Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10296 ggr
[Em_I_Am]
19

Kläder på sina katter?

Jag är så upprörd. Tycker jag ser katter o hundar i kläder, peruker, hattar o glasögon överallt. Vad händer egentligen o vad tänker folk med? Det finns en sida på facebook som heter Luna the Fashion Kitty som handlar om en perserkatt vars ägare klär på varje dag i massa tyllkrafs, rosetter o annat lull-lull. Hon skriver på sidan som om det är katten som skriver o folk verkar bara älska det! Katten Luna har tio gånger så stor garderob än vad jag har. Är det rätt att klä ut ett djur som inte behöver kläder dagligen bara för att man själv tycker det är gulligt och roligt att shoppa kläder till djuret? Är jag bäng som går igång på det här o blir ursinnig? Har skrivit att jag tycker att det är fel att klä ut ett djur på det viset för att man tycker det är gulligt och att man hellre då borde köpa sig en docka. Tyvärr blev jag blockerad direkt o inlägget är borttaget. Sen följde en väldig uppståndelse där hennes över 4000 fans pratar om vilken miserabel idiot jag är. Är i chock!

Jag har nakenkatter och jag kan villigt erkänna att jag faktiskt äger några täcken o en tröja. Det använde jag på min första Sphynx när vi tex skulle ut o åka bil på vintern till veterinären o en gång när vi flyttade. Han accepterade det, precis som den här Luna gör, men jag tror inte att han tyckte det va speciellt skoj. 
Jag vill ändå tycka att det är viss skillnad på att klä en nakenkatt o en långhårig perser. Dessutom är "mina" kläder enbart tillverkade för att göra sitt jobb: vara vindtätt, fodrade för att hålla värmen o täcka kroppen på bästa sätt o samtidigt vara så bekväma som möjligt. Inte en helt onödig princessklänning som min katt får använda hela dagarna varje dag.

Men jag har tom slutat att använda kläder då. Nakisar är inte så känsliga o vi värmer alltid upp bilen innan vi sätter in katterna där. De fryser inte ihjäl de minutrarna det tar att gå från ytterdörren till bilen liksom. Dessutom har jag sytt invändigt foder på mina transportburar som funkar som isolering o skyddar mot kalla vindar. De gillar det tusen gånger bättre o använder dom som sovhus inne hehe.

Men jag hackar inte på Sphynxfolk som sätter på sina katter kläder när det behövs o kläderna fyller ett syfte. Jag väljer bara att inte göra det.

Lunas matte är amerikan o när jag skrev att jag tycker det är fel att göra så mot en katt va det många som skrev till mig att jag är djurplågare som har nakenkatt i kalla Sverige utan att hålla dom varma. Hallå, de är innekatter (även i USA) och vi bor faktiskt inte i igloo's här uppe. Blir så himla trött på egoister som inte bryr sig om vad djuren känner eller tycker.

Några åsikter?

dermot
2

Jag tycker precis som du att det är helt och hållet onödigt och ibland kan det till och med vara farligt för en långhårig katt att få kläder på sig! Beror givetvis på om det är sommar eller vinter…

Men vad jag vill säga är att det gör inte katten gott att få kläder på sig, vet hur många som helst som klär på sina naken katter eller nakenhundar, men det är ju för att de kan behöva det! Det är inte naturligt för en katt att få kläder på sig, det är väl därför den har fått päls (nu riktar jag ju mig åt katter med päls givetvis, som i detta fallet en perser) det är ju meningen att den ska klara sig. Tycker faktiskt det är töntigt…

Det kan vara kul en gång eller två, kanske om man ska fotografera och vill "piffa" upp lite, så kan det väl vara kul med något extra. Men inte till vardags…!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Em_I_Am]
2

Nej precis. Totalt onödigt o själviskt. Om man vill pimpa katten finns det ju massor av fina, häftiga, säkra o roliga halsband man kan ha vid lite speciella tillfällen tex. Jag har några lite finare mina katter har på sig när vi tex åker iväg (typ en gång om året till veterinären så de används typ aldrig haha). Det är egentligen bara till för ifall de skulle rymma så finns där telefonnummer o adressuppgifter ifall folk inte fattar det här med chip. Jag har själv valt att köpa lite blingade halsband för att jag tycker det är ett ok sätt att styla. Sen syr jag massa annat fint o roligt till katterna som kattsängar, sovpåsar osv. Det är superkul o väldigt uppskattat. Dessutom får katterna SJÄLVA välja om o när de vill använda sina saker o hur varma de vill bli.

Ägaren säger hela tiden att Luna aldrig visat att hon ens bryr sig om kläderna o så kanske det kan vara. Men alla de andra som ser på den här sidan o tycker det är sååå bedårande o köper sig en stackars katt, inte för att de är så intresserade av djuret i sig, utan för att de vill ha något gulligt att klä ut precis som Luna. Tänk om DOM far illa då? Man har ju ändå ett visst ansvar när man lägger ut bilder på det viset. Tycker ju jag.

AgnetaB
6

Självklart är det ju helt vansinnigt o det förstår väl vilken sund människa som helst. Kan även tycka att det ej är helt sunt att föda fram djur som kräver kläder mm.

noir
3

#3 Hur menar du där? uvecka gärna :)

En ras som inte är gjord för vårt klimat ska den inte avlas fram här?
Vet många hundar spciellt i vinthundsklassen som inte klarar vintrarna så bra alls här. Min vän har en whippet vars öron fryser sönder så hon har en hundmössa på honom vid en viss temp ute för att hans öron inte ska frysa sönder och sen täcken/hund overaller.

