En fråga kring min katt
Hej, har en snabb fråga om min katt som jag skulle behöva hjälp kring. Hon är väldigt mager och väger endast 1,5 kg.
Hon blev utstött från sin mamma som liten och jag fick henne + en syster när dom var närmare 3 veckor gamla. Hon levde alltså själv i minst 2 veckor utan mammans mjölk. Har ingen aning hur hon överlevde. Dom föddes på ett stall och stallägaren hade ingen vidare koll på dom. Så dom skänktes till mig.
Idag är dom 9 år och lilltösen väger alltså bara 1,5 kg. Jag har ingen aning om hur jag kan få henne att gå upp i vikt? Veterinären sa endast att jag ska ge henne mer mat, men hon äter bokstavligt talat som en häst! Hon verkar ju må bra i övrigt men folk som varit hemma här påpekar alltid hur jättemager hon är och nämnde även att magra katter oftast kan få massa sjukdomar. Är det sant? Hon är mindre i kroppen och ser ut som en katt på 1 år, mager men det döljs lite av hennes päls då hon är en norsk skogis.
Hur kan jag få henne att gå upp i vikt? Jag ger henne bra torrfoder, tillgång till friskt vatten, kattmjölk, kattgodis och även ost flera gånger per dag. Hade även tagit emot något tips om hur man kan banta en katt då syrran väger 10 kg.
Jag har liksom inte råd att gå till en veterinär hela tiden då dom endå säger samma sak hela tiden.
Togs det blodprov hos veterinären? En del sjukdomar, t.ex överaktiv sköldkörtel (giftstruma), ger avmagring + ökad aptit som symtom. Dricker hon mycket vatten också är det ytterligare ett symtom som bör tas på allvar.
Vad ger du henne för mat? Har hon fri tillgång till det?
Sajtvärd Katter iFokus

Maten spelar enorm roll. Hon mår uppenbart inte bra som det är, och det kan vara matens fel. Hon kan även ha nåt fel i ämnesomsättnigen som gör att hon inte gått upp i vikt som hon borde. Bara för infons skull: Hon antagligen en långhårig huskatt om hon föddes i ett stall och har okänd pappa. Norsk Skogkatt är en ras, inte ett utseende (det är jättemånga som tar fel på det). Endast om mamman och pappan är av samma ras med stamtavla och även hon fått det så hade hon varit raskatt, men många kallar långhåriga huskatter (som är grunden till alla långhåriga raser) för norsk skogskatt eller angora eftersom de är långhåriga. Folk liksom missar att de långhåriga raserna kommer ifrån bondkatter (som numera benämns som huskatter). Långhårsanlaget är en mutation, och folk började avla på de långhåriga katterna tills de fick lite egna utseenden och man började stambokföra dem i kattförbund. Många tror att långhåriga huskatter (som folk kallar blandraser) kommer från raskatter, att de måste ha raskatt i sig, men det är alltså tvärt om - det finns gott om långhåriga huskatter. Bra att veta :) Ang. bantningen av syrran så rekomenderar jag blötmat!
1# Ja det togs blodprov men inget visades där. Min oro är att hon ska pga. magerheten utveckla sjukdomar. Hon har fri tillgång till torrfodret samt vattnet. Ska jag ändra så hon inte har det?
2# Hon är norsk skogis eftersom stallägaren hyrde in en renrasig. Mamman är bondkatt men hon tog alltså efter sin far. Borde jag testa att byta mat? Och kan man isf. ge den ena blötmat och den andra torrt?
Är hon liten i övrigt tex kan näringsbrist i unga fel gjort katten dvärgväxt?
Är hon kollad för mask, parasiter mm?
Hur är hon i magen, avföringen. dricker hon mycket, kissar hon mycket?
Vilket foder får hon idag dvs vilket fodermärke? har du testat näringspasta eller recoveryfoder?
#4 sedan tror jag knappast en stallägare hyr in en renrasig skogis…snarare en långhårig hankat som strök omkring
5# Ja hon är ju rätt dvärgväxt tyvärr. Det är det plus vikten, magerheten som oroar mig att hon har lättare för att få sjukdomar samt att hon inte klarar av det. Vi gjorde en helkoll på henne som inte visade något spår av någon sjukdom med hon har ju återkommande ögonproblem dvs. rinnande och svullna ögon. När katterna har bråkat någon gång och hon blivit uppriven på halsen så tar det som de känns dubbelt så lång tid för henne att läka. Är oroad att hon inte ska klara sig därför vill jag ha upp vikten och imunförsvaret pronto.
