Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3210 ggr
FrågorOmKatten
0

Katter med ständigt dålig mage.

Hejsan!

Det är så att jag har 2 katter som är uppvuxna på Royal Canin Babycat och jag har aldrig tyckt att det är riktigt bra i magen, många gånger luktar bajset h*lvete och det både slemmar och är blandat kladdigt/korvar..

Har gett de Hills d/d då jag misstänkte att de fått något samt Diarsanylpasta.. Under tiden de åt Hills blev det mycket bättre (konsistensen) men lukten har väll mer eller mindre vart densamma, något mindre…

Pastan funkar sånär trots att jag ger morgon och kväll..

Har länge velat byta över till blötmat men ger jag dom minsta lilla matsked (Mjau/Bozita) så blir det ännu värre och jag får köra enbart torrfodret..

Jag har nästan ångest då jag inte vet vad sjutton jag ska göra, det går åt både toasand och katterna har oftast bajs bak i rumpan/svansen..

Har förstått att jag bör byta foder, men blir inte ett dugg klokare på alla dessa fodertrådar då alla rekommenderar blötmat och fodren finns det inget som alla är överens om.. Har en budget på 700kr (10kg), vilket är vad jag ger nu och ser inga problem med det..

Håller tummar och tår att någon kanske har ett bra tips då jag tycker synd om katterna, vet ju själv hur det är att inte vara helt ok i magen och behöva gå på toa…. Obestämd

[silkesnosen]
0

Prova James Bellowed. Just nu ger jag det och jag är mkt nöjd, än så länge. Jag ger Lamm, det är gjort för att lugna magen.

Josefa
0

Jag ger Pro Plan Delicate till mina 3 som är känsliga i magen. Funkar bra. Med James Wellbeloved Lamm slog deras magar riktigt bakut. Kalkonen funkade däremot ganska bra.

[silkesnosen]
0

Jag tror verkligen att det är individuellt. Vilken tur att du fann ngt som fungerade:) Jag hoppas att det här är vad som kommer att fungera på sikt med.

annzoo
0

Hur gamla är katterna och hur länge har de varit dåliga?

Har du uteslutit giardia och trritrichomona?

FrågorOmKatten
0

#1 tycker det var ganska låg protein i det där fodret, hur blir det? Jag har ändå 40+ i dagens läge men de kanske är känsliga mot fågel (kyckling)? #3 såg bra ut, om de skulle vara känsliga mot kyckling, tror du kalkon funkar? #5 dom är juniorer och de har väll vart de sen 4-5 månader.. Inget jag ens tänkt på och det är något jag utesluter långt senare, då jag inte ens börjat med att byta foder… Det jag funderat på är dessa: Bozita blötmat: Bozita sensitive diet/stomach gel Royal Canin: http://www.hemfoder.se/royal-canin-exigent-42-protein-preference-10-kg/ Hills: http://www.hillspet.se/sv-se/sv-se/products/sp-feline-science-plan-adult-optimal-care-lamb-dry.html Hills: http://www.hillspet.se/sv-se/sv-se/products/sp-feline-science-plan-adult-optimal-care-lamb-dry.html Vad säger ni andra?

FrågorOmKatten
0

Putt

annzoo
0

#6 hur länge tyckte veterinären att du skulle ge hills d/d?

Har de varit dålig imagen i 4-5 månader?
och trots foderbyten, Diarsanylpasta mm så har de inte blivit bättre? Hade jag varit dig hade jag uteslutit giardia och tritrichomona. Det är vanligare än man tror och behöver behandling.

tex giardia krävs en kur upp till 21 dagar (ev repitering) + storstäd dagligen genom kuren, båda i hemmet och toalådorna då katterna annars återsmittas.