För att återgå till katt så finns det flera katter som inte klarar vårat klimat heller och jag ser inte något fel i att klä katten i kläder. Men då ska det vara för att få upp värme och funktion för djuret inte för att få den att se söt och löjligut. Jag klär mina katter i "hundtäcken" som min mamma sticker när vi ska ut och gå i rusk väder. Hon bryr sig inte och hon är en Cornish rex så utan täcken skulle hon frysa ute. Jag klär inte på dom innomhus för skojsskull.

Mona22
3

Tycker bara det är löjligt med såna som klär upp sina djur. Skaffa en docka istället för att fjanta med djuren. det är okej att klä på ett djur om den fryser ute, oavsett hund eller katt men annars är det bara löjligt.

Josefa
1

Idioti. Tycker så synd om de stackars utspökade småhundarna som bärs omkring i väska. Köp en j*vla barbiedocka istället.

Minka040
1

Här hemma finns flera sphynxar, det enda de drar över huvudet är filtar och täcken när de myser i knäet/sängen. Skulle aldrig spöka ut dem, i normal rumstemperatur går de inte runt och huttrar. Mina hundar har dock täcken till vintern, men de är enbart där av praktiska skäl. Även amstaffar fryser om rumpan när snön kommer! :)

Ren maskerad och klädbyten in absurdum är till för människor, räcker inte det så rekommenderar jag också en barbiedocka!

[Em_I_Am]
1

Håller med er alla (utom AgnetaB men det är väl ingen överraskning eftersom jag har nakenkatter hehe).

Men det spelar ingen roll vilken ras jag hade haft. Jag hade haft innekatter i vilket fall eftersom jag anser att man får bo bra skyddat långt ute på landet om jag ens skulle komma på tanken att släppa ut dom ensamma. Fast jag hade helt klart hellre byggt en stor rastgård. Här har jag en innätad balkong där mina katter får vara hur mycket dom vill. Jag klär inte på dom när de vill gå ut där. Sphynxar är mycket tuffare än man kan tro och går självmant in när de fryser.

De är allihop sel- o koppelvana men tycker inte det är roligt att vara ute. Världen är läskig tycker dom så de slipper. De visar inga tecken på att vilja gå ut mer än på balkongen heller. Men jag aktiverar dom mycket inomhus o kattanpassar mitt hem också.

Skulle jag gå ut med dom i koppel om vintern hade de fått ha täcke eller sån där hundoverall.

Inomhus har de inget behov av kläder. De fryser inte i rumstemperatur men de är däremot värmeälskare så här finns gott om filtar, sovpåsar osv de gärna ligger under eller i. Då väljer de själva när de vill gotta sig i extra värme o när de fått nog lägger de sig ovanpå. Med kläder kan de inte välja själva. Människan väljer åt dom o det gillar jag inte. Katter är egensinniga o ska så få vara :)

Jag tycker också den här människan o alla andra som spökar ut sina djur är sjuka i huvudet. Jag kan inte förstå varför de vill ändra sina djur för att tycka de är sötare. Mina katter är sötast i världen i mina ögon helt utan kläder. Människan målar till o med kattens klor med nagellack. En perser precis som andra långhårskatter behöver pälsvård. Varför kan inte det räcka för ägaren för? Menar… Borsta varje dag och bada + föna (vet inte hur ofta man gör det på perser) borde väl räcka för en perserägare. Sen är det väl vanligt att de har lite rinniga ögon o behöver i så fall hjälp med det. Att dessutom sitta o hålla fast katten medan man målar klor, klär på kläder, sätter fast rosetter i pälsen o håller på är bara synd om katten. Även om den kanske accepterar det.

Jag har en i många ögon underlig o "hemsk" ras men jag låter de åtminstone få vara katter och jag kan säga att de är lyckliga katter som inte på något vis lider.

Blir arg o ledsen när jag ser folk göra djur till människor på det viset. Säkert samma människor som hade tvingat sina små döttrar vara med i skönhetstävlingar för barn om de haft några :P

[Em_I_Am]
2

Nej, det va visst inte nagellack. Det är nailcaps så klart…. Ännu bättre. Hennes puckade ägare sätter gummi-"tutor" på katten så hon inte kan rivas, kloa sönder möbler o mattor.

Men hon kan inte heller klättra som en katt ska. Visst, det är bättre än när de tar bort klorna helt, men va fan!? Orkar man inte riskera att en katt sätter klorna i inredningen ska man inte skaffa katt heller. Katt har klor o katt kloar (men för det mesta på klösbräda/träd om man har någon), gilla läget. :@

EddaM
0

Jag håller med er, helst det med klorna. Dum sak! Måste medge att jag pimpat min katt några gånger när det har varit special tävlingar på utställningar men det är ju för en kort stund. =) Och kanske klätt ut någon katt i tomteluva för att fota. Men jag skulle aldrig hålla på att klä ut mina katter varje dag, köpa en massa olika kläder osv. Har inte ens halsband på dem, för de skulle få märken i pälsen efter dem. (innekatter). Meeeen det finns några riktigt snygga halsband med blingbling som jag önskar att jag kunde ha på katterna vid speciella tillfällen =) Hmm..kanske får skaffa mig en korthårig katt =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

EddaM
0

dubbelt =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mona22
0

#10 men det är ju tillfälligt och inget du gör för att du tycker det är såååå sött och måste visa för halva sverigeTungan ute

Har satt halsband på min krulltott för foto och spexCool

[Em_I_Am]
0

Hehe jaa men klart jag också har gjort något lite roligt några gånger. Satte en strumpa på huvudet på Mums som hatt. Fotade för minen va oslagbar o sen tog av den. Det är en helt annan sak. Någon gång på skoj en kort stund är inget att reta upp sig på. Jag har ett foto på min hund när hon levde som jag älskar. Hon har stora solglasögon på sig. Men jag hade inte älskat kortet om jag vetat att jag tvingat henne ha dom på sig i mer än de minutrarna det tog för mig att ta kortet. :P

