Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1835 ggr
[Marro98]
0

Snälla hjälp...

Sune har börjat kissa inne…

Förstår inte varför?! För vi har haft honom nu sedan November någongång. Och det är nu dom senaste veckorna som han har börjat. Och han har bara kissat i mammas säng & detta har hänt två gånger nu tror jag.

Vill inte göra mig av med honom… Vill ha kvar min älskade lilla siames<3
Har alltid haft otur med mina katter.. Antingen så har dom blivit överkörda, rymt, bortskickade av olika orsaker eller avlivade..

Vill inte att det ska hända lilla Sune…
Vet inte vad jag ska ta mig till utan honom..

Har ni tips eller råd?
Snälla hjälp mig! Mamma börjar bli trött på det här & jag vill inte bli av med en katt till…

Ska ringa Jan Rise imorgon & rådfråga..

Min moster pratade också om någon sprej som fick dom att sluta med sånt. MAn typ sprejade där som katten inte får lov att göra sina behov.

Snälla hjälp..

Sagolika
0

Kolla upp honom hos veterinär så att han inte har UVI. Är han inte kastrerad så kastrera honom.

Ta bort duntäcken och liknande. Stäng in till sovrummen.

Fler toalådor, bättre Kattsand, rensa oftare är också sådant som bör kollas upp.

[Marro98]
0

Tack!
Han är kastrerad ja.

Det går inte att stänga in till där eftersom att det är egentligen ett vardagsrums liknande.
Duntäcken mm tror jag inte ens att vi äger?

Han har bara en just nu men jag ska säga till morsan att vi får skaffa fler! Dom rensas varje dag & jag minns inte vad kattsanden heter?

Vet du vad en undersökning kostar?
Bor i strömstad.

Sagolika
0

Kostnaden varierar mycket. Ring och fråga vet. vad de tar.

[Marro98]
0

Okej ska göra det imorgon!

Gatukorsning
0

Har du testat med Feliway? Finns på apoteket.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Marro98]
0

Vad är det för något? Tungan ute

Nilla
0

Hej Marro!

Ser att du fått bra råd, men vill ändå be dig lägga in detta även på Siames iFokus. Vi är många - både medlemmar och uppfödare - som är duktiga på just siames.

Kisseri inne har en orsak, det gäller att lista ut vad problemet ligger. Välkommen!

Nilla Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[Marro98]
0

Okej tack så mycket Nilla! Det ska jag göra :)

Gatukorsning
0

Du kan läsa mer om Feliway här:

ww.feliway.com/se

Om du sedan vill testa så finns det att köpa både på apotek, i zoobutiker och hos många veterinärer. Kort förklarat så kan man säga att det är ett ämne som gör att katterna blir mer harmoniska och lugna om de är stressade och visar det på olika sätt.Detta funkar inte på alla katter, men min erfarenhet är att det har fungerat bra när jag har haft behov av det. Till exempel om mina katter ska vara hos kattvakt så brukar jag ta med det eftersom det lugnar ner dem. Det är inte farligt för katterna.

Naturligtvis ska du även prata med veterinär om du är orolig. Veterinärer är ofta duktiga när det gäller medicinska orsaker hos djuret, när det gäller ett visst beteende kan det vara bra att prata med en duktig etolog.

Läs på ordentligt på olika sidor på nätet innan du börjar förändra för mycket. Katten har bara bott hos er sedan november och det är ju bara några veckor, personligen tror jag att katten kanske känner sig lite orolig över något (om det inte är medicinskt alltså), men jag känner ju inte katten så jag kan inte veta.

Har du köpt den från en uppfödare så borde du kunna få hjälp med tips och råd även därifrån.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Emma--]
0

Vad har ni städat och tvättat med där katten kissat? 
Sen kan det som sagt behövas fler lådor och stå på olika platser i hemmet. 

Vad för sand har ni? Vad för sand katten hade innan kan vara bra att kolla upp :) 
Vad för sorts låda var det?

[Marro98]
0

Tack så mycket! :)
Ska läsa igenom det ikväll när jag har lite mer tid!

Trots att han bara har varit här i några veckor så har han aldrig visat tecken på stress eller oro.
Första dagen han kom så var det som han alltid hade bott här :)

Nej jag köpte honom av en som omplacerade honom.

Ja vi fick ju städa efter att han hade kissat, men inte mer än att byta lakan & tvätta tecket :)

Minns inte riktigt… Tror att den är från typ Pussi?
Det är en blå påse. Okej jag kan höra med gamelmatte!
Det är en låda med typ "tak" så att han får vara ifred. Fick med de när han kom! :)

[Emma--]
0

#11 Då är det möjligt att lukten sitter kvar även fast ni inte känner det och då ökar risken att han kissar där igen. 

I den här artikeln finns lite tips vad man kan använda för att få bort kisslukten : http://katter.ifokus.se/articles/4d714235b9cb462227057eaa-katter-som-bajsar-eller-kissar-utanfor-ladan?articles-3

Själv använde jag ättiksprit när olyckan var framme, eller pissoff när jag tvättade i tvättmaskinen.

Bäst är att kolla vad katten var van vid innan :) och när ni skaffar fler lådor se till att en är öppen i alla fall.
Har lådan med tak en lucka? ta bort den i såna fall :)

[Marro98]
0

Tack så mycket!

Okej tack!
Nej vi ingen lucka :)
Men på den andra så är det inget tak, men jag hoppas att det ska funka ändå?

[Emma--]
0

Vad katter gillar för lådor är nog olika, men dom med tak är egentligen oftast för våran skull, inte katternas.

Cheapo
0

Angående lådan så kan jag säga att min lilla kattunge som jag precis hämtat förderar den med tak då hon alltid väljer den än den lådan som inte har tak (samma sand i bägge). Så det är nog en smaksak!

Whirlie
0

Läs gärna min gamla tråd om kissproblemen jag haft med min katt: http://katter.ifokus.se/discussions/4fe85eee88f4720c970009ec-kastrerad-honkatt-som-kissar-i-soffan?participating-1 Fråga gärna om du undrar något. Veterinärunderaök kissen och se till att de tar ett urinprov. Gör kattlådetestet som jag beskriver i tråden. Fundera på om något stressar katten. Kan det vara så att sängen börjat lukta annorlunda så den vill märka den med sin egen doft? Och för att hindra att saker förstörs, köp vattenavvisande madrasskydd på Jysk. Lägg under överkastet när ni bäddar (och tja, bädda sängarna). Köp ett 90cm brett skydd till soffan också om ni är oroliga att kissen ska kissa där. Lägg en snygg filt över. Då är det ingen katastrof om det blir felkissade innan ni åtgärdat problemet. Lucka till!

[Marro98]
0

Okej!

Okej

Okej tack!