Hennes aptit samt avförig är helt ok men hon dricker rätt mycket samt kissar. Vi ger båda katterna Purina torrfoder. Vad är närigspasta? Är det något speciellt för katter som ska få ökat imunförsvar?
Nej det är faktist så att stallägaren hyrde in en renrasig till sin gård. Som omväxling då det alltid kommer kullar med bondkatter och hon kände väll att hon ville sälja lite annorlunda. Det är därför min prinsessa är så speciell då hon var den enda i kullen som tog efter sin far med den långa pälsen, toffsarna på öronen och den superulliga svansen. Färgen också för den delen då dem andra var gråa som sin mamma men min blev svartvit.
Angående pälslängden måste även den korthåriga mamman ha burit på långhårsanlaget eftersom hon fick en långhårig unge. Anlaget bestäms genom ett anlag var från båda föräldrarna där det korthåriga anlaget är dominant.
Två korthåriga katter som bär på långhårsanlaget kan alltså få en långhårig avkomma, men om bara den ena bär på anlaget (eller är långhårig) blir alla ungar korthåriga.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 har hon mycket ögonproblem skulle jag göra ett ögonpaket på henne:
http://www.sva.se/upload/pdf/Tj%C3%A4nster%20och%20produkter/Trycksaker/Kattogonpaketet_webb.pdf
Då hon även dricker och kissar en hel del undrar jag om ni uteslutit diabetes med urinprov hos veterinären?
Näringspsta är en speciell högkoncentrat fodertillskott man kan ge till katt. Man kan säga att blandar man pastan med befintlig mat blir det extra av allt och katten kan få lite skjuss på vägen att gå upp i vikt.
Angående skogishanen har jag fortfarnde svårt att tro att stallägaren fick tag på någon renrasig hane att låna för att sedan ba lämna bort hans speciella avkommor vind för våg och inte ha koll på hur avel fungerar. Släppte stallägaren bara ut hanen till ssina honoor kaan ju även vilken hane som helst parat honan. Att just din hona blev svartvit och långhårig har med anlag att göra. Var mamman grå/blå och korrthårig bär hon 2 anlag som spär ut den svarta grundfärgen. Hon bär också ett anlag för långhår om han är far till den långhåriga ungen.
Din lilla svartvita har bara ärvt ett anlag som spär ut grundfärgen och det behövs 2 för att katten ska bli grå/blå. Din katt bär däremot 2 gener för långhår hade hon burig ett anlag skulle hon blivit korthårig. (Pappan bär också ett anlag därför fick de samma färg som mamman.) Förstår du?
#8 Kan man köpa hem det ögonpaket online? Är det annorlunda än ögonsalva som vi behandlar ögat med för tillfället när det bryter ut? Det konstiga är ju att det är återkommande. Vi baddar även med koksalt.
Ja alltså vi gjorde en helkoll hos veterinären med blodprov, urinprov och allmän undersökning på katten och det kostade mig 1500 kr. Dom är ju innekatter och träffar inga andra så detta borde ju inte hända hela tiden.
Så ni menar att hon inte är en skogis då? Jag har gått runt i 9 år och trott detta, eftersom hon har de kännetecken som en skogis har. Mamman är ju bondkatt och pappan en renrasig så jag trodde ju att dom ärver antigen eller. Någon mix därimellan blir det väll inte?
Stallägaren på det stuteriet har i alla år jag varit där avlat och sålt katter. Det är en del av hennes verksamhet. Hon avlar katter och hästar. Att hon hyrde in en skogis då var inte en tillfällighet då hon ibland hyr in renrasiga katter med stamtavla för att få fram olika sortes kattungar och på så sätt få en varierad verksamhet. Jag såg skogisen med egna ögon men om som sagt min katt inte räknas som det så blir jag ju självklart ledsen och vet inte om jag kan börja se/kalla henne bondkatt.

