Polis jagar aggressiv katt
Polis jagar aggressiv katt
Sverige 04 jan 13:08
Polisen i Bengsfors jagar en aggressiv katt nära Dalslands camping, efter att den attackerat en äldre kvinna i hennes hem.
När kvinnan låg i sängen och sov under nyårsnatten tog sig den blågrå katten in i bostaden, hoppade upp i sängen och bet och rev kvinnan. Den skadade även kvinnans egna katt så svårt att den fick avlivas.
- Det var som en mardröm, säger kvinnan som fick uppsöka en vårdcentral till SR P4 Väst.
Polisen har ställt ut fällor för att fånga in katten.
Såg detta i nyhets notis på blocket.. Synd det ej fanns en forum tråd katter i media..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det är inte katten det är fel på…det är ägaren som skapat problemet från början…
Nyårs natten…en rädd katt då med andra ord…det smäller ganska bra då…alltså människans fel att katten agerade som den gjorde…
#1 Det är inte säkert. Kan ju vara något annat som har hänt, behöver inte vara ägaren.
Kan ju varit en vildkatt med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En förvildad katt skulle knappast ta sig in i ett hus och attackerat en sovande människa.
För mycket dricka för kvinnan?
#4 Varför skulle en sällskapskatt göra det då? Något av det måste det ju vara, heller hur?
En rädd katt tror jag… Nyår är djurens skräckhelg! Anser inte att det är djurets fel utan människans dumhet!
#6 Ja många djur blir tyvärr rädda.
Vi hade bara en "fontän" som typ inte låter ett smack, borde alla köra med :)
Vi har inga fyrverkerier alls…det räcker med att titta på alla andra som skjuter… :-)
#8 Vi bor ute på landet, så skjuter typ inga här ;)
Men de är inte dyra, skräpar inte ner och låter i princip ingenting så :P Och mina kissar bryr sig inte ändå om raketer :D Ganska skönt :D
Djur kan snabbt förändras om dom blir rädda eller stressade eller liknande.
Man bör såklart undersöka saken, och katten bör lämpligen inte springa fritt hur som helst när den skapat stor skada.
#9 det gör inte min katt eller hundarna heller…men jag tror att det kan ha varit det som utlöste kattens, som ts skrev om, beteende…tror inte att en katt attackerar oprovocerat
#11 Ja kan mycket väl vara så tyvärr
#5 Det ska mycket till för att en förvildad katt som blir skrämd tar sig in i ett hus med människor, för at ta skydd. Däremot så skulle en tam katt gärna slinka in genom ett öppet fönster för att gömma sig.
#11 katt ej attackerar utan anledning jo det kan de om de får/fått en knäpp i skallen. När jag var ca 13 år gammal så blev jag utan anledning attackerad av min egen katt, hon var 2 år, jag hade revor i ansiktet av henne, katten blev svart i ögonen när detta skedde. Vi fick veta att även hennes syster blev tokig/galen. För jag skulle kunna gå från mitt rum till t ex toaletten så fick jag gömma min kropp bakom ett täcke annars flög hon på mig. Vi avlivade henne. Efter detta så kunde jag ej vara bland svarta och svart/vita katter dem var jag livrädd för. Idag klarar jag av det.
Det kanske var så att kvinnans egen katt var ute under nyårsnatten, blev skärrad av fyrverkerierna och råkade i slagsmål med den likaledes skärrade grå katten, som förföljde den in genom kattluckan och attackerade kvinnan.
Jag låter mn katt tjej vara ute, men på nyårsnatten håller jag henne inomhus 
#16 Samma här! Men ska tilläggas att vår katt inte ens reagerar på fyrverkerier och smällare. Hon sover lugnt vidare! 
#17 Det gjorde inte våran heller…som tur är 
#18 Ja, det är en himla tur! Varken mina gerbiler eller katten bryr sig ett dugg. Däremot höll vi henne inne, då det under nyår förekommer en hel del alkohol, och det i kombination med fyrverkerier känns inte helt lyckat. Då håller jag hellre katten inne.