Blingade halsband är också en annan sak. Har också som sagt just det till speciella tillfällen. Men mina speciella tillfällen är just när man åker bil eller när vi haft kalas. Är så lätt att något barn inte stänger dörren o katten slinker ut. Eller ja, jag nojjar över det även om jag går o kollar dörrar osv. Då är det skönt att iaf ha halsband med telefonnummer osv. Och ska man ha kan man ju lika väl ha något vackert ;)

Hehe kan tänka mig att halsbandet liksom försvinner i fluffet lite. ^^

jollycox
0

Håller med er! Bara dumt och onödigt att sätta på katten kläder och krimskrams. Det är okej med en enkel tröja för att vara varm men inte massa tyll och klänningar. och en perser behöver knappas hjälp att hålla sig varm.
Mina katter får ha jul och nyårshalsband på sig Flört

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Buffaomini
0

Mina katter skulle spöa mig om jag började klä dom i kläder. Testade en min halsduk bara för att. Gick en stund.

Dom har så mycket päls och är så fina så dom behöver inte kläder.

tycker synd om alla som klär ut sina djur. okej om dom inte har päls och måste ha extra skydd. men inte för att vara en uppklädningsdock åt ägaren!

[Em_I_Am]
0

Skönt att läsa att ni instämmer. Ska sluta titta på Lunas sida nu för jag blir bara arg o ledsen. :(

AgnetaB
0

#4 jag tycker inte det behöver utvecklas då man kan läsa ditt svar o det bekräftar min åsikt.

[Emma--]
0

Det är ju en sak om syftet är att djuret inte ska frysa. Men annars förstår jag inte varför man ska hålla på och klä ut sina djur. #3 menar du allmänt att alla ska kunna gå utomhus då? För det är nog inte många djur som behöver kläder inomhus.

[Em_I_Am]
1

Fattar inte heller problemet med att ha innekatter som inte är anpassade för vårt utomhusklimat.

[Lillfjanten]
0

för mig spelar det ingen roll om en katt har en tröja på sig så länge det inte stör rörligheten. hundar har ju det ibland, så varför inte en katt? så länge katten inte mår dåligt eller störs så stör det inte mig heller.

[Em_I_Am]
0

Katten jag syftar på har tyllkjolar o princessklänningar på sig hela dagarna, varje dag. Rosettklämmor på skallen o färgade gummitutor på klorna så hon inte kan klättra eller göra sånt som en katt ska kunna få göra.

Lite skillnad på en tröja ibland. Även fast jag själv som sagt inte klär mina katter längre trots att de är nakenkatter allihop.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har täcken, overall och även skor på hunden men det ett måste när det är kyligare ute. Jag anser att många köper "tufft" för att väcka lite blickar är inte min grejj. Dok anser jag inte sånt som djurplågare om djuret inte lider av det. Nakenhundar vet jag behöver ofta smörjas o en del köper tunn tröja som täcker deras hund för itne bränna den.  Glasögon vet jag en hund som faktist har men det är pga han åker sidovang på husses hd :) Så där ser jag väl vitsen oxå, men jag kan även se vitsen att skaffa solglasögon till djur som vistas ute eller ha kepa på dom. Det är betydligt skönare även för djur att skydda ögonen vid stark sol. Jag vet om en nakenkatt som trivs med ta på sig ändå är hon helt innekatt men tar på sig någon långärmad tröja eller pjamas som jag kallar de andra för. Så det är väl lite upp till var o än, dok anser jag att djur är djur inget annat. Man ska inte klä djuret så den stör den eller att den ser plågad ut.

[sakring]
0

Men katter är ökendjur och inte gjorda för vårt klimat. Men det ärr ingen av mina som har kläder på sig utomhus men de är ute mindre närdet är kallt.

[Em_I_Am]
0

Nej jag ser verkligen inte syftet med att sätta solglasögon på djur. Sol i ögonen har de tålt att ha i alla tider. Det är vi människor som inte "tål" det och väljer solglasögon. Inte dom.

Keps, skor, glasögon eller kläder utan syfte är förkastligt enligt mig. Måste man så måste man men då ska det va bra grejjer anpassade för djur.

[Forest]
0

24 ja, men solen är inte som den vart i alla tider

[Em_I_Am]
0

? Du menar UV eller vad menar du?

[nataschaj]
0

Jag kan tänka mig ha ett täcke på min framtida spynxh om det är så att det är kallt i hemmet och om den fryser, men de ser jag inte som kläder

Och på sommrarna, ja dem borde väl inte ta någon skada av solen då, och då behöver dem inte ha nån klädes plagg heller, kasnke man smörjer in dem vid solskydd (inte så påläst ännu, men de kommer)

Men annars, så finns de saker man kan göra som håller djur varma och kalla, utan kläder.

Min tik har overall på sig, vissa dagar när de är snö och kallt ute, förra året va de verkligen kallt ute. Men när de regnar å de, nej då får hon allt klara sig utan.. Hon måste lära sig att tåla kylan.Man måste ju lära djuren att tåla kylan, i alla fall hundar, naken hundar kanske de inte går med, men rästen.. höj maten och vänjdem redan nu med å vara ute ett par timmar om dagen, då bygger dem upp fett å päls inför det.

Vanliga katter behöver INTE ha kläder på sig.

