Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4645 ggr
LitenPyssling
0

Skakar, dreglar och spyr

Min syster är påväg till vår faster, hon har med sig sin katt då hon kommer vara borta länge och faster ska passa honom. Nu har hon åkt en bra bit hemifrån och han har börjat dregla så det skummar, han skakar och spyr men är uppe och går precis som vanligt. Han är van att åka bil. Hon har inte lyckats få tag i någon veterinär och det är även en bra bit till närmsta. Vad händer och vad kan hon göra? Katten är vuxen och har aldrig visat något liknande, Var pigg och kry innan samt pigg nu. Hon jagar veterinär för fullt!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Imasy
0

Jag vet inte om jag missförstår, men är katten hemma och mår dåligt?

Tänkte om katten sitter med i bilen så kanske den bara blivit åksjuk endå?

vinteralvan
0

Katten mår uppenbarligen inte bra, försök få tag i en veterinär.

Wony
0

Det jag funderar på är om det är åksjuka. Det är ju inte bara människor som kan råka ut för det, utan många djurslag. Om hon åker bil, hjälper det att stanna och låta katten "pusta ut"?

Det är ju jättebra att hon letar veterinär, och jag förstår att det måste vara svårt om det är långt till närmaste, och på en helg dessutom. Det vore ju dock bra om hon lyckades hitta en.

#2 TS skrev ju i sitt första inlägg att systern redan jagar veterinär?

LitenPyssling
0

#1 Hon har redan åkt och är en bra bit hemifrån så hon kan inte vända, närmsta veterinär är en bra bit bort och vi vet inte ens om de har öppet. Hennes mottagning är ur dålig så man får nätt och jämt tag på henne.

Han kan ha blivit åksjuk men jag känner att det är lite för extremt för en "vanlig" åksjuka, dock vet jag inte.

#2 Ja, det är klart han mår dåligt. Veterinär får vi inte tag på, jagar fullt båda två som hon kan besöka och min mobil fungerar knappt och hon själv befinner sig i fjällvärlden där mottagningen är lika med noll mesta delen av vägen så ringa går heller inte bra. Vet inte när hon kommer till "civilisationen" och har mottagning då jag inte vet var hon befinner sig nu Foten i munnen

UPPDATERING
Katten hade lugnat ner sig en halvtimme ungefär, nu har han börjat dregla igen men jag vet inte hur mycket. Syster plockade ut honom tidigare så han fick röra lite på sig och få frisk luft, sedan satt hon med honom i knät och lugnade honom och då blev det bättre men nu har det, som sagt, börjat komma dregel igen.

AgnetaB
0

Vid åksjuka så dreglar de. Är den van att åka så långt, kanske krokiga vägar för då blir mina dåliga?

MonicaLagerquist
1

Det låter som åksjuka helt enkelt.Vart i bilen har hon buren placerad?

Stolt ägare till tre La permer

LitenPyssling
0

#3 Han blev bättre när de stannade till och han fick gå ut lite, hon ska "mellanlanda" hos mig så han får gå på toalett och pusta ut lite mer i lugn och ro.

Han är van att åka långt, vägen är inte så krokig heller men han kan ha haft en allmänt dålig dag kanske? Han har åkt sträckan 4ggr förut om jag minns rätt, minst.

#6 Baksätet, kan det underlätta om hon flyttar den?
Jag vet inte var, tror i mitten men vet inte riktigt var hon har honom.

Kan vi ge honom lite blötmat när han kommer hit eller bör han avstå från mat och bara få vatten?

MonicaLagerquist
0

Så långt fram i bilen som möjligt brukar vara bäst.Jag skulle inte ge katten mat förens han åkt bil klart.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Låt det blåsa lite kalluft rakt på honom eller öppna ett fönster lite så att fartvinden kommer in, det verkar underlätta för åksjuka katter precis som det är det som hjälper allra bäst för mig själv när jag är åksjuk. Kalluft riktad rakt i ansiktet. Värme och instängd luft är det värsta.

Och varken mat eller vatten under resan. Nästa gång inte heller innan resan.

IceJossan
0
Mymlan
0

Och värme gör åksjuka värre..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

LitenPyssling
5

Tack för svaren, allt blev bra när han fick landa hos mig och vila en timme ungefär, han fick ingen mat utan bara vatten. Han sov gott i buren sen när det bar av igen, och nu är allt frid och fröjd! :-)

AgnetaB
0

Vad skönt! Ofta har folk för varmt i bilden då de fryser.

LitenPyssling
0

#13 Min syster brukar kunna ha ganska varmt då hon är frusen av sig.

Jag har en liten beteendefråga till er mer kattkunniga, vad betyder det när katten "smaskar"? Alltså den ser att tugga och som smackar med tungan.

Sedan undrar jag också vad som menas med värre skenattacker, att katten attackerar, biter en gång och slår en gång för att sedan direkt vända och springa därifrån till 2-3 meters avstånd och morra för att sedan gå emot igen och fräsa/morra och smaska?
Till saken hör att katten enbart attackerar från sida/bakifrån och ytterst sällan framifrån. Katten som blir attackerad gör ingenting mer än att bara ligga/sitta och fräsa enstaka gång samt eventuellt morra/stryka bak öronen men detta enbart efter att ha blivit attackerad och inte innan. Det är bara en katt som attackerar, ingen annan.

AgnetaB
0

Jag har alltid friskt i bilen så bekanta fryser men katterna är viktigare:)

LitenPyssling
0

#15 Ja, precis :-)