EddaM
0

Jag tycker att du skall ta avföringsprov för att kolla att de inte har giardia eller något liknande.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

FrågorOmKatten
0

#8 Jag köpte hills d/d i råd från en uppfödare, inte veterinär.. Det funkade som sagt jättebra men bajset blev ju gult, vet inte om det gör något? men bättre blev dom iallafall efter en 2kgs påse…

Jag har INTE gjort foderbyten än, det är därför jag utesluter giardia och tritrichomona..  Diarsanylpastan upplever jag att den inte funkar, ytterst lite isåfall..

Nu när jag tänker efter så finns det ju ioförsig en risk då vi ställer ut och de blev väldigt dåliga efter en utställning Rynkar på näsan

#9 Ska till veterinär snart och kastrera så jag ska absolut fråga henne om det! Även om råd vad jag kan göra…

Tack för alla svar!

Silvestris
0

1. Sätt katterna på skonkost: rå lammfärs och morotspuré (hemgjord utan olja är bäst).

2. Ta avföringsprov som täcker mask, koccidier, giardia och T. foetus.

Om alla prover visar negativt försöker du vänja in katterna på ett torrfoder (eftersom burkmat inte verkar funka just nu) som är så "rent" som möjligt dvs. så få olika ingredienser som möjligt, men som fortfarande har bra näringsvärden.

FrågorOmKatten
0

#11 Vart finner man lammfärs? aldrig hört förut Skrattande

Du tycker alltså att jag borde ta prover INNAN jag bytt foder? jag menar, jag har aldrig gett dom annat än Babycat och när jag väl gav Hills blev det ju bättre.. Därför jag undrar Tungan ute

Nu är det inte slemmigt utan enbart mjukt och väldigt illaluktande, kan stinka flera meter från lådan, vilket inte deras bajs borde göra?

Var och handlade 400g Royal Canin Exigent & 400g Hills Optimal Care Lamb + 190g Bozita sensitive diet/stomach idag.. Förstår att jag inte ska ge mängder men har gett en liten matsked exigent i babycat fodret nu… Tänkte jag skulle testa dessa 3 vartefter… Vill ju helst ha över dom på mjukmat Oskyldig

[randi]1
0

Tänk bara på att ett foderbyta, skall ta lång tid, och att det kan ta upp till 8 veckor innan det visar resultat. Lammfärs, kan du köpa från fårägare, som slaktar sina lamm på hösten. En del provar kaninfärs, som man köper från slakteri. De kan även ha tarmkatarr, jag det kan vara en hel del. Lycka till!

[silkesnosen]
0

Alltså James wellbellowed gav snabbt resultat på min katt…. Hills vägrar jag, min katt blir sjuk varje gång.

thildatessie
0

mina föredetta vanvårdade katter hade förstörd tarmflora när de kom hit och var dåliga i flera flera månader innan de blev bra trots massa vetbesök.

Silvestris
0

Lammfärs brukar finnas i köttdisken. Finns det inte färsk brukar det finnas fryst.

Jag rekommenderar absolut att du testar innan du byter foder. Är det någon parasit som orsakar de dåliga magarna är det onödigt med foderbyte.

sagan
0

Börja med skonkost som andra skriver. Sen skulle jag prova att ge ett foder utan spannmål. Då det visat sig att en del katter är överkänsliga mot just det och reagerar med dåliga magar. Och har efter bytet varit fina och bra.

Tänk bara på att fasa in maten du tänker ge långsamt när dem väl blivit bra i magarna.

Lycka till.

FrågorOmKatten
0

Jag har tidigare gett dom kokad kyckling (ej benen) som skulle räknas som "skonkost" ?

Men då kan jag alltså direkt gå över till lammfärs och morotspuré? och när dom väl är bra så kan jag börja försöka fösa över från det till exempelvis bozita/mjau som jag vill att dom ska äta? (dom äter mjukmat med god aptit) Tungan ute

sagan
0

#18 Du kan gå över direkt på lamm och morotspuré. Och ge inte upp då det tar tid med katters magar innan dem stabiliseras. Men med skonkost går det åt rätt håll även om det tar tid. Sen fasa över väldigt långsamt. Skulle det backa i överfasningen går du tillbaka till det innan som fungerat bra. Mjau kan en del katter reagera på då konserverna innehåller konserveringsmedel. Så det kan vara bra att tänka på.