[Emma--]
0

Putt

Moast
2

jag hatar när folk klär på hundar/katter kläder… det är inget normaltliv för dem irriterande!!Tungan ute

Moast
2

egentligen tror jag ingen katt vill ha kläder på sig

[Emma--]
0

#29 hata är ett starkt ord, håller du inte med? Vad är ett normalt liv? Fångenskap, ute i en miljö som inte är "naturlig" för katter? Vad är det för fel att ge dom extra värme om dom behöver? Kanske något som hjälper vissa innekatter att få ut i koppel även under kallare dagar? Och det är väl bara positivt om dom kan få sina promenader? :)

Moast
2

promenader?

Mina katter kan gå ut själva… okej hatar är ett starkt ord… men jag tycker inte om dem som klär ut sina djur på något sätt. :P

[Emma--]
3

#32 alla släpper inte ut sina katter på egen tass. Och då alltså t.ex koppel.

Moast
0

okej, det vet jag… men det är kläder och koppel jag inet gillar… Kläder är en sak och koppel en annan. kläder gillar jahg inte för att det ser obekvemt ut på dem och jag tycker inte det är ett kattliv… koppel har jag egentligen inte någonting emot, i alla fall inte om katten aldrig får gå ut själv någon gång.

Moast
0

#21 sa ju också att hon inet klär på sina katter längre, trots nakenkatter dem klarar sig säkert i sådana fall utan…

[Emma--]
0

#34 men det behöver inte nödvändigtvis vara obekvämt. Om en katt som annars lätt fryser så kanske det t.o.m är bekvämt och härligt att få den extra värmen från ett täcke/tröja :) Och om man nu vill ta promenader med sin katt även när det är lite kallare ute. Vilket också kan vara positivt för katten eftersom den då får sina promenader även då. :) #35 kan ju bero mycket på hur man bor också.

Moast
3

jsg tycker som jag tycker och jag är iaf emot kläder på djur. "om" mina katter någon gång fryser så går dem och lägger sig i sängen eller under täcket.

[KilledbySnape]
2

Tycker väl det är jäkligt ONÖDIGT framför allt, att "pynta" katten med klänningar och nagelclips och allt vad det är. Om man skaffar katt för att man vill ha en docka att klä på, så är man fel ute enligt mig! Tycker väl inte det är helt okej… Samtidigt bryr jag mig inte så mycket, så länge katten inte tar skada av det. (T ex att klänningen sitter på hela dagen, eller utan uppsikt, osv.)

Däremot täcken (eller tröjor) tycker jag är helt okej. Och JA, jag tycker faktiskt att det är ok att ha en GULLIG tröja på katten! Liksom, vad spelar det för roll att katten ser söt ut i sitt täcke, samtidigt som det fyller sin funktion!?! ;-)

Att säga att det är taskigt eller respektlöst mot katter - eller ännu värre, kalla det för djurplågeri - tycker jag är att ta i… Så länge katten inte lider eller tar skada så kan det per definition inte kallas djurplågeri… Katten sitter knappast och tänker "oj oj, vad jag ser fånig ut, så pinsamt!". Att överföra våra känslor på dem är väl att förmänskliga sin katt om något.

Om någon vill ha en söt tröja på sin långhåriga katt, när de går i koppel på vintern, så rör det inte mig. Jag har bättre saker för mig än att sitta och döma människor eller störa mig på dem sålänge inget djur tar skada.

Jag förutsätter då givetvis att täcken &c sitter utan att skava, hindra kattens rörelser på något sätt, och inte gör katten för varm t ex.

Moast
2

jag fattar bara inte varför… om ens hamster hade fryst hade man inte direkt sattit på den tröjor…Flört

noir
3

Jag håller med folk som klär på en katt onödiga kläder eller kläder som får den att se löjlig ut o.s.v
Men en "tröjja" Alltså inte en människo tröjja utan täcke som är gjort efter en katt för att den ska hålla värmen. Det har jag inget emot.

Vet en Cornish som frös så den knappt kunde göra annat än ligga under filtar för att den har tappat all päls pga stress i f.d hem. Den älska sina katt tröjjor som gör att den kunde röra sig och göra vad den ville utan att frysa. Katt tröjjor är ju ungefär som hund täcken som man tar på hundar när det är kallt eller ruskit väder.

Har själv en Cornish som inte klarar kallare klimat, hon tycker om sin katttröjja som är stickad. Det gör att hon kan följa med ut när hon känner för det. Hon går som en hund i koppel. Att inte ta ut henne för att det är kallt när det finns en lösning som varken katten eller jag har något emot tycker jag bara är korkat.
Skulle aldrig låga mina katter gå ut på egen tass. Har två som bor med mina föräldrar som får göra det och all ohyra dom råkar ut för och måste medicineras bort och elaka människor m.m Har åkt till veterinären med ena för att någon tagit tag i kattens svans och slängt iväg henne. Bör jag säga att kattens psyke nu mer inte är som det varit och främlingar och gå ut utanför tomten nu mer inte är möjligt.

[four_ferrets]
3

Jag har en kattunge som behöver varm jacka på sig när vi är ute och går promenader då hon inte har fått sin vinterpäls än.

Moast
0

ja jag har hört vad alla ni tycker, men det finns också vissa som håller med om att en katt är en katt och borde få gå ut för sig själva och bara leva livet!  :P

Kakaokaka
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte läst några andra kommentarer

Jag tycker inte det är något större fel på att klä sina katter, men som du säger, det är inte särsilt fint eller kul för katten att ha en massa onödiga klänningar och så. Men varma tröjor på vintern kan ju vara gulligt och skönt för katten också. Jag tycker det bara är konstigt och inte det minsta gulligt att klä ut sina katter i klänningar och glasögon men det är ju inte plågeri. Kläderna ser ut att sitta hårt med tanke på om katten är långhårig, men dom gör oftast inte det :)

Bild tagen från google på en varm tröja, det är gulligt

Moast
0

jag fattar bara inte varför man köper en katt som inte tål vårat klimat!?

