon månad sen, att inte veterinären blivit uppdaterad om detta då.

UlrikaD
2

Om han har gått med öronskabb i 2 års tid så har han troligtvis även svamp. Har man mer otur så även öroninflammation.

Om det man gör hemma inte har fungerat på 2 år så är det väl en liten vink om att man måste göra någonting annat.
Problem med öronen, vad det än är kan ju vara väldigt smärtsamt för en katt. Och 2 år låter ju hemskt.

Stronghold är det som rekommenderas och fungerar bäst på öronskabb. Men här kan ju behövas andra saker också, antibiotika t.ex. Men det vet man ju inte förrän katten får träffa en veterinär.

Angående tänder så har jag haft väldig tur med mina katter, men där har man väl uppfattat det så att ju snabbare man får hjälp med tandproblem desto lättare är det att fixa till.

virkelisa
0

oj oj lite missförstånd jag skrev lite otydligt.

nej han har inte haft problem 2år jag har hållt på att tvätta öronen 2 år.

jag tror inte det är skabb har tittat med förstoringsglas och ser inget mer än att han är svart i öronen

men ni har rätt det är nog bäst försöka få han åtminstonde hälsokontrolerad

vet någon en vetrenär i malmö att rekomendera

virkelisa
0

vi har ingen stamtavla på honom

Mymlan
0

#10 Det svarta är skabb djurens bajs skabb djuren de är längre in i örat o kan ses i microskåp.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Fridaaaa
0

#10 Man måste ha microskåp för att avgöra och se det :)

Jag tycker att fågelkliniken är bra, ialla fall med smådjur :)

Slashignore
0

Kanske missförstår nu men… katten är 7-8 år gammal och ni har tvättat honom i öronen de 2 sista åren… men han har fått problem med öronen nyligen?

Niiinah92
0

#13 visserligen säger de att alla sällskapsdjur är välkomna men katter ligger inte inom deras område så jag skulle rekomendera TS att gå till ett annat ställe just för att detta handlar om katt.

Fridaaaa
0

#15 Finns dem som har katt som "område" som är dåliga med ;)