FrågorOmKatten
0

#19 Okej… Men hur länge kan dom äta detta då? det räknas ju inte som fullfoder.. Ja men jag har ju inget att gå tillbaka till som fungerar bra, så jag måste hitta något foder som funkar alternativt blötmaten (kör enbart på tetrorna, ej konserver!) Så ja.. Är väldigt förvirrad Skrattande

sagan
0

#20 Det är ingen som helst fara att ge detta under en längre tid. Näringsbrist får dem inte så snabbt. Och innan dess ska du nog lyckats få ordning på magarna. Men det kan även vara en idé att ta avföringsprov som Silvestris skrivit.

Med backningen menade jag blandningen av skonkost och Mjau/Bozita innan magen reagerade negativt. Man fasar ju över med kanske en matsked 1-2ggr i veckan just för att det ska gå långsamt. Och har du just lagt till en ny och magarna blir dåliga så får du backa det vill säga ta bort sista skeden och ge det du gav innan denna. Om du förstår hur jag menar. Känns som det mest blev en rörig förklaring Obestämd

Tetrorna är bättre :)

FrågorOmKatten
0

#21 Hur tar jag lättast avföringsprov då? jag jobbar ganska illa och har svårt att hålla koll på när de bajsar alla gånger Obestämd

Haha… Ja det blev lite rörigt, det enda jag tror kan bli svårt att veta är om de reagerar dåligt eller bra… För att de är ju dåliga för stunden och med såpass lite i veckan så hinner jag ju inte se någon förändring i bajset, eller? Skrattande

sagan
0

Om du är hemma och ser när dem går kan du ta träckprov och frysa in. Var noga med att skriva på vilken katt det är. Men först måste du ta reda på hur många prov du behöver för de olika testerna.

När du börjar ge skonkost kommer du märka en förändring, kanske inte omgående men ganska så snart. Det kan dock ta tid innan du får de resultat du efersöker. Men det är sen när du ska börja fasa in maten du ska ge när dem blivit bra som du mäker om dem blir sämre av det du fasar in så att säga. Du kan inte börja fasa in bozita/mjau fören magarna är helt återställda. Du fortsätter ge skonkost och blandar i bozita/mjau varje vecka. Och då märker du om dem blir sämre eftersom magarna varit bra innan du började. Glad

annzoo
0

#23 frysa in har jag aldrig hört. Det bästa om Ts pratar direkt med sva (http://www.sva.se/ ) så de blir rätt på en gång med avföringsprovet

sagan
0

#24 Jag fick själv rådet att frysa in träckprovet av SVA. När man tar corona test ska man ta träckprov i 5veckor med 7-9 dagars mellanrum. Hur tror du att det skulle se ut om man inte fryser det? Flört Och man dessutom ska skicka in det samtidigt.

Men självklart ska TS ta reda på vilka prover som ska tas och vad som krävs för de olika.

nathlund
0

TS kontakta veterinär om diarré har pågått mer än tre dagar trots egenvård( dvs skonkost/preparat från apoteket ) speciellt när det gäller kattungar! allvarligast hos kattungar och unga katter. allvarlig diarré/kräkningar som leder till uttorkning är dödligt för katter.

hoppas verkligen att du redan vet detta (vet inte hur många dagar dina katter har haft diarré i sträck)

veterinär foder ges bara efter veterinärs rekomendation det står även i produkt beskrivning fast du som privat person kan köpa det på andra ställen än hos veterinären.. det kan bli helt fel då du inte ens vet vad orsaken är.

Silvestris
0

#21 Du kan ta ett samlingsprov dvs. lägga bådas avföring i samma prov. Det r bra om avföringen är färsk men det duger om avföringen kommer från någon gång under dagen. Det kan vara kinkigare med prov för T. foetus så ring SVA och dubbelkolla.