MonicaLagerquist
7

#44 Det finns inga katter  förrutom lodjuret som tål vårt klimat.Den katten som vi har som tamdjur nu är ett ökendjur.

Stolt ägare till tre La permer

Seglarina
2

Nu har jag varit inne på Facebook och tittat på det TS refererar till. Jag blir bara ledsen, allt är ju väldigt fånigt. Den katten får ju inte vara katt någonstans. Fåniga ballerinakläningar ock tutor på klorna. Sen (och nu får alla perserälskare ursäkta) katten har ett geneteisk fel som man avlar på när nosen sitter mellan ögonen. Många perserkatter kan ju knappt andas. Hur kan man göra sånt? Det är så otroligt konstlat alltihopa, jag blir bara ledsen.

En vännina till migkan tala med djur. Ni får tycka vad ni vill om det. Men hin hade också talat med den katt som hon hade i sin barndom. Hon och hennes systrar hade klätt ut den i babykläder och kört runt i barnvagn (dom var barn alltså, vilket ju i någon mån kan ursäkta handlandet). Det visade sig att katten hade känt sog otroligt kränkt av behandlingen. Vad ska då inte den stackarskatten på Facebook känna, hela världen ser.

Skulle det då inte räcka med Photoshop säger jag.

saksaken
0

Huh, jag vågar inte ens kolla upp sidan för jag kommer nog flyga i taket och börja gråta/bli arg Obestämd. Nee djur finns inte till för att människan ska ha en leksak! Sånt blir jag knäpp på

Moast
0

jag tkr inte ´heller att en katt ska ha kläder… jag anser att kläder på djur kränknig på hög nivåååå….

!!!!!!!!!

Moast
0

45# men mina katter tål klimatet! :) tkr det e ett bättre liv för dem då att ål klimatet bättre än andra som behöver ha kläder på sig för att slippa frysa!

Men mäniskan e ju rätt så egoistisk med tanke på att vi föder upp dem raserna som inte egentligen hör hemma i vårat klimat som måste ha kläder på sig! och inte kunna gå ut utan bara sitta i ett hus och kansk emöjligtvis få en promenad ikoppel ibland! ;(

TKR inte att deras liv låter riktigt skojjjj! ;(

[Emma--]
5

#49 Katter hör inte hemma i vårat klimat. Finns även de med längre päls som tål kyla dåligt. Och för dom flesta blir öronen väldigt utsatta.

Men människor är alltid egoistiska. Annars skulle vi inte hålla husdjur som vi gör. :) Går alldeles utmärkt att ge dom ett roligt liv även om dom är inne hela vintern.

Seglarina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#50 skrivet av Emma--

Håller med dig Emma. Det är ju bland annat det missförstånd att katter tål vårt klimat som har gjort problemet med hemlösa katter så stort.  Jag i princir endast haft sk vanliga bondkatter, dom är ute och springer mycket på somrarna (bor men flit så att det är så ofarligt som möjligt). På vintrarna är dom ute i mycket mindre omfattning. Hade jag haft katt, eller hund med tunnare päls hade jag också satt på dom något slags plagg när vi gick ut om jag trodde att det behövdes.

Men jag tycker att vi fjärmar oss från trådens tema. Den här personen på Facebook har tagit det här med kläder för djur till en helt annan nivå skulle jag vilja säga.

Jag försöker alltig att inte vara fördomsfull och inte dömma, men ibland är det svårt. Tycker kanske det är att gå långt att påstå att det är djurmisshandel det är frågan om, men…

Jag tänker nu lägga in en bild på offret ifråga, så jag varnar känsliga läsare att blunda nu.

[Emma--]
1

#51 Ja alltså dom där kläderna har ju inget syfte som att hålla katten varm.

Nä sånt där gillar jag inte oavsett vilket djur det handlar om.
Såg ett program på animal planet där dom hade nån show med massor av katter som var utklädda i olika teman.

[Emma--]
0

här hittade jag en länk med fler bilder där det även finns katter med små peruker..

http://stylefrizz.com/201008/cats-fashion-show-good-or-bad/

Jessicahagstrom94
1

varför inte skaffa en docka om man vill klä på något?

jag tycker det är helt fel att sitta och klä på sina djur med en massa kläder. tror inte direkt att det är många katter som vill ha kläder och uppskattar när en människa klär på den med tröjor och hattar och allt vad det nu är.

Seglarina
2

#53 skrivet av Emma--

Såg i din länk att det även var en katt som blivit tatuerad!Gråter DET måste vara djurplågeri! Men djur anses ju som en ägodel och det får man göra vad man vill med.

Moast
0

stakars katten…

thildatessie
0

Stackars kisse… tycker inte att man ska ha kläder på katter om dem inte är tex sphynx eller annan ras som lätt fryser.. kanske inte ens då.. (inomhus). Ute kan jag mycket väl förstå att man tar på den något om man tex ska till vet men inte annars..

Moast
0

57# jag tkr oxo att det är fel att ha kläder på katter inne.. tex ute finns det ju ingenstans att värma sig men inne finns det många möjligheter! :)

thildatessie
0

#58 precis! Mina är fina som dem är (huskatter) Glad

Moast
0

59# mina är oxå huskatter, dem är väldigt mysiga tkr jag! =)

thildatessie
0

#60 visst är dem!Skrattande

[Emma--]
0

Kan ju faktiskt bli lite kyligt även inne. Som när det är -30 (även om det inte är helt vanligt) så håller sig inte värmen lika bra i den här lägenheten. Då skulle jag personligen kunna tänka mig att använda en tröja/täcke så att katterna får det varmare även när dom går runt i hemmet. Istället för att dom kanske ligger hela dagarna under ett täcke. Nu är detta väldigt ovanligt att det blir så pass kallt men ändå :P #55 undra om det var äkta. Såg inte riktigt ut så tycker jag, men man vet ju aldrig.

