Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7576 ggr
picksy
0

Förändrades era hankatter efter kastrering?

Har bokat tid för kastrering nästa vecka, min katt är då 5 månader. Men jag är orolig att han kommer förändras och bli tråkig. Är det bättre att vänta lite längre? Vad är fördelar/nackdelar med att vänta?

Afturelding
0

De blir generellt lugnare/mindre upptagna med att leta partner, men är han bara 5 månader så kommer leklusten definitivt vara kvar :) Det finns inga direkta fördelar med att vänta, kattunngar repar sig fortare.

Vår 8-månaders hane som kastrerades vid 6 månader här leker för fullt med vår 4-månaders hona just nu, så tråkig blir han nog inte :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

MonicaLagerquist
0

Lugnare har inga av mina katter blivit efter kastrering men de har mer tid för oss människor.Nu har jag ju oftast kastrerat sent, vid ett par års ålder.Men jag ser bara positiva förändringar hos katten efter kastration.

Stolt ägare till tre La permer

picksy
0

Det var skönt att höra.

Niiinah92
0

Min hane blev inte förändrad på nått vis, samma energiknippe som dagligen hittar på hyss att roa sigsjälv och mig med. Dock har han blivit lite lugnare med tiden men lugnet har inte kommit sig av kastreringen utan det faktum att han blivit mer vuxen.

[NinaCrown]
0

Jag kastrerade min hane när han var ungefär 3 år gammal och har bara sett positiva förändringar. Han är mycket mer social både med oss människor och med den kastrerade honan här hemma. Han har aldrig varit spec människolekig, men leker mer med honkatten Glad Han har även lagt på sig lite nyttigt hull då han var väldigt mager som fertil. Maten gick in och sprutades sen ut direkt ^^'' Han har även slutat skvätta vilket är otroligt skönt kan jag meddela!

Hade han varit min katt från början skulle jag troligen kastrerat honom mycket tidigare för att slippa skvättandet, för det är inte det minsta trevligt samt att det är ganska onödigt att ha en fertil hane som inte ska gå i avel. Hormoner kan vara extremt stressande för katter nämligen.

[kastrullfreak]
1

Har 2 hankatter varan en kastrerades vid 5 månader och märkte ingen skillnad på honom, lika glad och busig som alltid,, den andre kastreraes när han var 1 år för att han skvätte överallt och satt i fönstrerna och skrek för att han ville ut (han är inne katt men fick för sig att rymma flertalet gånger innan kastreringen. så nästa katt ja skaffar kommer absolut kastreras tidigt för skvättandet är verkligen inge roligt.

Vad jag har märkt på mina katter iaf är att de barnsliga hos dom verkar stanna kvar lite bättre om man kastrerar dom innan könsmognad.

Plus om det är en utekatt så är det ju bra att kastrera tidigt så han inte råkar yngla av sig.