FrågorOmKatten
0

#23 okej då vet jag! Men vad exakt är träckprov? :) #26 det är inte diarré för stunden utan korvarna är inte helt fasta och det är stanken jag funderar över.. Det luktar äggmök vissa gånger och ena katten är väldigt gasig, därför jag funderat på fodret, om de blivit känsliga för det? Ja jag vet hur uttorkning funkar men de dricker som de ska och går inte på toa hela tiden, dvs de är fullt normala. Jag köpte det faktiskt på en djurklinik då en uppfödare misstänkte att katterna fått med sin någon bobba från utställningarna, dom blev ju bra efter det fodret + diarsanyl så?.. #27 jag ska kolla med veterinären på torsdag istället, vad dom säger osv

EddaM
0

Luktar det mycket så tror jag att det är ännu större risk att de skulle ha någon form av parasit.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

FrågorOmKatten
0

#29 Låter ju inge kul :( kollar tester på torsdag…

nathlund
0

#28 skönt att diarrén gick över, kan mycket väl vara fodret ja men hör min din veterinär på torsdag och hoppas det löser sig.

du skrev "Jag köpte hills d/d i råd från en uppfödare, inte veterinär.."? fodret ska ordineras av en veterinär efter undersökning, framgick inte att du hade gjort någon veterinär undersökning i det du skrev, därför skrev jag så.

FrågorOmKatten
0

#31 Nä någon veterinärundersökning för magarna är inte gjorda, just på grund av att vi misstänkte något efter show… Hills var rekommendationen om jag inte gav dom kokad kyckling, hade svårt med kycklingen då jag jobbade heltid och de har fri tillgång till foder vanligtvis…

Får se vad veterinär säger, jag gör allt för att de ska bli bra, oavsett om det gäller att ta massa prover osv… Glad

nathlund
1

#31 ok. nä jag förstår det.. jag har en foder automat med timer till min katt som inte äter torrfoder. är jag borta en hel dag så kan jag ställa in att ena luckan ska öppna sig ex om 4 timmar och den andra luckan om 8 timmar. kylklampar följde med som man lägger under skålarna så maten håller sig fräsch. ett tips bara. :)

FrågorOmKatten
0

#33 Den verkade toppen, iallafall om jag ska gå över på blötmat i framtiden! Vad är det för märke och vart kan man köpa den? Skrattande

Kommer börja jobba schema inom framtiden och då vore det bara att kunna ge de mat på bestämda tider trots att man själv jobbar olika Glad

nathlund
1

jag har catmate precis samma funktion som den för 2 måltider men typ dubbelt så dyr så råder dig att satsa på någon av dom nedanstående isåfall, de är dom som verkar mest prisvärda. jag köpte min begagnad. vet inte om zoobutiker har så stort utbud, här har du lite olika modeller som du kan beställa på nätet:

plats för 4 måltider ,kylklamp, timer upp till 96h, möjlighet att spela in sin röst:

http://djurmaxi.se/foderautomat-tx4-p-2177.html

plats för 2 måltider, kylklamp, timer upp till 48h:

http://djurmaxi.se/foderautomat-tx2-p-6477.html

sagan
3

Måste bara göra ett inlägg kring veterinärfoder. Det är inte ett medicinskt foder för hade det varit det så skulle det funnits på recept och inte gått att köpa hur som. Så det kan vara något att tänka på Flört

nathlund
0

#36 om du läser produkt info för hills prescription (d/d är ett sådant foder):

Detta är ett dietfoder som är tänkt att utgöra en del i en behandling och bör därför endast ges på veterinärs direkta inrådan. Så länge ditt djur äter detta foder rekommenderas att du söker veterinärvård minst var sjätte månad. Om ditt djurs hälsotillstånd försämras under tiden den äter detta foder bör du omgående söka veterinärrådgivning.