[Emma--]
2

Sen angående att det blir kränkande. Dom få gånger jag prövat kläder på mina katter så reagerade dom som första gången dom fick pröva koppel. Att det blev "konstigt". Ena katten däremot blev van direkt och gick runt i sin tröja som om det inte vore något konstigt. Tror det är mycket våra reaktioner som avgör hur katterna reagerar också. Skrattar folk när katter får på sig en tröja, ja då är det kanske inte konstigt om katten känner av detta.

Moast
0

men vrf har folk på sina katter tröjor/täcken när det e så hinla ovanligt att dem fryser inne då =)??

[Emma--]
1

#64 för att det ändå händer? Nu har mina ändå päls, och temperaturen inne brukar hålla sig ganska bra. Men det kan antagligen variera beroende hur man bor, och hur just deras katt är. Sen kan det ju vara bra att vänja vid tröjan/täcket innan man går ut.

saga97
1

såhär tycker jag .. människor ska hålla kläder för sig själva och djuren ska ha sin päls för sig själv

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

MonicaLagerquist
2

#66 Men nu finns det ju katter som fryser.Är det okej att låta katten frysa bara för att du tycker att katter inte ska ha tröja på sig?

Moast
2

jag tkr att katter e pälsdjur o fattar inte varför vi sk ahålla på o födda upp katter utan päls som folk håller på med tröjjor o täcken som det våre ens barn!? :)

MonicaLagerquist
4

#68 Ja det är dina åsikter men nu finns det nakenkatter och vissa männniskor kan bara ha nakenkatter.Ingen tvingar dig att ha dem.

thildatessie
1

#68 håller med dig fullt ut! Älskar alla djur och tycker både att nakenhundar,sphyns-katter,nakenråttor och skinnymarsvin osf är superfina men jag vill inte köpa någon.. ev omplacering av smådjuren då men inte från uppfödare för att stödja aveln..

saga97
1

¨monica det är ju för att människor inte lät dem ha sin päls och så avlade dem på katter tills de blev utan

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

MonicaLagerquist
2

#71 Nej det är en naturlig mutation ingen som människan har gjort.

Moast
1

72# det e väl inte naturligt att katter som e pälsdjur inte har någon päls.

tkr också att djuren utan päls kan vara fina. och jättesöta.

men tkr oxå det e fel att stödja avel på dessa djur som oftast inet får ett naormalt kattliv i vårt samhälle idag =)

thildatessie
4

#73 måste få fråga vad ett normalt kattliv är? Dem flesta nakna katterna får ett jättefint liv inne Glad Jag har mina katter inne och ser absolut inget fel med det :)

Seglarina
0

#62 skrivet av Emma--

Det vore ju fantastislt skönt om det inte var äkta. Men kan katten vara still medan man målar undrar jag?

[Emma--]
0

#75 tänkte mer eventuellt photoshop. Har för mig att jag läst något om att den där bilden ska vara fake. Tack och lov.

zoolatri
3

Det här återkommande argumentet om att man inte ska skaffa djur som inte klarar vårt klimat… En av mina hundar är av rasen dansk-svensk gårdshund. En ras som funnits i Sverige i minst ett par hundra år och det är en av våra nationalraser. Men de har ingen underull och har inte heller utvecklat någon sådan. Så alltså har de klarat sig ändå i många år, annars borde man väl avlat dem annorlunda? Det är ju inte så att vi bara har/har haft polarhundar i Sverige. Samma gällande katter, de utvecklar inte så mkt vinterpäls att de klarar extrem kyla, de anpassar sig istället efter temperaturen och håller sig mer inne i värmen när det är riktigt kallt. Både vår dansk-svenska gårdshund och vår släthåriga foxterrier(engelsk ras, där den har varit/är en arbetande ras) behöver kläder på vintern när det är riktigt kallt. Mina cornishar behöver också kläder om det är kallt och de ska gå ut. Förstår inte varför det är ett problem faktiskt. Jag klär djuren vid behov, inte för mitt eget nöjes skull.

Moast
0

74# alltså jag tkr inte det e så himla stort problem med katter som e innekatter. men när jag menar ett normalt liv menar jag att man inte ska klä på dem!=)

Vems idee var det egentligen som kom på kläder på djur?? :S

Seglarina
0

#76 skrivet av Emma--

Att använda Photoshop när man vill förändra en katts utseende, ta på kläder och så vidare är ju väldigt bra. Det tycker jag ju att hon på Facebook ochså borde ägena sig åt istället.

thildatessie
0

#78 okej då förstår jag :)

Moast
0

80# tkr inte alls det e ngn större fara med katter som inet går ute..liksom om man inte har möjligheter till att släppa ut den så e ju det enda att ha den inne! =) men kläder avsjkur jag! =0)

Moast
0

jag tror verkligen att en katt inte kan skilja på en klänning eller en tröja..om båda sitter "bra" så fattar nog inte katten skilnaden egentligen? så ja tkr att det e lika hemskt momt katten att klä på den en tröja som att klä på den en klännig! :)

thildatessie
1

#81 okej, jag har mina inne av både den anledningen men sen för att jag inte vill släppa ut dem till farorna heller. Dem trivs med sina sele-promenader :)

