Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4267 ggr
[Isen1981]
5

Min katt leker m bajs...

Hejsan… Jag har ett problem med min annars helt underbara 6 månaders katthona Kiiwi. Fick hem henne när hon var 13 veckor och hon har varit HELT rumsren från första stund… Hon älskar att bära (?) runt på saker, bär på hårsnoddar, småbollar och leksaksmöss…hon bär dom upp och ner för trappan (släpper dom gärna från översta trappsteget för att sedan springa ner för trappen, hämta leksaken och bära upp den för trappen igen för att upprepa proceduren). Hon är en aktiv katt och mitt problem uppkom för några veckor sedan då hon började hämta bajskulor och kissklumpar ur lådan…hon bär ner sina nya "leksaker" på bottenvåningen där hon leker med dem…Någon som vet vad det beror på eller hur jag ska få henne att sluta… Tacksam för goda råd!

[Isen1981]
0

Kanske ska tillägga att jag städar lådan varje kväll…men det tycks inte hjälpa…

viktoria91
0

Min och min sambos katt brukar sno mössor, strumpor, vantar och en tröja med lurvig insida jag har och springa runt med och leka. Apporterar gärna med små möss också. Så den biten är nog knappast konstig. Men att hämta kiss och bajs? Det låter inte så kul för din del.=P Om du städar lådan flera gånger om dagen?

[Isen1981]
0

#2 Ja det gör ja…som "tur" är så tar hon bara torra klumpar…men det är underligt…

viktoria91
0

#3 Ja verkligen. Är hon själv eller har hon nån kattkompis att leka med?

[Isen1981]
0

#4 Hon är ensam katt men har två hundkompisar hemma…

[Isen1981]
0

Hon tycker inte om att vara ute heller…hon går bara ut frivilligt när det är mörkt ute…och då vill hon in efter nån timme igen…

LoAEmma
0

Låter som hon ersätter leksakerna med bajset, så töm lådan oftare, ge henne fler leksaker och om det skulle funka skulle säkert en kattkompis vara det allra roligaste för henne :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Isen1981]
0

#7 Tyvärr har vi ingen möjlighet att skaffa någon kattkompus till henne…hon har mycket leksaker…bollar, tygmöss, gummisnoddar mm som hon oxå leker med…jag får tömma lådan flera gånger om dagen och se om det blir bättre då…Har bytt Kattsand för ett tag sen, undrar om det kan ha med det att göra kanske…

[Isen1981]
0

Finns det ingen annan som varit med om liknande beteende?

Starfall
1

Jag har 2st 6 månaders kattkillar som också leker med bajs som dom hämtar ur lådan. Och ändå städar jag lådan flera gånger/dag. Funderar på om det kan ha med att göra att dom inte är kastrerade ännu? Dom kanske använder bajsklumparna att "doftmarkera" med? Bara en tanke.. Är din lilla tös kastrerad än? Tänkte bara om det kan ha med detta att göra.

Killarna blir kastrerade den här månaden och dom springer inte lösa utomhus. Anledningen till att dom inte är kastrerade än är för att dom inte kastrerar före tidigast 6 månaders ålder på djurkliniken här. Annars hade dom antagligen blivit kastrerade för länge sedan.

Renor
1

Eftersom hon verkar vara en väldigt aktv katt Glad kan det kanske beo på ren uttråkning/brist på aktivitet.

Testa att ge henne alternativa leksaker, du kanske kan ändra utfodringsmetod så att hon blir ite mer aktiverad. Det finns bollar och liknade som man stoppar inte maten i. Då måste katerna jobba lite, det tar lite tid att lista ut hur de ska få tag på maten och det tar sedan ytterligare lite hjärnarbete för att lyckas plocka ut dem.

Det kan fungera och det kan även vara lnlöst men jag tycker absolut det är värt att testa. Problemet behöver ju inte ha med avföringen i sig att göra. Om det är så att hon är understimulerad tror jag detta är toppen Glad

[Isen1981]
0

#10 Hon ska kastreras nästa vecka :-) Hon är ute och springer på kvällarna redan, men vill helst inte gå ut på dagen när det är ljust… Jag har köpt nya leksaker till henne nu, och peppar peppar så har hon inte hämtat någonting ur lådan efter att vi gjorde det… Tack för tipset med maten…la lite kattgodis i en glasburk, men hon ger upp när hon inte får ut dom på första försöket…

IceJossan
1

#12 Hungern är bästa motiivationen! Håll henne hungrig i rätt många timmar, sen lägger du godis eller mat i glasburken och lägger den ner. Får hon in tekniken så ställ burken upp så småningom. Kör så varje dag! Det kan vara träligt i början men när hon väl fått in tekniken så öppnar det upp för nya aktiveringsmöjligheter och hon behöver inte hållas hungrig. Jag har 4 katter som inte gillade att arbeta för maten. Nu har alla fått in tekniken så de fiskar duktigt efter maten - de har inga matskålar längre utan fiskar ut minikrukor som jag limmat ihop till en slags mataktiveringsbräda, och så har de en PET-flaska med ett par hål i som de får greje med för att få ut godis. Försök få din katt att förstå sig på såna här saker, det öppnar upp såna bra aktiveringsmöjligheter när hon väl hajjat :)

[Isen1981]
0

Tack för tipset :)