Kattsand som inte dammar
Några tips på sand som inte dammar? Eller dammar minimalt i alla fall 
Extreme Classic som finns i djuraffärer.
Sajtvärd Katter iFokus

Everclean!
Cattia i mataffären dammar minimalt enligt mig iaf, har dock inte testat de andra ovanför.
#1 Extreme Classic har dock börjat damma tyvärr :S I alla fall säcken jag hällde upp ifrån för nån vecka sedan. Jättetrist :S Använder Black label oparfymerad.
Jag har använt samma sand i flera år men nu dammar den rejält så jag måste byta. Parfymfri måste sanden också vara.
Även de bästa märkena dammar en aning, dock är det sättet du häller ur det ur förpackningen som är viktigare. står man upp och bara häller så är det klart det dammar. Sätter man ner öppningen mot sanden eller lådan och sen lyfter försiktigt upp så att det inte blir fritt fall på sanden ja då dammer det inte det lilla minsta ens. Så ha inte brått när du häller upp utan sätt ner öppningen i sanden och lyft försiktigt upp den tills du är nöjd det skai nte falla ur lådan.
Sen när sanden väl är i lådan då dammar tex everclean minimalt.
/Fridaybrew
Självklart häller man (jag) i sanden som du beskriver, men man märker om kvaliteten ändras. Och jo det dammar ändå. Sen är det inte det viktigaste hur man häller i sanden, Dammar den så är det hemskt varje gång lådan rensas.
#4 Är villig att hålla med dig helt, upplevde inte alls samma damm när jag började använda Extreme Classic för några månader sen som jag gör nu…
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag använder PeeWee, det dammar inte alls.
#9 Googlade på det då jag inte visste vad det var, men det går tyvärr bort för mig. Trä- och papperspellets (tänkte på Toa-Lätt) är big no no här hemma 
Vi kör med EverClean Multi Crystals, och upplever inget damm alls när vi rensar lådan. Lite, lite när vi tömmer i, men det gör vi så försiktigt det bara går
jag använder tigerino och tycker inte den dammar alls framförallt inte om man jämför med lerbaserad sand.
det är klumpbildande sand av trä, så inga pellets men vet inte om du var intresserad av nåt alat än lersand.
Det är bara lersand (bentonit) som jag kan ha. Trä och papper går bort.
Everclean, är det var fjärde gratis med kundkort?