#82 fast jag tycker att om katten är helt naken eller har mkt tunn päls och fryser då ska man se till att den inte för de som ägare, med en tröja/täcke. Men då bara för att den ska hålla värmen, inte klänning eller liknande..

thildatessie
0

#77 om du syftade på min kommentar så menade jag sphynx.. Men det är MIN åskit och jag har INGENTING emot dem som väljer att ha nakna djur.

zoolatri
0

#84 Jag syftade inte på någon speciell, det verkade vara en återkommande kommentar:)

thildatessie
0

#85 okej Glad

Wand
8

Min cornish är nästintill naken under vintern och fryser lätt. I vår lägenhet blir det väldigt svalt även med värmen på och hon måste ligga under täcke för att inte skaka av att hon fryser. Att i det fallet skaffa en tröja (som hon självfallet inte ska få några obehag eller funktionsnedsättningar av) är enligt mig helt okej, vilket jag också planerar att göra. Att då få kommentarer som "men skaffa inte en katt som inte tål vårat klimat!!!!!" etc känns ju rätt fånigt. Jag skaffade en katt som jag älskar och trivs med och hon mår toppenbra som innekatt, de flesta djur vi har är inte anpassade efter våra klimat. Hästar behöver täcken vid vissa väder och temperaturer, våra vanligaste hundar behöver ofta täcken under vinterns kyligaste dagar och jag tror faktiskt att en välpälsad utekatt skulle bli väldigt glad över att få ha en varm tröja/täcke på sig när den tvingas springa runt i -30 grader. Att klä på sina djur för värmens skull är okej, men att klä dem i en massa onödiga accessoarer för att det är sött är enligt mig inte okej då det då helt tappar sin innebörd. Sedan skäms djur väldigt lätt och att klä på dem klänningar och stå och fnissa och gullegulla med det hela kan nog många djur stressas av. Kom dock inte och prata om att det är fel att ge sina djur en onaturlig tillvaro genom att bara värma dem med hjälp av kläder - seriöst… en utekatt lever inte ett normalt kattliv, ett normalt kattliv är i det vilda, o-avlade i sina respektive miljöer, så ska man gå och strida för ett normalt kattliv så får man nog strunta i att ha katt över huvudtaget. Jag och min Quackie trivs då bra i våra onaturliga liv. :)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Gatukorsning
0

Gick in på sidan som TS nämnde för att titta hur det såg ut. Döm av min förvåning då katten inte var så utspökad som jag ändå hade förväntat mig, men jag kollade ju heller inte igenom särskilt noga, rullade mest ner sidan för att se. I hälften av bilderna hade katten inte mycket mer än sin päls på sig vilket känns naturligt för en perser. Men jag försod ändå att denna kat har blivit någon slags utklädningsdocka som spökas ut med peruker, tofsar och hattar. Just denna katt kanske inte bryr sig nämnvärt (vad vet jag), men med tanke på att de tydligen bor i Mexiko för tillfället så har jag verkligen svårt att förstå syftet med att klä på en perserkatt.

Täcken och tröjor för katt och hund som har en funktion har jag absolut ingenting emot. Tvärtom, jag skulle tycka synd om till exempel en amstaff som var ute i vinterkylan på promenad utan något täcke. Det vore djurplågeri att låta hunden frysa så.

Sen så skrev någon om att den hade sytt isoleringsskydd till sina kattburar (tror personen i fråga hade en spynx men är inte säker), vilket jag tycker var ett toppenbra förslag!

Båda katterna i mitt hem är innekatter, bor inte så till så att jag skulle kunna ha dem ute då det är (tro det eller ej) både mycket trafik i området och en hel del rävar. Den ena är en mycket skuttig och sprallig bondkattsfröken som definitivt inte skulle fixa att bli utspökad med en klänning eller någr sådant tjafs. Den andra är en skyggis så spöka ut honom med en batmandräkt eller tofs skulle definitivt klassas som djurplågeri…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Slashignore
0

Jag skulle själv aldrig klä ut mina djur eller ta på dem kläder. Men jag hade regntäcke och vintertäcke på min häst och det är ju ingen som säger något om?
Så min åsikt är att sålänge djuret inte har något problem med kläderna d.v.s. har nytta av dem och ej obehag och att de fyller en funktion så anser jag att det är helt ok att ha kläder på dem. Typ i form av regntäcke elr en varm tröja. Men tycker att det är ett ganska onödigt beslut på en katt eller hund ändå då de oftast är inne och katter som är utekatter ska ju knappast ha på sig något då de bara lär fastna och så.

Gatukorsning
2

#89 En hund måste ju ut på promenader flera gånger per dag oavsett väder. Och har man då en amstaff till exempel fryser väldigt lätt så ser jag absolut inget fel i att låta den ha ett hunddtäcke anpasat för just det vädret. Det vore inte snällt att tvinga hunden att frysa annars.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Slashignore
1

#90 Som jag sa så tycker jag att sålänge djuret har nytta av kläderna och ej obehag så är det ju jättebra med kläder. Men då ser jag det mer som regnskydd eller ett vintertäcke. Jag skulle inte kalla det kläder. Men att ha på en rosa ulltröja inomhus på sin perser tycker jag är väldigt underligt. Tror att du förstår vad jag menar.

marabo_
0

Jag tycker inte det är fel att klä sitt djur i en tröja om den är utomhus eller ett specielt tillfälle men gränsen går när man sätter på sitt djur tyllkläninngar och puffpuff och tiaror osv… varför undrar jag? ifall en katt fryser så kan den gå och lägga sig under ett täcke! och katten ska inte klä ut sig för mäniskors skull! men detta med kloskyden kan faktisk vara bra för vissa katter men inte för att katter inte ska kunna klättra!

