Aggressiv eller lekfull?
Vi har nyss skaffat en liten katt till, en liten huskatt på 12 veckor som vi hämtade igår. Det har gått över förväntan (bra) mellan honom och vår "gamla" kastrerade hona som är ca 8-9 månader tycker jag. Första dagen så låg dem tillsammans i soffan och sov, och båda två både äter och går på kattlådan och allt så som dem ska. MEN så vår gamla flicka (började med detta idag/igårkväll), Mini, hon typ… följer efter Odd, den lilla och hoppar på honom och biter i honom och så tills han skriker, då säger jag till, så slutar hon, men sen börjar dom igen efter bara en liten stund. Är osäker på vad det betyder från hennes sida… Hon reser inte ragg, fräser inte, morrar inte eller något sånt så hon kanske bara leker fast lite hårdhänt? Ska jag låta dom hålla på eller ska jag säga till? Eller ja, går det för långt får jag ju säga till vilket som, men ska jag försöka att låta dom reda upp det själv? Känns ju inte bra om det är agg från hennes sida, men det känns inte riktigt som att det är det…
Eller vår gamla tjej kanske är lite svartis såhär i början? Försöker att kela med båda två lika mycket, men det är lite svårt eftersom han är superkelig och vill ligga hos en hela tiden, medan hon alltid varit lite egen och inte är så kelig. Har även sett till så att folk som kommer hit INTE kelar endast med lillen. Någon som har några tips och idéer på hur man kan göra eller något sådant? :'3
Jag tror hon vill leka.
Det är två månader mellan mina katter (8 och 6 månader gamla) och de leker ungefär likadant som din stora verkar vilja göra. Överraskningsanfall verkar vara grejen :)
När vår lilla anlände så lät jag de hållas under uppsikt. Då kunde lillis också pipa till emellanåt och den äldre gav sig. Efter ett tag behövde lillis inte pipa för storan lärde sig vad hon tålde. Ibland fräste lillis och det såg så roligt ut när den större katten backade förvånat.
Du kanske orkar vänta in om hon ger sig själv när nykomlingen piper, så de kan lära sig av varandra hur långt de kan gå och när det är dags att sluta vara hårdhänt?
Ja, jag får nog sluta vara så mesig och låta dom "göra upp" lite själva hehe… Hon låg och slickade honom i soffan innan, så hon hatar nog inte honom i alla fall haha! :) Men jag tror hon blir lite irriterad också när han är så närgången, och då är det ju bra att hon säger till så att han lär sig. Det är bara dom där påhoppen som ser så… allvarliga ut ibland!
Låt dem gnabbas lite, men blir det för mycket så gå emellan. Min äldre katt "mobbade" min nya, samtidigt som de sov tillsammans, så det är inget ovanligt. De behöver vänja sig vid varandra och den katt du haft från början vill väl visa sin plats och att den faktiskt bestämmer här.
Så låt dem hålla på - till en viss gräns. Stoppa dem när det går överstyr.
Sen gör du förresten helt rätt. Ge din andra katt lite extra uppmärksamhet så att den inte känner sig utkonkurrerad och därmed "hotad" av den nya. Det blir säkert bra snart :)
Tack för ditt svar! :)
Har varit försiktigare med att säga till nu, och det går inte längre än att hon biter lite i honom och sedan släpper. Ser mest ut som lek, och för övrigt kommer dom överrens. Tror dom blir ett bra par tillslut haha! :D