#19 Jag håller med…har två hundar (en labbe och en schäfer) som inte heller bryr sig om fyrverkerierna, men av hänsyn till våra djur så har vi inte själva skjutit raketer på 11 år 
En av mina katter blev rädd för fyrverkerier. Tror det blev i samband med att dom var precis utanför lägenheterna och sköt raketer.
Men det har gått bättre och bättre och i år satt hon och kollade ut genom fönstret t.o.m :)
Men det var inte någon i närheten av lägenheterna i år heller, så vet inte om det finns en risk att hon kan bli rädd om det smäller närmare.
Nä det där med fyrverkerier är bara onödigt :P
Vi hade mest smågrejer som inte lät så mycket. Några lite större raketer, men vi tog det lugnt. Mysigare så!
Huset är ganska ljudtätt dock, så det hörs inte så mycket in faktiskt. Jag litar på att katten inte skulle springa rakt mot några som smäller fyrverkerier, men jag litar inte på att andra inte ska få för sig att rikta dem mot katten eller liknande. Tyvärr är det ju många som dricker alkohol innan man skjuter raketer, vilket jag inte alls förstår. sprängämnen = nykter i mitt tycke.
Vill man ha fyrverkerier kan man ha dem som vi hade, 100 skotts, låter typ ingenting, och sprutar fina färger typ :D
Så polisen har alltså satt ut fällor för att fånga in katten. Hur vet de att det är rätt katt de får i fällan? Vaktar de även fällan kan man ju undra…
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Dessutom kan man ju undra om inte poliserna har nåt bättre för sig än att jaga förskrämda katter 
Särskilt på nyårsnatten…

Och det är ju knappast en vildkatt som har gjort detta. Dels för att kattluckan lär ju vara på tok för liten för lokatten, dels för att lokatten är inte så förtjust i att vara där det finns folk och dels för att om den lokatt hoppat upp och klöst/rivit personen i fråga i ansiktet så hjälper det knappast att åka till en vårdcentral för att bil omplåstrad. Skulle rekommendera akuten i stället.
Förlåt mig nu. Men det är viktigt att inte förväxla vildkatt med förvildad katt. Långt ifrån samma sak.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#27 Ursäkta att man skriver olika beroende på dialekt och vart man kommer ifrån.
Här heter det vildkatt till förvildade katter.
#15 Låter som en rimlig förklaring #28 Jag förstod vad du menade Det som förbryllar mig är att polisen lägger resurser på att leta efter en antagligen skräckslagen katt…det måste väl finnas riktiga brott att utreda, eller?
#29 Okej vad bra :)
Tyvärr vanligt att poliserna inte lägger energi på rätt saker :S
Ja, ordet vildkatt till förvildade katter är inte så konstigt. En förvildad katt är en (för tillfället åtminstone) vild katt = vildkatt. Helt förståeligt enligt mig i alla fall. Jag tror vi alla förstår vad som menas med ordet i sammanhanget, eller hur?
#31 Tydligen gjorde inte #27 det :/
# 28 Jag tror inte alls att det har med dialekt att göra. Snarare okunskap hos många, därmed har jag inte sagt att du inte vet vad en förvildad katt är. För det tror jag att du vet.
Det handlar helt enkelt om två helt olika saker. En vildkatt = lokatt i Sverige, det finns inga andra vildkatter här (men det finns i andra länder). En förvildad katt = en katt som är mycket skygg och vaksam mot människor och som oftast är utefödd.
Det är viktigt att skilja på dessa begrepp.
#14 Kanske medfött fel då, men oftast beror djurens reaktioner faktiskt på ägaren/människor runt omkring eller att djuret hamnar i en "farlig" situation. En hund som sover kan tex hugga om den blir väckt hastigt även om den i vanliga fall inte skulle göra en fluga förnär…det är nedärvda naturliga instinkter som gör att djuret reagerar på en människas handling (i de flesta fall, självklart finns det undantag) Men oftast är det människors dumhet och okunskap samt förmänskligandet av våra djur som leder till attacker och oönskade beteenden…
#33 Det är det inte okunskap i alla fall :)
Jag tog det som att du trodde att jag inte visste :)
#34 Jag har inte varit med om någon hund som har försökt hugga eller liknande om de blivit väckt :) Det är inte så vanligt.