-Cissi-
0

Djur som fryser naken katter, katter med lite pälls, naken hundar, hundar med kort pälls  mm tycker jag det är okej att ha kläder på för att det fyller ett syffte, att hålla dom varma.

Att sätta annat "krims krams" på djuret bara för att det är gulligt är fel.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Slashignore
0

Ett gulligt halsband eller en fin sele är så långt som jag skulle kunna gå för att "utsmycka" min egna katter.

Gatukorsning
0

#91 ok, då missförstod jag dig förut med begreppet kläder. Jag tror vi tycker likadant i denna fråga. Glad

Fridaaaa
0

Djur ska inte ha kläder på sig.
OK ett sött halsband eller om djuret MÅSTE ha kläder på sig, t.ex nakenhundar. Men inte för att det är sött. Enbart för ett BRA och VETTIGT syfte, "bara för att det är sött eller fint" är ingen vettigt syfte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wony
2

Som jag ser det är det bra om man kan ha kläder på sitt djur som fyller en funktion, t ex om djuret fryser, måste skyddas mot regn osv. Men samtidigt ser jag absolut inget fel i att det samtidigt ser sött ut. Det ena utesluter inte det andra…

Exempelvis har ju vi ett halsband på vår katt, då hon är utekatt. Dels för att andra ska se att det är en tamkatt, dels för att vi har vår spårningstagg på halsbandet (så vi kan hitta henne om hon sprungit in i någons garage eller så) och då kör vi på ett riktigt snyggt halsband när vi ändå ska ha ett. Varför inte?

Sedan tycker jag att det kan vara okej i viss mängd vid något särskilt tillfälle, t ex för att ta fina julfoton eller så. Tror knappast att katten lider av att ha tomteluva eller liknande på sig i några minuter. Eller som vår katt, som älskar att gömma sig i julpyntet… Flört

Men det finns ju en gräns någonstans, där det gått till överdrift.

[RMSLiners]
2

Rätt löjligt när ett djur blir en accessoar, har till och med hört folk säga "vår hund är den perfekta accessoaren" och liknande. 

Jag kan erkänna att jag sätter ylletröja och vintertäcke på hunden men det har ett syfte dvs att hon inte ska frysa ihjäl utomhus med tanke på hennes jätte tunna päls. 

Men katten, långhårig och tjock päls, han får på sin höjd ett sele på sig (utomhus) men aldrig någonsin att jag sätter kläder på han. Så löjlig han skulle se ut då och jag kan inte tänka mig det skulle vara minsta bekvämt för honom och ha all sin päls ihopp tryckt mot kroppen under en tröja eller dylikt, jag själv känner obehag i kroppen av bara tanken.

mickiz94
0

skulle aldrig sätta kläder på min katt. en katt har en päls som skyddar dem.

“It's easy to look at people and make quick judgments about them, their present and their past, but you'd be amazed at the pain and tears a single smile hides. What a person shows to the world is only one tiny facet of the iceberg hidden from sight. And more often then not, it's lined with cracks and scars that go all the way to the foundation of their soul.”
Sherrilyn Kenyon, Acheron

mickiz94
0

förutom naken katte då.

“It's easy to look at people and make quick judgments about them, their present and their past, but you'd be amazed at the pain and tears a single smile hides. What a person shows to the world is only one tiny facet of the iceberg hidden from sight. And more often then not, it's lined with cracks and scars that go all the way to the foundation of their soul.”
Sherrilyn Kenyon, Acheron

[Emma--]
0

#99 Vissa katter kan ju bli lite frusna ändå. 

Jag prövade tröjor på mina katter och när vi var ute på promenad gick det bra och dom frös inte lika mycket.
Men tror i övrigt att dom inte gillar sina tröjor så dom får nog hellre stanna inne när dom tycker det är för kallt ute. Lite tråkigt att det bara blir en kort period som sommaren för dom vill sällan vara ute på våren och hösten. Är ju en sån bra aktivering att vara ute på promenad :)

Wony
0

#101 Vår katt är inte superförtjust i att gå i sele, men går däremot med en vart man än går. Vågar inte sätta tröja på henne när hon är lös dock, annars hade det varit lättare att gå långpromenader med henne även vintertid. Tungan ute

[Emma--]
0

#102 Nä är nog lite för riskfyllt med tröja när katten är lös OM det skulle hända något :)

Va mysigt att ha med sig katten på promenad sådär. En promenad med mina katter innebär typ att sitta vid en buske och stirra några minuter. Röra sig ett par meter och upprepa :P  Som mest fick jag med mig dom runt ett kvarter, och det tog lång tid ;P

Wony
0

#103 Ja, hon gillar ju att kasta sig rakt ut bland buskarna, och då vill jag absolut inte att hon ska riskera att fastna. Sedan kan hon ju bli skrämd trots allt, och sticka iväg. Även om jag inte tror att det lär hända i första taget. Tungan ute

Men det är jättemysigt, hon brukar hålla sig inom åtminstone 20 meter ifrån en, ibland springer hon före, stannar och tittar på en, som för att säga "kom nu matte, vad du är långsam!" Men har hon sele är hon ganska tråkig att gå med, men jag har inte testat med längre koppel. Det kanske blir enklare då, men eftersom hon ändå går så fint bredvid en känns det onödigt att träna hela tiden med sele, även om jag gärna får henne att "gå fot" även i koppel.

Däremot ska jag sy en "låda" som är stoppad för att sätta in i transportburen, för att värma/stoppa drag utifall att vi måste åka iväg med henne under vintertid! Glad

[Emma--]
0

#104 Nä är ju en ganska onödig risk :)

Låter roligt :)

Det är nog en bra idé :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.