Ragdoll/birma kille flyttar in!
I morgon hämtar jag upp min och sambons första kattunge :D Pappan är renrasig ragdoll och mamman blandras ragdoll/birma, så han är ca 75% ragdoll och 25% birma. Blåmaskad colorpoint är han med fint tecknat ansikte. Ska bli väldigt skoj att få se hans teckning och färg utvecklas! Här kommer bilder på honom från uppfödaren :)
Tjusig liten kille
Vilken sötnos :) Får ni hem katten vaccinerad osv? Frågar bara för att många som föder upp blandraser brukar inte göra så mycket och det kan vara bra att ställa dom kraven :)
Kanske lite sent nu eftersom ni strax hämtar lillplutten :)
Lycka till med katten och hoppas vi får se fler bilder sen! :)
Väldigt söt. Är han vaccinerad, chippmärkt och veterinärbesiktigad? Det bör alla sålda kattungar vara.
Väldans söt ja :)
Här är annonsen med hans syskon *länk raderad*
Synd att se att folk köper från BYB och köper hela "ras-proctenten". Katten är en huskatt. En söt sådan, men trots allt en BYB-kise.
Menar inte att vara en downer :) Men 3500 spänn för en okastrerad, ej chipad huskatt förstår jag inte.. inte när uppfödaren föder upp blandraser hel vilt och säljer på blocket. Priset i sig gör inget, men då det går rakt i fickan på uppfödaren gillar jag inte tanken (som för perserkosrningarna vill ha 400 kronor extra om katterna ska bli "fixade").
Beklagar att jag är negativ :(
Raderade länken eftersom man inte får länka till annonser :)
Men fråga uppfödaren så att andra vaccinsprutan är fixad också så att katten är fullt vaccinerad.(för det priset borde det verkligen ingå, egentligen idmärkning också) Och fråga vilket datum besiktningen gjordes också :) Det ska vara max en vecka sen egentligen.
Har dom inte gjort hälsotester borde egentligen katterna inte kosta mer än 1500 om man ser det på det sättet. Bara så ni är medvetna om att ni lägger ut pengar på ett oseriöst avelsarbete :)
Vet bara att det finns dom som efteråt känner sig lurade när dom inser vad som egentligen kostar när det gäller renrasiga osv.
Men nu vet jag ju inte vad eran uppfödare gjort innan kullen, men oftast brukar inget särskilt vara gjort.
#7 Jag ser inte att hon har skrivit att han har fått varesig första sprutan eller blivit besiktigad? Om du hänvisar till #4 så var det jag som frågade om det var gjort.
Det står i annonsen :) Blocket -> Ragdoll / Birma Kattungar.
De har fått en vaccinationsspruta och är besiktigade vid leverans, enligt annonsen.
I mitt tycke räcker det tyvärr inte riktigt hela vägen för att rättfärdiga köpet.
Jaha, då förstår jag. Jag såg aldrig annonsen. Det är åtminstone lite bättre än de flesta BYB.
Absolut :) Helt kasst är det absolut inte, även då jag kanske får det att låta som världens undergång.
Här lägger en person in ett inlägg för de är så glad få en ny kisse, direkt så får Ts bannor till höger och vänster. Jag som fött upp renars katter en gång i tiden köpte här 2 st huskatter, av ej så seriösa personer, bägge hadeöronskabb ovacc var den ena, den andra hade fått en vaccination, bägge kom hem med öronskabb så fick behandla katter o hundar 2 ggr.. Men jag är ändå glad i mina 2 huskatter. De är idag vaccinerade, försäkrade i Agria. Huskatter o dess avel kommer aldrig att försvinna, men alla kan ju göra så gott vi kan. TS katten är jätte fin, tänk bara på att ett försäkringsbolag kan komma säga ni ej får ta livförsäkring på den inköpssumman ni betalade men alla bolag kanske har olika regler.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
HEj och tack :)
Vi ska prata med uppfödaren ikväll ang vaccinaton nr 2.
Sedan så tänkte vi försäkra honom i Agria och inte ta någon livförsäkring, utan en vanlig, då han ska vara innekatt också.
Väldigt söt liten kille, härlig julklapp ,)
Hoppas att han får många drag från ragdollsidan för det är en underbar ras.
När du tittar på försäkring tänk på att det finns många faror även för innekatter i form av giftiga växter, snörstumpar mm.
Lycka till.
Vilken sötis :D
Vi väntar också hem en sötnos som vi längtar som tokar efter :D Vi har redan en misse en huskatt(25% perser i sig) och nu ska vi adoptera en cornish rex tjej :D
R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :( <3
Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :) <3
Otroligt fin kisse!! Men 3500 kr för en huskatt som inte ens fått den grundläggande omsorgen känns som ett väldigt överpris. Vore jag er skulle jag dra mig ur detta köp på en gång och försöka hitta en seriösare uppfödare istället.
