Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 881 ggr
LillPom
1

Äldre katt bli tjock?

Hej!

Familje katten Maja har börja lagt på sig ganska så mycket…. hon är 9 år gammal så de besymrar mig.

En släkting flyttade in hos oss och sen dess har hon gått upp i vikt… Han har gett henne de hon vill ha och hela tiden… hon har också blivit kräsen! Vilket hon inte varit tidigare.

Han ger henne nu tror jag mellan 3-4 mål om dagen! Han har flyttat in matskålen till hans rum… så hon behöver nu bara gå 2 meter från maten till sin sov plats…

Idag blev jag riktigt sur då hon har fått två stora tovor vid början av svansen… vilket aldrig varit något problem tidigare.. men jag har noterat att hon når inte dit längre pga fetman.

Hur kan jag försöka förklara på ett bra sätt med bra infomation att han ska sluta upp med detta! Hon åt 2 mål om dagen förut, morgon torrfoder Mjou och kväll deras våtfoder.

Han ger henne nått annat foder nu som ska vara bra… men första ingridiensen är MAJS sen malen majs.. jag tycker inte de låter bra :S

Snälla ge mig hjälp att verkligen få fram budskapet!

Fridaaaa
1

Katter äter i regel ofta, mina äter 3-4 gånger/dag fast småportioner.

Nej mjaus torrfoder är inget att rekommendera.
Acana, orijen, applaws mfl är bättre:)

Du får förklara för din släkting att hon kommer att få problem och det räknas faktiskt till djurplågeri att göra sin katt kraftigt överviktig, för de får problem av olika slag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rumblebee
2

#1 Vad är det som är dåligt med Mjaus mjukmat? Det innehåller ju allt en katt behöver, animalier och vatten. Deras torrfoder å andra sidan…

TS, hur gammal är den nyinflyttade? Och är det ditt hem han har flyttat in till? För isådana fall så tycker jag att du ska säga till på skarpen och tala om för honom att han minsann får ge katten den mat du tycker hon ska äta,  idet rum du vill att hon ska äta.

Fridaaaa
1

#2 Skrev fel, ska stå torrfoder, har ändrat.

Rumblebee
1

#2 Ja men dåså, är lätt att det kan bli fel =)

Fridaaaa
0

#4 Ja lätt hänt när man skriver för fort ;)

vinteralvan
2

Det är er katt och ni bestämmer vart och när och hur mycket den ska äta. Det får er släkting helt enkelt acceptera.