#33 Det viktiga var att vi förstod vad som menades med vildkatt i sammanhanget, och det gjorde vi…okunskap tror jag faktiskt inte att det handlade om i det här fallet…om man läset TS inlägg så står det att katten var blå/grå…vad jag vet så finns det inga lodjur i den färgen 😉 känns onödigt att hänga upp sig på smådetaljer…
#36 Det beror på hur man väcker hunden…om man hoppar på den hastigt och den sover djupt så är deras första instinkt att hugga…
# 35 + 37 förlåt om jag vart sarkastisk i tonen tidigare, men ibland blir jag bara så frustrerad över användningen av begreppet vildkatt. Det har tyvärr en negativ klang, och min erfarenhet är att det ofta kopplas ihop med LST och skygga katter. Som LST heller inte verkar ha mycket för…men det är en annan diskussion. Men vi är nog på samma bana och vet alla vad som menas egentligen.
Idag blev jag riven i handen av en mycket rädd och skrämd kattunge på ca 4 månader som i vanliga fall är en trygg och försiktig individ. Under rådande omständigheter var den tokskraj och betedde sig därefter, enbart av rädsla. En rädd katt gör de mest oväntade sakerna, och jag tror faktiskt mer på att det är någons skrämda katt som har smitit in i kvinnans hus. Svårt att tro att en förvildad katt går in i ett hus bara sådär, även om den är rädd faktiskt.
Ett djur som blivit skrämt har som insinkt att försvara sig…
#38 Beror på hunden, många hundar gör inte det, om de har bra psyke :) Jag har aldrig varit med om en hund i min närhet som bitit om den blivit väckt hastigt, bryskt eller liknande :)
Morr har jag hört men aldrig hugg.
Hundar är avlade idag oftast att inte göra det, av olika anledningar.
Jag har då aldrig varit med om det, träffat många hundar ;)
#41 Jag har blivit biten i ansiktet av en hund en gång, helt oprovocerat. Den sov iofs inte. Men den var uppenbarligen inte överförtjust i min blotta närvaro. Denna hund hade en lång tragisk historia bakom sig innan den kom till oss, och ja, det var en rashund som inte är ansedd att vara aggresiv alls i sitt sätt.Men som sagt, dess tragiska bakgrund av (ofrivillig?!) vanvård hade tyvärr satt sina spår.
Trots detta så älskar jag hundar ändå!
#42 Ja förmodligen var det pga att den har haft dålig bakgrund som utlöste det :)
Synd när folk vanvårdar och missköter djur :S
Kan vanvård vara ofrivillig?
#44 i just det här fallet så tror jag ändå det. Personen i fråga hamnade i personlig kris och klarade inte av att ta hand om hunden. Detta hände för 25 år sedan, och när mina föräldrar fick reda på detta så ville de få bort hunden från stället så snart som möjligt för att den skulle slippa lida. Hunden blev inte slagen där men det finns många andra sätt att vanvårda ett djur på. Så på så sätt menar jag att det var "ofrilligt", eftersom personen inte klarade av att ta hand om den.
#45 Ja det låter som att det var pga det.
Ja det var ju inte frivilligt då.
http://www.expressen.se/gt/katt-som-attackerade-kvinna-har-fangats-in/
Polisen har fångat in katten..
Ingen förvildad katt då med andra ord…eftersom den hade en ägare…
Våran grannes tama dobermannhanar hälsade på ett gammalt par som gick förbi. Den ena av de (som var valp) skuttade litet och log så som hundar kan göra. Helt plötsligt blev ägaren anmäld för att hennes hund attackerat detta paret och hundarna fick åka in på koll för eventuell avlivning om agressivitet visas. Men hundarna hade inte ens rör kvinnan och mannen och de hade absolut inte attackerat.
Jag själv bor 2 mil från Bengtsfors och vet att det finns många gamla damer där som överdriver mycket!
Så jag själv tror inte att den gick till attack så som hon beskrev det.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.