För tvåtusen kronor till kan ni få en raskatt med stamtavla, med föräldrar som blivit testade för sjukdomar (vem vet vad er tingade katt bär på för något när uppfödaren är mer intresserad av att tjäna pengar än att måna om katterna) och som fått den grundläggande omsorgen som alla katter förtjänar.
Som sagt, det finns tid att dra sig ur. Jag hade definitivt gjort det!
Varför får folk inte göra som de själva vill?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Detta är internet. Det är ord. Alla får i slutet av dagen göra precis så som de själv vill.
Det är däremot viktigt att folk får uttrycka sina åsikter och ge tips. Ts. förtjänar att veta vad hon ger sig in på.
3500 kr är väl inte sådär jättemycet pengar för ett helt LIV! hundblandraser brukar ligga där. t.om. högre ca 5000 kr. Är en katt av mindre värde än en hund då alltså?
Själv tycker inte jag att någon katt borde säljas för under 1000kr. Ju billigare en katt är destu lättare är det att det blir ett "impulsköp" är summan lite mer så funderar man både 2 och 3 gånger om man verkligen vill ha en katt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
# Bra skrivet! :)
#19 Det handlar väl snarare om att det finns ett stort överskott på katter idag. Kan man tjäna pengar på kattungarna så kommer folk att fortsätta avla på dom - vilket är onödigt med tanke på att det redan finns flera 100 000 katter som saknar hem.
Tjänar man inte pengar på katterna utan bara tar betalt för det man lagt ut på dom kommer uppfödaren gå +-0 och då är det förhoppningsvis bara dom som verkligen är intresserade av avel för kattens bästa som avlar.. inte dom som "bara vill ha söta kattungar" eller tänker att det är ett lätt sätt att tjäna en slant.
Jag är inte insatt i hundvärlden men tror inte det går att jämföra på samma sätt riktigt eftersom det inte finns ett lika stort överskott där.
Fint framfört.
Nej, jag kan inte säga sist jag hörde om en förvildad/övergiven hund i Sverige.
#21 Du har skrivit ett jättefint inlägg som verkligen förklarar varför BYB inte ska vare sig gynnas eller applåderas.
TS katt är oerhört söt, men jag vänder mig emot %-beskrivningen av ras hit och dit. Kattungen är en bedårande huskatt. Glad att TS tänker på att ha den som innekatt och att veterinärvårdsförsäkra den. Hoppas att den i sinom tid är blir fullt vaccinerad, id-märkt och registrerad samt kastrerad.
Önskar TS lycka till med den nya familjemedlemmen och hoppas att en eventuell framtida katt inte köps av någon som vill tjäna en hacka på att öka på huskatternas skara. Det finns hur många som helst på katthemmen, för att inte nämna de ca 100 000 som lever helt hemlösa.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#22, Du förstår nog att jag inte jämför en hundvalp på blocket (blandras) för 5000:- och en förvildad katt någonstans i sverige… Man får ju jämföra lika! Alltså en bandis på blocket och en blandiskatt på blocket! inte förvildad!
Sen kan man också vända på det. Säljs alla katter billigt så kommer det oundvikligt fler impulsköpare och därmed fler impulskullar efter den katten.
Höj värdet på katten både pengamässigt och livmässigt så kanske de en dag också är "lila mycket värda som en hund"
Jag syftade helt enkelt på att det finns överflöd med katter, som -> dumpas <- och bor utomhus och dör utomhus. Därför måste man höja kattens status. (och inte jämföra med hundar) Hundar utsätts ju inte för samma öde :)
Du har helt rätt! Jag håller med om vart enda punkt du kommer med, så det var inte alls menat som något dumt :)
#25, Absolut är det tyvärr väldigt vanligt med katter som är förvildade medans hunden inte är det… och ja det är mycket tråkigt :( Ett liv är ett liv, oavsett om det är en människa, katt, hund, ko eller kanin :) bara människan som också ska förstår det…. eller rättaresagt vissa människor! Alla är ju inte dumma! =)
TS. Lycka till med din kattunge :)
#12 Om du tolkat mitt på det sättet får jag ursäkta mig lite. Är inte alls menat något illa mot TS utan mer för att informera.
Och TS, jag hoppas du inte tog illa upp! :)
Supersöt :)
Tack för förstörd tråd! Vänligen håll er debatt om att blandraser av katter och hundar borde upphöra i någon annan tråd. Blandras eller inte, är väl lika värde eller?! Någon moderator kan plocka bort tråden.
Låser denna. Du får gärna visa bilder på din nya katt sen i en ny tråd :) och berätta hur det går!