Om pappan är renrasig och mamman bondkatt (huskatt) så är din katt en huskatt eftersom alla katter som inte har stamtavla klassas som huskatter. Utseende spelar ingen roll, för renras innebär att katten har stamtavla. Så kalla henne huskatt! En skogis är inte bättre än en huskatt på nåt vis. Det låter väl ändå bättre att kalla sin katt döläcker huskatt än skokis? Framhäv att huskatter är lika underbara och fina istället för att bli ledsen över att hon inte är en ras.

Purina är ingen vidare bra mat. Byt gärna till bara blötmat. Mjau och Bozita är blötmat av toppklass med mycket kött, fett och vatten, men inget spannmål.
Fruktansvärt oseriös stallägare som avlar katter på löpande band och lurar i folk att det är skogkatter bara för att dom är långhåriga. 
#10 Blir självklart inte ledsen på det sättet men hon har ju alltid varit min lilla skogis. Systern är ju huskatt/bondkatt och hon är ju lika speciell för det. Tuff avvänjning där.
#11 Jaha okej, det visste jag inget om. Går de andra torrfodren att köpa i mataffären också?
#12 Ja jag har ju gått i flera år och missuppfattat tydligen allt kring min katt. Vet inte om det bara är jag som inte förstod detta med raser och stamtavlor. Visste ej att det endast finns stamtavlade norska skogisar. Trodde det var liknande oss människor, vi är ju alla "djur". Ska jag stamtavla mig själv till kroat för att få vara det lix.
Är hon 9 år och mår bra förövrigt, så tycker inte jag att du ska börja överdriva
gödning av henne. Kanske succsecivt introdusera mat med mera kött & fett.
När vi var på ålderkontroll med min gammelkatt visserligen mycket större (7 kg) fick vi höra att han behövs gödas för han är mager. Veterinären sa att vi skulle inte börja göda honom bara sticka till honom lite extra.
När det gäller bantning av din katt så har veterinärerna ofta bra foder för viktminskning, man skall undvika lightfodren. Jag har bra erfarenhet av Royal Canins Obesity för få ner vikten hos överviktiga katter och den maten kan ju även din andra katt äta även om hon inskall vräka i sig den.
It's a cat's world… adjust! :)
En katt utan stamtavla är en huskatt, oavsett likheter med olika raser. Men det är jättemånga som inte vet om det, så du skall verkligen inte känna dig ensam om det.
Och en raskatt är inte ett dugg "finare" än en huskatt. Stamtavlan är ju bara ett papper. Ett papper kan inte göra en katt finare. Så var stolt över din huskatt, hon är fin som hon är och behöver ingen ras. 
Vad gäller maten tipsar jag också om att gå över till blötmat, både för tjockisen och smalisen. Det är bättre för katternas njurar eftersom de får i sig mer vatten då. Men ibland kan man behöva blanda torrfoder och blötmat en period och långsamt föra över katten på blötmat om det är en riktig torrfoder junkie man har. Vissa katter är enormt kräsna.
Har du kollat om din katt har mask? Mask kan ju göra katterna magra. Det finns ju "kolla masken-test" att köpa på apotek, tror jag.
#14 Jaha spelar det roll vilken slags mat det är? Syftar på om maten innehåller kött, fisk, kycklig osv. Jag ger dem alltid torrfoder med fisk, borde jag testa kött istället?
#15 Självklart det är ju katten i sig som är fin, oavsett stamtavla eller ras. Vi gjorde som sagt en helkoll hos veterinär och tänker att de endå borde kollat det. Men ska kika in på apoteket och köpa en sånn för säkerhetens skull.
Då ska jag alltså byta matmärke och långtsamt vänja katterna vid blötmat. :) Tack för alla tipsen, haha dom var ju små bebisar när dom fick blötmat senast hihiii!
#16 Kolla runt lite här i forumet, det finns fantastiska artiklar om bland annat kattmat. Där kan du te.x. lära dig att man ska undvika att ge katter fisk för det är vanligt att de är allergiska. Det finns info om vad man ska tänka på när man väljer mat till sin katt och andra tips. Angående kostnad och vart man kan köpa mat så är det oftast inte dyrare att köpa torrfoder i djuraffären än i mataffären. Den mat du kan hitta i djuraffären innehåller ofta mer sånt som katten blir mätt av så de behöver inte äta lika mycket. Men tänk på att all mat i djuraffären inte heller är toppen. Kortfattat: mat är en djungel! ;)