När du väljer att köpa detta foder bekräftar du även nedanstående: • **Mitt djur är undersökt av av veterinär som rekommenderade användning av detta foder på basis av veterinärens diagnos. 
* **Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder rekommenderas att jag söker veterinärrådgivning minst var sjätte månad.
*
Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder skall jag omgående söka veterinärrådgivning om djurets hälsotillstånd försämras.

det är medicinska foder, min katt hade en annan sort, det är meningen att man bara ska kunna köpa hos en veterinär praktik men tyvärr kan vem som helst köpa det nu, iaf på internet.

Sience plan kan du däremot ge din katt hur du vill av vilken sort då det är ett vanligt kattfoder och det hittar du på de flesta djuraffärer.

Silvestris
0

Medicinska djurfoder går visst att köpa utan recept. Vissa djurbutiker knutna till en veterinär väljer att inte sälja utan veterinärs direkta inrådan, men de flesta säljer utan problem. Du kan dessutom, helt lagligt, köpa dem receptfritt över internet.

nathlund
0

#38  INGEN har påstått att det är receptbelagt, läs ordentligt innan du kommenterar.

Silvestris
0

Jo, i inlägg 36 förefaller det påstås just det. Det finns inga receptbelagda djurfoder vilket inlägg 36 ger sken av.

nathlund
0

#40 inlägg 36 av sagan "Det är inte ett medicinskt foder för hade det varit det så skulle det funnits på recept och inte gått att köpa hur som."

inlägg 37 av mig:  (utdrag för hur Hill's beskriver sin egna produkt.) "Detta är ett dietfoder som är tänkt att utgöra en del i en behandling och bör därför endast ges på veterinärs direkta inrådan."

texten med tjock stil och punkter är också med i Hill's produkt beskrivning om du tittar på tex:  http://animail.se/hills-prescription-diet-canine-d-d-salmon-and-rice-2kg.html

sedan skrev jag: "det är meningen att man bara ska kunna köpa hos en veterinär praktik men tyvärr kan vem som helst köpa det nu, iaf på internet."

läs ordentligt.

Silvestris
0

Jag förstår inte varför du tjafsar med mig. Inlägg 36 ger sken av att det finns receptbelagda foder. Allt jag gjort är att förtydliga att sådana öht inte existerar.

polgara
0

#41 det är en tolkningsfråga det där

vinteralvan
0

#41 Det finns väl ingen anledning till att bli så upprörd, som #43 säger: Det är en tolkningsfråga. Det är alltid bra för förtydlingar så att alla förstår vad som gäller.

sagan
2

#42 Du har missuppfattat det jag skriver. Om så kallat veterinärfoder var "medicinskt" så skulle dessa endast säljas på recept. Jag skriver inte att det finns receptbelagda foder.

Hoppas detta klargör förvirringen som råder?

nathlund
0

#42 jag tjafsar inte, förtydligade bara jag med.

#44 jag är inte upprörd bara för att jag vill förklara vad som står.

FrågorOmKatten
0

Skulle ju uppskatta om folk höll sina hetsiga diskussioner utanför min tråd.. Detta är så typiskt när man besöker den här sidan Obestämd

Jag uppskattar svaren jag fått men när ni börjar märka orden på varandra så slutar jag helt enkelt följa tråden trots att den kan gynna både mig och mina katter…

Katterna är nu kastrerade och det har gått utmärkt, kollade även med magarna och veterinären tyckte jag skulle gå tillbaka till det vanliga nu när dom fastat och hålla koll hur avföringen ser ut, får självklart kontakta dom igen men just då blev det lite ont om tid då jag enbart var där för att lämna in dom (började jobba 30 min efteråt)

Katthemsmatten
0

#47 Hoppas att fastan gör att magen kommer i ordning igen. Bra att de är kastrerade också.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[randi]1
0

#47 Hoppas att det kommer att bli bra med dina katter